CabinJon Startet 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2016 (redigert) Hei, vi er potensielle førstegangskjøpere av båt. Ønsker oss daycruiser på mellom 22 og 25 fot, under 10 år gammel, minst 26 kn men gjerne over 30, helst innenbords, helst eget toalettrom, og under 300 000. Har sett at Drago, Stingray og Saver kan være et rimelig alternativ. Noen som har synspunkter på hvilken båt man skal velge? Redigert 24.Juli.2016 av DayJon (see edit history) Link to post
Teerex Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Sats heller på et norsk eller nordisk båtmerke. Finnes så mye fint på markedet av norsk, svensk og finsk opprinnelse (selv om en del bygges i bl.a. Polen da). Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
CabinJon Svart 24.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Er det reell kvalitetsforskjell mener du? Viktig for fruen med adskilt toalett :) Link to post
Dissern Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Vi hadde noenlunde samme krav som dere, adskilt toalett var også viktig for fruen. Tilslutt endte vi opp med en Yamarin 76 DC hvor jeg skiftet pumpetoalettet til elektrisk toalett med spylepanel. Da ble konen fornøyd :) Link to post
CabinJon Svart 24.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Takk for svar! Blir det liten plass foran med eget do, og er dere fornøyd? Link to post
Dissern Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Beklager! Jeg uttrykte meg upresist. Konen hadde i utgangspunkt krav om eget toalettrom, men med tanke på budsjett, størrelse på båt og ønsket om utenbordsmotor fremfor innenbordsmotor for å maksimere plass i båten og unngå utgifter ifm med drev som begynner å dra på årene så inngikk vi et kompromiss om å velge Yamarin 76 DC som ikke har eget toalettrom. Til gjengjeld ble vi enige om at toalettet skulle byttes ut slik at besøket kunne gjøres ferdig med å trykke på en knapp fremfor å pumpe manuelt. Det gjør toalettbesøket litt enklere. Vi er godt fornøyd med plassen og stikkøyen under dekk på 150x195cm med stuverom på hver side er et stort pluss. Vi er godt fornøyd med båten så langt :) Link to post
CabinJon Svart 24.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Hehe, spørs om jeg er like flink forhandler som deg :) Men ser ut som vi ønsker å gå for utenbords bensin likevel Link to post
arosnes Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Med eller uten barn? Vi sverger til hardtop-båter, blir mye lengre og triveligere turer, og barna trives godt inne i båten om det blir litt surt, og blir ikke kvalme som de ville bli nede i kabinen på en tradisjonell daycruiser. Link to post
CabinJon Svart 26.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Tre barn fra to til ni, så trenger en del plass. Noen helt nede i 22 fot strl (Drago, Saver) har også stikkabin på bb side, da har man stappet inn mye. Men litt skeptisk til kvaliteten? Blir mer støy i åpne båter, men det er nok den veien vi ønsker å gå - bor på Østlandet så det er tross alt mer ☀ enn ☔ :) Link to post
CabinJon Svart 28.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Noen som har noen meninger om innenbords / utenbords motor? Forskjell på 22 og 25 fot? Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 (redigert) Skal du gå lengre turer billig og enkelt er det innenbords diesel som gjelder. Men ellers gir jo utenbordsmotor bedre plass i båten, og enkelt og rimelig vedlikehold. Er nok derfor utenbords har blitt så populært også i denne båtstørrelsen etterhvert. Redigert 28.Juli.2016 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lars Martin Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Mest dagsturer eller lengre overnattingsturer? Jeg skulle ha solseng, noe å koke kaffe på, god sjøbåt, fast do med septik, innlagt vann, soveplass til 3-4. Er superfornøyd med min scand 7600 dynamic. Litt trang cockpit sammenlignet med nyere design der vindskjermen er trukket helt ut. Men jeg slipper å åpne vindskjermen foran for å gå ombord. Jeg sover på solsenga når jeg er på tur med sønnene mine. Når vi er alle sammen, sover gutta i telt, mens dama og datra hennes sover inne. Jeg sover på solsenga igjen. Savner vindusvisker og mørkere kalesje. Hun jar tatt meg mellom sande og grimstad en rekke ganger. Dama og jeg har vært på ukes tur ett par ganger. Jeg synes innebords og duoprop er sexy :-) Selvom det kan argumenteres for at diesel er dyrt i innkjøp, så du må kjøre mye for å spare inn i forhold til bensin, så er lavt forbruk veldig behagelig. Du slipper innom marinaen for å fylle hele tiden, blant annet. Ship o'hoi Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 (redigert) Jeg hadde en Nidelv 690 i noen år, og hver gang jeg ser en slik båt husker jeg hvor happy vi var med den. 725 er også fin Om utenbords ville jeg gått for Yamarin. Bra motorer og dbåtene vant alt av tester. Gode skrog, god kvalitet, bra løsninger Redigert 29.Juli.2016 av Bitteliten (see edit history) Link to post
CabinJon Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 (redigert) Blir nok en blanding av dagsturer og overnattinger. Er nok fortsatt veldig i tvil om innenbords /utenbords, virker som det er en del religion involvert? På hvilken strl er det udiskutabelt innenbords mener dere? Ser mange anbefaler yamarin og scand dynamic - ser ut til å være flotte båter! Nidelven og. Redigert 29.Juli.2016 av DayJon (see edit history) Link to post
CabinJon Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Ser at det er en del billige Baylinere, både diesel og bensin, synspunkter på disse? Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Utenbords opp til 25-26 tenker jeg. Innenbords tar mye plass i mindre båt Link to post
Donzi Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Ønsker du toalett og soveplass til 5 er 22 fot alt for lite. Skal du ha en viss komfort (og ikke måtte sove på dass eller badeplattforma) må du nok opp på 25 fot. At man mister plass med innenbords er jeg faktisk helt uenig i. I mange, spesielt nyere båter, tar i motoren stor plass og man får faktisk utnyttet motorkassa til f.eks sitteplass eller solseng. Dette er noe jeg syns er helt topp og ville ikke vært foruten. "Brønnen" som utenbordmotoren står i får man ikke brukt til noe som helst, og man mister muligheten til badeplattform, som barn og voksne ofte setter pris på. Det skal også sies at jeg syns innenbords er mye penere. Ang. driftskostnad med hekkaggregat er jeg ikke helt uenig. Det koster nok litt mer med vedlikehold av hekkaggregat dersom du ikke skrur selv. Jeg syns mange overreagerer og snakker om astronomiske summer, men så ille er det absolutt ikke. Når det kommer til levetid på motor med hekkaggregat og påhengsmotor er jeg også litt usikker, men jeg mistenker at levetiden på en god innenbords diesel er lengre enn en utenbords av samme størrelse. Kanskje driftskostnadene spares inn med lengre levetid på motor samt drivstoffbesparelse? Dette har jeg ikke regna på og er ukvalifisert gjetting fra min side. Mulig noen har sett nærmere på dette. Link to post
Donzi Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Glemte en ting til: Husk at båter som går over 30 knop ofte er vesentlig dyrere å forsikre. Link to post
Lars Martin Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Ser du ikke bor så langt unna. Du må gjerne bli med en tur en dag, hvis du vil teste. Anbefaler at du ser på og helst tester mye forskjellig før du kjøper. Nidelvene er også lekre, men de ligger vel fremdeles en del over budsjett. Ship o'hoi Link to post
Donzi Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Hva med noe slik? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78611591 Kjenner ikke til disse båtene selv, men syns det så ut som noe du kunne tenke deg. Link to post
CabinJon Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Ser du ikke bor så langt unna. Du må gjerne bli med en tur en dag, hvis du vil teste. Anbefaler at du ser på og helst tester mye forskjellig før du kjøper. Nidelvene er også lekre, men de ligger vel fremdeles en del over budsjett. Det hadde vært flott! Ser at det er en noen Scand 7600 Dyn innenfor prisrekkevidde på Finn. Hittil har vi kun testet en Drago 22 fot. Var faktisk en liten stikkabin og egen dass :) Link to post
CabinJon Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Hva med noe slik? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78611591 Kjenner ikke til disse båtene selv, men syns det så ut som noe du kunne tenke deg. Ser flott ut. Er usikker på om jeg tør å gå for 25-26 fot mtp drivstofforbruk nå i første omgang. Ellers hadde jeg egentlig satt grensen på 10 år gammel, men det er kanskje ikke nødvendig, hva synes dere? Øker vel fort med ca 5 liter timen i marsjfart? Er enig i at det blir litt trangt i 22 fot, men har lyst til å prøve å presse inn familien mens de tre ungene er små :) Både Drago og Saver har stikkabiner på 22 fot, men er litt usikker på kvaliteten... Foreløpig veldig på søken som dere ser :) Link to post
Donzi Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Fordelen med en 22 fot er at du uten større problem kan dra den på vanlig båthenger (dersom du ikke kjører Nissan Leaf da) og er ikke avhengig av å betale kran/truck for å ta opp og sette ut båten. Selv har jeg 22 fot (uten toalett) på henger, men jeg har foreløpig ingen barn, dog en rett rundt hjørnet. 12 år gammelt drev kan sikkert være så som så DERSOM det ikke er vedlikeholdt. På min Donzi er hekkaggregatet 24 år gammelt og viser ingen tegn til svakheter. Link to post
CabinJon Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Fordelen med en 22 fot er at du uten større problem kan dra den på vanlig båthenger (dersom du ikke kjører Nissan Leaf da) og er ikke avhengig av å betale kran/truck for å ta opp og sette ut båten. Selv har jeg 22 fot (uten toalett) på henger, men jeg har foreløpig ingen barn, dog en rett rundt hjørnet. 12 år gammelt drev kan sikkert være så som så DERSOM det ikke er vedlikeholdt. På min Donzi er hekkaggregatet 24 år gammelt og viser ingen tegn til svakheter. Eller Mazda cx-5 som jeg dessverre har, stopper ved 1800 kg :) Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Kjøp en gammal billig Jeep Min 2000 modell drar fint 3500 kg opp relativt bratte stigninger (godkjent for 3360 kg da). Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn