Goodspeed Startet 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2016 Hei, som omtalt i en tidligere tråd har jeg en lekkasje av kjølevæske (ferskvannskretsen) som jeg prøver å lokalisere. Lekkasjen kommer altså mest ved belastning og foreløpig har jeg ikke fått lagt nedi motorrommet under fart for å kunne se med egne øyne. Det er skiftet pakning på eksosmanifolden, og det er ikke noe som indikerer at lekkasjen kommer fra toppakning. Men når jeg inspiserte motoren rett etter tur i går så fant jeg at det var litt fuktig rundt pluggen på nedsiden av eksosmanifolden rett ved overgangen til turboen (se bilde under). Er dette en frostplugg eller er det en tappeplugg? Kan grunnen være så enkel at det er denne som lekker eller går denne på saltvannskretsen? Noen som har erfaring med det? Det er del nr 18 og 19 på skjema. Det er altså pluggen nede på eksosmanifolden. Nærbilde Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Dette er tappeplugg for kjøleveska. Surr noe tørkepapir rundt pluggen og om nødvendig fest med tape. Da får du bekreftet/avkreftet om det er pluggen som lekker. Om det er pluggen som lekker bør du like godt erststte den med en ny. Disse pluggene tåler lite tiltrekking, og er de først strammet for hardt er de vanskelig å få tett. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gudrun Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 (redigert) Ser Brigg har gitt deg et godt tips, så skal bare supplere: Ut ifra bildene ser det og ut som du har eller har hatt lekkasjer på røret som går inn på miksebendet og mellom turbo og eksosmanifold. Er det brukt originalpakning på det siste? Innimellom rørene på nederste bilde er blokken eller hva det er ganske fuktig/rustfarget. Men dette kan være lekkasjer du har utbedret tidligere. Når lekkasjer blir utbedret er det ofte lurt å gjøre godt rent og male over, da er det mye lettere å følge med. Redigert 24.Juli.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Det kan se ut som om det lekker fra pakningen mellom turbo og eksosmanifold. Det er vel en stålpakning med gummitetninger rundt vannkanalene. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Det kan se ut som om det lekker fra pakningen mellom turbo og eksosmanifold. Det er vel en stålpakning med gummitetninger rundt vannkanalene. Men det er vel sjøvannskretsen akkurat den pakningen, ikke ferskvann som TS sier. Det sagt så enig med deg DD. Ferskvann på Turboene er en liten kanal som går ut på toppen av turboen i ett lite bend. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 24.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Takk for tips og innspill alle. Dette er tappeplugg for kjøleveska. Surr noe tørkepapir rundt pluggen og om nødvendig fest med tape. Da får du bekreftet/avkreftet om det er pluggen som lekker. Godt tips, skal prøve dette. Den ser jo ganske morken ut, så håper nesten at det er det. Ser Brigg har gitt deg et godt tips, så skal bare supplere: Ut ifra bildene ser det og ut som du har eller har hatt lekkasjer på røret som går inn på miksebendet og mellom turbo og eksosmanifold. Er det brukt originalpakning på det siste? Innimellom rørene på nederste bilde er blokken eller hva det er ganske fuktig/rustfarget. Men dette kan være lekkasjer du har utbedret tidligere. Når lekkasjer blir utbedret er det ofte lurt å gjøre godt rent og male over, da er det mye lettere å følge med. Jeg mener det er originalpakninger som har blitt brukt, de skiftet den for ikke så lenge siden (forrige eier). Rusten/fukten du nevner skal være fra tidligere, men jeg tror nok at jeg skal få rengjort litt ordentlig nedi der som du sier, slik at det er enklere å se hvor det faktisk kommer smuss. Jeg tenkte først at det var mest rust, men når jeg pirket i det så var det mye smuss.. Men det er vel sjøvannskretsen akkurat den pakningen, ikke ferskvann som TS sier. Det sagt så enig med deg DD. Ferskvann på Turboene er en liten kanal som går ut på toppen av turboen i ett lite bend. Går ikke saltvannet rett i eksosbendet da? Trodde det kun var ferskvannskjølt turbo? Det kan se ut som om det lekker fra pakningen mellom turbo og eksosmanifold. Det er vel en stålpakning med gummitetninger rundt vannkanalene. Pakning mellom turbo og eksosmanifold mener jeg ble byttet av forrige eier. Tror nok det er noe smuss som henger igjen. Som nevnt over, så skal jeg få tatt en ordentlig vask for å se enklere hvor det kan ha oppstått. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Jori Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Går ikke saltvannet rett i eksosbendet da? Trodde det kun var ferskvannskjølt turbo? Pakning mellom turbo og eksosmanifold mener jeg ble byttet av forrige eier. Tror nok det er noe smuss som henger igjen. Som nevnt over, så skal jeg få tatt en ordentlig vask for å se enklere hvor det kan ha oppstått. Du har rett, jeg som kortsluttet litt. Har jo reparert turbo og saltvannskrets flere ganger, men fort gjort å blande litt når man skal ta det fra husken. Glem mitt innspill :) Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 hehe, da skjønner jeg. Fort gjort. :) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Goodspeed Svart 23.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Tenkte jeg kunne "lukke" denne konkrete saken med et svar vedrørende lekkasjen jeg har hatt av frostvæske og 'symptomene' i forkant, om noen andre skulle få en lignende opplevelse. Lekkasjen har som tidligere tråder skjedd når motor har lagt på oppimot 2900 omdr og høyere. Det har kun vært lekkasje av frostvæske, og har ikke sett tendenser til frostvæske i eksoses i form av hvit eksos. Motortemperatur har vært stabil under marsjfart (som jeg har begrenset til nå på maks 3000 omdr). Jeg har sett renninger bak på styrbord side av motorblokka uten å kunne se nøyaktig hvor det har kommet ut. Pakning eksosmanifold hadde vært byttet. Ingen lukt i motorrommet som tilsa at det hadde lekket ut eksos noen plass. Som mulig antatt viste det seg at det faktisk var toppakningen som var synderen. Fikk byttet denne og så langt ser det ut til å ha fikset problemet. Fikk tilbud på forhånd hos Bergen Maritime basert på estimtert tid om kun rent bytte toppakning. Det ble her litt ekstra jobb som medførte to ekstra timer, som jeg synes er helt innafor. Utover det alt iht estimat, og de har kommet hurtig tilbake til meg med spm på når estimert ferdig og andre spørsmål. Så jeg er fornøyd med både service og leveranse (gitt at lekkasjen ikke returnerer allerede på neste båttur :)). Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Havlengt Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Vart du anbefalt å plana toppen ved skifte av toppakning? ( altså anbefalt av BM? ) Grunnen til at eg spør, er at nokon er kategoriske på at planing må til, medan andre meinar det kun bør gjerast I forbindelse med at motor har vore varmkjørt. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 23.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 (redigert) Jeg fikk ikke noen direkte anbefaling om dette. I tilbudet mitt var det kun nevnt at dersom den måtte slipes, så måtte man påregne ca 4 timer ekstra på prisen. Når jeg hadde gjennomgang med mekaniker før de startet på jobben og han spurte om jeg ønsket at de skulle ta andre ting underveis når toppen først var av, så ba jeg han bare gi beskjed om at dersom de såg flere/andre ting underveis som de mente burde fikses ifm byttet av pakningen, så ønsket jeg at de gav beskjed (hørte altså ikke noe mer om at de fant ting). Skal ha en oppsummeringsprat med mekanikeren senere, så kan jeg høre litt om vurderingen rundt dette og komme tilbake til det. Redigert 23.Juni.2017 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Goodspeed Svart 23.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Da har jeg fått tilbakemelding fra mekanikeren. Pakningen til eksosmanifolden var visst ikke helt god den heller, forrige eier hadde benyttet uoriginal pakning, så de skiftet denne for sikkerhetsskyld også. Toppen såg ellers fin ut, så de mente at det ikke var noe behov for å slipe den ned, det var unødvendig her mente de. Så her var de i alle fall ikke bastant på at det måtte gjøres. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Havlengt Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Hvor mange timer brukte de på å skifte toppakningen? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Goodspeed Svart 23.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 totalt 13,5 timer på hele jobben, men dette inkluderer inspeksjonsrunde I forkant, skifte av frostvæske, skifte olje/filter I samme slengen, pluss som nevnt 2 timer pga esktra-arbeid. Selve demontering/montering av topp var 10 timer totalt. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
TDF Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Hei. kommer litt på etterskudd her men har lignende jobb på gang. Ble det urført kompresjonstest av stempel og kjølevann etter jobben? fikk du med kompresjonstesten som dokumentasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.