HPF Startet 23.Juli.2016 Del på Facebook Startet 23.Juli.2016 Kjøpte en brukt Terhi 6020C og oppdaget først nå at det er vann mellom inner- og ytterskrog. Det er inget dreneringshull for å tappe ut vann som er mellom skrogene. Hvordan vannet har kommet inn vet jeg ikke men jeg mistenker det er ett eller begge dreneringshull som går gjennom begge skrogene. Forrige eier har tydligvis hatt problemer med dem for det fremre er ettertettet med silikon og det bakre er fiksert med en skrue for å hindre at det dreier rundt når selve tappepluggen skal skrues ut. Antagligvis har også skummet løsnet fra deler av ytterskroget, når jeg bruker neven og "pumper" mot bunnen så får den en litt bølgende bevegelse noe jeg antar den ikke ville fått dersom skummet hadde full binding med både inner- og ytterskrog. Så til problemet, hvordan få ut vannet? Første tank var å bore et hull bak, kanskje på siden av kjølen, og sette inn en dreneringsplugg der og heise båten foran men jeg mistenker vannet likevel ikke vil flyte ditt, ihvertfall ikke alt, pga skum og diverse obstruksjoner. Tanke nummer to var å bore masse små hull, kanskje 15-20 stk, og tette dem etterpå. Tredje alternativ er å løfte innerskroget ut men skummet limer vel skrogene så godt at det blir vanskelig. Noen her som har gjort dette før? Jeg har hatt tre slike båter før (GH, Rana og en til), men de hadde ikke skum og alle tre har hatt en tappeplugg. Enkel og grei løsning som fungerte. Brodern har forresten en With 442 som er blytung, han får den ikke opp i plan med 30HK Honda og en person ombord, så trolig samme problem med den båten. Må si jeg har blitt ganske skeptisk til hele konseptet med skumfylling. Sitér dette innlegget Link to post
Teletore Svart 24.September.2021 Del på Facebook Svart 24.September.2021 Har samme båt og problem. Ser at innerskroget ikke er limt ordentlig nedpå - dvs hull «tett inn i skummet» utrolig teit. Vet ikke hvordan jeg får ut vannet - som er der! Om jeg kjører henger m båt opp i en bakke pipler det vann ut sv små hull jeg har laget i hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.