abella Startet 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2016 har et sikringpanel i båten, med perkins 4108, på panelet er det 2 + ledninger inn siden det er 4+4 sikringer, problemet mitt er at dei øverste 4 er ikke strøm på, dei andre 4 er ok. eg tok å satte på en ledning frå + på dei som virket og opp på dei andre + , då virket alle, hvorfor er det seperate + ledninger til sikring/bryterpanelet? kommer ikke til noen koblingskinne, vist det er noen. (eg er nå heller ikke noen skipselektrikker, men her inne på båtplassen er det alltid fagfolk. kan det bli problemer om eg har koblet sånn som eg har gjort??? Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Det kommer helt an på forbruk og kvadrat på ledningene. Ville i utgangspunktet vært litt skeptisk til å bare legge til 4 forbrukere til på samme ledning uten å vite litt mer. Sitér dette innlegget Link to post
abella Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 bruker jo aldri alle forbrukere samtidig, kansje en eller to,. ekkolodd, lanterner, ved behov viskere også,så det er ikke så mye strøm som er på om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Der er eindel grunner til at eit sikringspanel kan vera delt, det kan vera noko som skal ha tenning på, mens andre skal ha strøm uansett om tenning er av eller på. Eller det kan vera ei oppdeling mellom startbatteri og forbruksbatteri. Eller deling mellom fleire hovedbrytere.For å få eit eksakt svar, må du inn i hodet til vedkommende som laga dette opplegget, og lesa tankane. No er mykje av ledninger i båt dimensjonert etter kva spenningsfall som blir godtatt, og dermed er dei som regel rikelig i forhold til kva strøm som tolest, so eg vil sei at du får neppe andre problemer med den koblinga enn at der vert meir spenningsfall einkvan plass. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.