Alexg Startet 23.Juli.2016 Del på Facebook Startet 23.Juli.2016 Hei, vet det er mye kunnskap her inne, noen år siden jeg var her sist, godt å være tilbake:)Jeg har for tiden en With 17 fot med en ca 1980 Mercury 50 hk. Båten er ny for meg i år. Mahogny, ganske tung ift lengden. Bred også ift lengden, som vel alle With'er er.Får 20-21 knop på WOT. Aner ikke turtall, men tenker at fart vs motor tilsier at den jobber litt tungt..(?) Syntes og jeg kan merke at hun sliter litt i området 14-16 knop som er en fin fart for henne. HUn faller av og til av plan i denne farten, litt motvind rundt et nes er nok...Vet ingenting om hvilken båt motoren satt på tidligere men antar vel at den er satt opp for litt høyere fart...I dag sitter det en (73136A40) 10 3/8 x 13" propell på henne. Har akkurat hentet en ny propell med signing 12'', bittelitt støre diameter. Ikke testet denne enda.Skal så klart teste og finner vel ut noe ut fra feeling, men er det noen kloke hoder her inne som kan si noe fornuftig ut fra hva jeg har oppgitt her om fart og full throttle?Kan vi anta at turtall er for lavt (Jeg tenker jo det da:)) Må jeg skaffe meg en turtallsmåler, eller er det greit å ta dette på feelingen slik jeg gjør? (og i grunnen alltid har gjort) Vil hun være litt mer "robust" i mellom-fart området? Slik jeg håper?Hilsen Alex Kommentar fra moderator: Tittel redigert Sitér dette innlegget Link to post
pergrip Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Det er vanskelig og ta sånnt på filingen, skaff deg en turteller . Du må vite turtall og fart for å beregne propell . Sitér dette innlegget Link to post
perpedersen Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 (redigert) Clas Ohlson selger en grei "ad-hoc" turteller, http://www.clasohlson.com/no/Turtallsteller/Pr363234000. Jeg er akkurat i samme prosess som deg, etter at jeg forsøkte å bore hull i en steinrøys som ikke vises på sjøkartet. 59 16 44.7 N og 5 25 43,0 Ø. Hullet ble det ikke noe av, men propellen må skiftes, og siden propellen jeg hadde var " standard issue" på denne motoren, så tenkte jeg å gå litt vitenskapelig til verks, når jeg først må kjøpe nytt. Det blir WOT i Karmsundet i i dag eller i morgen for å teste turtallet (hadde en reparert reservepropell i samme dimensjon liggende), så får vi se. Kanskje jeg spanderer 3-5 laken på en rustfri - vi får se. Jeg har lest at 1" stigning vil innvirke ca 200 RPM på WOT, og vet man ideelt WOT-turtall, så er det ikke rakettforskning å finne en tilnærmet optimal propell. Utrolig flott båt, forresten Redigert 24.Juli.2016 av perpedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alexg Svart 24.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 (redigert) Takk, ja vet man WOT-turtall, så er det jo greit. Hadde i grunnen vært fint å gått litt vitenskapelig til verks som du sier. Jeg vet ikke hvordan man kobler en slik turteller, hvilke "poler" eller punkter skal den kobles til? Hilsen Alex Redigert 24.Juli.2016 av Alexg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pergrip Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 Den som det henvis til tar mann av deksle og fester en refleks bit på svinghjulet , så retter du laseren på den , mens noen kjører. Enkelt å greit" Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 i mangel av turteller så ville jeg satt på 12" propellen og prøvekjørt, vil tro den vil funke bedre enn den du hadde iallefall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sea Horse Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 Flott båt og motor ! Tror jeg hadde spandert denne : Sitér dette innlegget Link to post
Sea Horse Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52803/79859674a1.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Sea Horse Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 Mercurys Spitfire propell kan også anbefales : https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52803/spitfire_display.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Alexg Svart 24.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 Takk, nå vil jeg helst ikke skru i henne da, men ja hadde vært kjekt med en turteller. Kan du, Åpen Wesling (fin båt!) Fortelle meg hvor/hvordan jeg kobler opp en slik? Alex Sitér dette innlegget Link to post
perpedersen Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 To ting: Best ytelse får du med en propell av rustfritt stål, det er ingen dissens i fagkretser om det. Og nytten av en permanent installert turteller i en båt med kun ett gir, er tvilsom. Og i denne nydelige trebåten - ikke gå amok med hullsagen. Det er nok å stadfeste at WOT er innenfor spec en gang ellers er en turteller helt overflødig. Den kan ikke brukes til noe nyttig i en båt. I et landkjøretøy med flere gir, kan en turteller være nyttig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 ... men stålpropell på en båt som går i 20 knop, så merker man neppe så mye mer enn at lommeboka blir lettere. Og ellers , om jeg måtte velge mellom turteller i bilen eller i båten så hadde jeg valgt båten. Beste måten å holde øye med belastningen på motoren (men ser poenget med å ikke sage for mye i en slik båt) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sea Horse Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 Motoren din yter rundt 45 hk på propellen ved 5500 omdreininger. Målet blir å komme så nær dette turtallet som mulig med lett båt. En turteller er et viktig hjelpemiddel ved alle typer kjøring. Jeg tror det hadde blitt fint å montere den til venstre for rattet ditt, eventuelt på en brakett under dashbordet, hvis du ikke vil lage hull. Anvisninger for montering følger med i esken. Originale deler og propeller får du rimelig hos Ravns Garage. Spitfire propellen har ytelser tilnærmet en stålpropell, inkludert rask akselerasjon, til under 2000 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Horse Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52803/13563661_10153714636132283_652991701_n.jpg Sitér dette innlegget Link to post
perpedersen Svart 26.Juli.2016 Del på Facebook Svart 26.Juli.2016 Da var WOT målt til 4800 med original 11 3/4 x 17. Med en optimal WOT på 5500 tenker jeg en 12,25 x 15 vil være så nær det optimale som praktisk mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.