Jump to content

Velge riktig 22-25 fot daycruiser


CabinJon

Recommended Posts

Hei, vi er potensielle førstegangskjøpere av båt. Ønsker oss daycruiser på mellom 22 og 25 fot, under 10 år gammel, minst 26 kn men gjerne over 30, helst innenbords, helst eget toalettrom, og under 300 000. Har sett at Drago, Stingray og Saver kan være et rimelig alternativ. Noen som har synspunkter på hvilken båt man skal velge?

Redigert av DayJon (see edit history)
Link to post

Sats heller på et norsk eller nordisk båtmerke. 

Finnes så mye fint på markedet av norsk, svensk og finsk opprinnelse (selv om en del bygges i bl.a. Polen da).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Beklager! Jeg uttrykte meg upresist. Konen hadde i utgangspunkt krav om eget toalettrom, men med tanke på budsjett, størrelse på båt og ønsket om utenbordsmotor fremfor innenbordsmotor for å maksimere plass i båten og unngå utgifter ifm med drev som begynner å dra på årene så inngikk vi et kompromiss om å velge Yamarin 76 DC som ikke har eget toalettrom. Til gjengjeld ble vi enige om at toalettet skulle byttes ut slik at besøket kunne gjøres ferdig med å trykke på en knapp fremfor å pumpe manuelt. Det gjør toalettbesøket litt enklere. Vi er godt fornøyd med plassen og stikkøyen under dekk på 150x195cm med stuverom på hver side er et stort pluss. Vi er godt fornøyd med båten så langt :)

Link to post

Tre barn fra to til ni, så trenger en del plass. Noen helt nede i 22 fot strl (Drago, Saver) har også stikkabin på bb side, da har man stappet inn mye. Men litt skeptisk til kvaliteten? Blir mer støy i åpne båter, men det er nok den veien vi ønsker å gå - bor på Østlandet så det er tross alt mer ☀ enn ☔ :)

Link to post

Skal du gå lengre turer billig og enkelt er det innenbords diesel som gjelder.

Men ellers gir jo utenbordsmotor bedre plass i båten, og enkelt og rimelig vedlikehold.

Er nok derfor utenbords har blitt så populært også i denne båtstørrelsen etterhvert.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mest dagsturer eller lengre overnattingsturer?

Jeg skulle ha solseng, noe å koke kaffe på, god sjøbåt, fast do med septik, innlagt vann, soveplass til 3-4.

Er superfornøyd med min scand 7600 dynamic.

Litt trang cockpit sammenlignet med nyere design der vindskjermen er trukket helt ut. Men jeg slipper å åpne vindskjermen foran for å gå ombord.

Jeg sover på solsenga når jeg er på tur med sønnene mine. Når vi er alle sammen, sover gutta i telt, mens dama og datra hennes sover inne. Jeg sover på solsenga igjen.

Savner vindusvisker og mørkere kalesje.

 

Hun jar tatt meg mellom sande og grimstad en rekke ganger. Dama og jeg har vært på ukes tur ett par ganger.

Jeg synes innebords og duoprop er sexy :-)

 

Selvom det kan argumenteres for at diesel er dyrt i innkjøp, så du må kjøre mye for å spare inn i forhold til bensin, så er lavt forbruk veldig behagelig. Du slipper innom marinaen for å fylle hele tiden, blant annet.

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post

Blir nok en blanding av dagsturer og overnattinger. Er nok fortsatt veldig i tvil om innenbords /utenbords, virker som det er en del religion involvert? På hvilken strl er det udiskutabelt innenbords mener dere?

 

Ser mange anbefaler yamarin og scand dynamic - ser ut til å være flotte båter! Nidelven og.

Redigert av DayJon (see edit history)
Link to post

Ønsker du toalett og soveplass til 5 er 22 fot alt for lite. Skal du ha en viss komfort (og ikke måtte sove på dass eller badeplattforma) må du nok opp på 25 fot.

 

At man mister plass med innenbords er jeg faktisk helt uenig i. I mange, spesielt nyere båter, tar i motoren stor plass og man får faktisk utnyttet motorkassa til f.eks sitteplass eller solseng. Dette er noe jeg syns er helt topp og ville ikke vært foruten. "Brønnen" som utenbordmotoren står i får man ikke brukt til noe som helst, og man mister muligheten til badeplattform, som barn og voksne ofte setter pris på. Det skal også sies at jeg syns innenbords er mye penere.

 

Ang. driftskostnad med hekkaggregat er jeg ikke helt uenig. Det koster nok litt mer med vedlikehold av hekkaggregat dersom du ikke skrur selv. Jeg syns mange overreagerer og snakker om astronomiske summer, men så ille er det absolutt ikke. Når det kommer til levetid på motor med hekkaggregat og påhengsmotor er jeg også litt usikker, men jeg mistenker at levetiden på en god innenbords diesel er lengre enn en utenbords av samme størrelse. Kanskje driftskostnadene spares inn med lengre levetid på motor samt drivstoffbesparelse? Dette har jeg ikke regna på og er ukvalifisert gjetting fra min side. Mulig noen har sett nærmere på dette.

Link to post

Ser du ikke bor så langt unna. Du må gjerne bli med en tur en dag, hvis du vil teste.

Anbefaler at du ser på og helst tester mye forskjellig før du kjøper.

Nidelvene er også lekre, men de ligger vel fremdeles en del over budsjett.

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post

Ser du ikke bor så langt unna. Du må gjerne bli med en tur en dag, hvis du vil teste.

Anbefaler at du ser på og helst tester mye forskjellig før du kjøper.

Nidelvene er også lekre, men de ligger vel fremdeles en del over budsjett.

 

Det hadde vært flott! Ser at det er en noen Scand 7600 Dyn innenfor prisrekkevidde på Finn. Hittil har vi kun testet en Drago 22 fot. Var faktisk en liten stikkabin og egen dass :)

Link to post

Hva med noe slik? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78611591

 

Kjenner ikke til disse båtene selv, men syns det så ut som noe du kunne tenke deg.

 

Ser flott ut. Er usikker på om jeg tør å gå for 25-26 fot mtp drivstofforbruk nå i første omgang. Ellers hadde jeg egentlig satt grensen på 10 år gammel, men det er kanskje ikke nødvendig, hva synes dere? Øker vel fort med ca 5 liter timen i marsjfart? Er enig i at det blir litt trangt i 22 fot, men har lyst til å prøve å presse inn familien mens de tre ungene er små :) Både Drago og Saver har stikkabiner på 22 fot, men er litt usikker på kvaliteten...

 

Foreløpig veldig på søken som dere ser :)

Link to post

Fordelen med en 22 fot er at du uten større problem kan dra den på vanlig båthenger (dersom du ikke kjører Nissan Leaf da) og er ikke avhengig av å betale kran/truck for å ta opp og sette ut båten. Selv har jeg 22 fot (uten toalett) på henger, men jeg har foreløpig ingen barn, dog en rett rundt hjørnet.

 

12 år gammelt drev kan sikkert være så som så DERSOM det ikke er vedlikeholdt. På min Donzi er hekkaggregatet 24 år gammelt og viser ingen tegn til svakheter.

Link to post

Fordelen med en 22 fot er at du uten større problem kan dra den på vanlig båthenger (dersom du ikke kjører Nissan Leaf da) og er ikke avhengig av å betale kran/truck for å ta opp og sette ut båten. Selv har jeg 22 fot (uten toalett) på henger, men jeg har foreløpig ingen barn, dog en rett rundt hjørnet.

 

12 år gammelt drev kan sikkert være så som så DERSOM det ikke er vedlikeholdt. På min Donzi er hekkaggregatet 24 år gammelt og viser ingen tegn til svakheter.

Eller Mazda cx-5 som jeg dessverre har, stopper ved 1800 kg :)
Link to post

Kjøp en gammal billig Jeep  :saint:

Min 2000 modell drar fint 3500 kg opp relativt bratte stigninger (godkjent for 3360 kg da).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...