Jump to content

Hvor befinner impelleren seg i en crescent 35hk?

mwigg3

Recommended Posts

Hei!

har prøvestartet en crescent 35hk utenbordsmotor i en balje, men ser ingen kjølevannstråle.

Inntaket på kjølinga ligger like under vannoverflaten i baljen og det plasker å bobbler ganske heftig når den går så kanskje den ikke får trekkt til seg vann?

Vil uansett se over impelleren ettersom motoren har stått på en låve i 16 år. Finner ikke impellerhuset, for det finnes vel på disse motorene også?

bilde

Ja, undervannshuset må av for å komme til impelleren. Impellerhuset sitter ca fra skjøten ved de 3 boltene og opp, så du bør ha vannlinjen nesten opp til nedre motorfeste når du kjører den på land.

Det kan nok vere vanskeligt/dyrt å få tak i deler til Cresent også, så kan jo vere greit å sjekke om det fungerer før begynner å skru.

Her er en annen tråd om bla. Cresent  https://baatplassen.no/i/topic/75340-archimedes-volvo-penta-cresent-tr%C3%A5den/

Tar meg råd til bensin til denne ja. Blir ikke noen lange dager med mye kjøring pga tidsklemma. Solgte en kurant daycruiser med diesel i fjor pga barn, hus og bil.

I år kom abstinensen for fullt og tok meg så kom jeg over denne klassikeren. Skulle jeg bytte til ny 4 takt 40 hester, så har jeg bare kunne beholdt den andre båten.

Kan vere nok det ja, men du griller ikke motoren på de korte oppstartene. Får du tak i impeller til den er det jo bare å sette igang, men jeg ville som sagt sjekket det før jeg begynte å skru.

I mellomtiden kan du jo teste om motoren kjøler når du har vannet lengere opp på stammen. Det er heller ikke sikkert kontrollstrålen kommer umiddelbart, men det trenger ikke bety at den ikke kjøler, så du bør følge litt med på tempen på motorblokka mens den går.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...