Jump to content

Pris på Perkins M92B - Uhell i forbindelse med kjøp av båt

Midtpinne

Recommended Posts

Jasså er det slik det fungerer med avtaler du. Man bør altså håpe og be evt kjøre i stykker ting da rett og slett for å komme mye bedre utav det. Det er ingen avtaler som fungerer slik du beskriver det. Du snakker samtidig om tilstand ved kontraktsinngåelse. En slik overhaling vil slett ikkje gi noe tilstand som ved kontraktsinngåelse men langt bedre.

Du må sjølvsagt sjå på verdien av tingen som er isstykker og regne deretter. Hva er en sånn verdt da? antagelig mindre enn titusen og kompensasjonen får evt bli deretter. Det havarerte motoren har tross alt fortsatt verdi. Følgekostnader har aldri vært en selgers problem.

Om eg meiner den på finn kan passe... er vel totalt uinteressant ka eg meina kan passe. Eg sier det står en Perkins 4236 på finn.no

hvis det er inngått en kontrakt mellom privatpersoner er det kjøpsloven som kommer til anvendelse, denne forteller blant annet om avvikelse fra beskrivelse samt hvilke rettigheter kjøper har ved avvik. Kort fortalt er det slik at gjenstanden enten skal forsøkes reparert for selgers regning eller man kan kreve et prisavslag. Selger skal ha andledning til først å rette feilen.

Prisavslaget i dette tilfellet bør være kostnaden med å reparere motoren ( som selger bør stå for) eller å skifte motoren til en annen. Hvis den nye motoren er i vesentlig bedre tilstand kan kjøper vurdere å betale et mellomlegg, men dette er som sagt valgfritt for kjøper

Jon

Slik ser jeg det også. Enkelt forklart: Pris på motor før havari minus pris på motor etter havari er lik forhandlingsgrunnlag.

En motor fra 1988 har egentlig ikke særlig stor verdi.

Men det er som du sier, kanskje et greit tidspunkt å bytte til ny eller overhalt motor nå. Jeg hadde tenkt å gjøre det om noen år.

Bare godt ment dette, vil ikke at du skal få masse ekstrakostnader,

Husk på kostnader ved skifte av motoren, hvis man ikke har utstyr eller kunnskapen flyr pengene.

Båten hadde en fungerende motor og nå har den kanskje ingen motor ( vi vet ikke ennå)

Perkins motorene er veldig gode så er overbevist om at denne ikke var noe i nærheten av utslitt hvis der er fra 1988.

Husk også å skrive en skikkelig kontrakt med selger, få med alle detaljer som enten ikke fungerer eller ting det er feil ved båten.

Unngå vendinger som "selges slik som den er"

Husk at du har reklamajonsrett etter kjøpsloven men at det er kontrakten som avgjør hvor enkelt det er å vinne frem ved en eventuell tvist.

Motor er skjært og og går ikke rundt. Selger foreslår 40.000 i avslag. Det er vel egentlig ikke helt urimelig. 

Jeg kommer til å kontakte bank når jeg kommer hjem fra ferie for å se på om de er med på det. Jeg er fortsatt villig til å gå videre. Kona(den som til slutt bestemmer) og jeg tenker vel egentlig at en spiller ny motor er tingen. Shortblock for 4.236 er det slutt på, men det kan hende man kan skaffe en med en del leting. Den sekseren som lå på finn er solgt(synd).

Jeg har tilbud på en ny Perkins M92B for 150.000,- pluss 80.000,- for montering. Akkurat nå er jeg tilbøyelig til å gjøre det. Det betyr at totalsum kommer på  340.000,-. Huffda.

En ny motor vil betyr 3db stillere motor, mindre vibrasjoner, lavere forbruk og mindre lukt.

Jeg må se om jeg klarer å få prisen ned litt. Dette blir haket dyrere enn jeg liker.

Hei

No viste det seg at motoren ikkje gjekk rundt, men seljar fortener respekt for at han ikkje freista å kamuflera uhellet med motoren.

Dersom eg hadde vore seljar hadde eg ikkje godtatt noko anna enn eit prisavslag.

Eg synest seljar sitt forslag om 40 000 kr i prisreduksjon er bra. Det er ein prisreduksjon på 25-30 %.

Må du har Perk?

Kva med å sjekka om det er plass til ein motor frå Vetus, BetaMarine, Nogva/Nanni m.fl. Dei har spesialisert seg på å levera motorar som lett kan tilpassast eldre båtar. Kanskje er desse motorane rimelegare, og rimelegare å montera?

Lykke til.

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...