Jump to content

Fiske med ekkolodd

Joda 7500

Recommended Posts

Hei.

Kanskje et litt dumt spørsmål men, Kjøpte meg ekkolodd i går og fikk montert det også.(humminbird matrix 17x)

Tenkte jeg skulle ha en tur i kveld og prøve å fiske litt. Har alldri vært med og fiske med ekkolodd, så jeg lurte på er det bare å kjøre til jeg ser en på ekkoloddet stoppe båten å begynne å fiske, eller skal jeg vente til jeg ser flere fisk i stim.

På mitt ekkolodd er det altid masse fisk å se når jeg kjører, men de forsvinner når jeg stopper for å fiske dem opp :headbang: Regner med at det er falske ekko. Jeg pleier å stoppe og se om det er noe der når båten ligger stille, er det det hiver jeg ut snøret. Det er slett ikke sikkert at de biter på, å det kan være ganske frustrerende å se de og ikke få de på kroken. Men min erfaring er at hvis du ikke ser noen, så er det bortkastet å prøve der. Det spørs jo hva du fisker etter og da, makrellen flytter jo på seg hele tiden.

Men min erfaring er at hvis du ikke ser noen, så er det bortkastet å prøve der.

<{POST_SNAPBACK}>

Det avhenger nok av sensitiviteten på loddet dit. Ser du gjennom bunnen av en plastbåt (innvendig transducer) blir sensitiviteten dårlig. Jeg har flere ganger opplevd at det ikke er fisk på loddet mitt på mitt favoritt fiskested. Hiver jeg derimot ut et snøre går det på fisk som vanlig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Trodde ikke du kunne se Makrell og Sild siden desse fiskene ikke har svømmeblære??

Det er sant at man ikke "ser" makrellen, men silda ser du - garantert! Den går i store stim og du ser den som "knuter" eller store merkelig formede, avlange "flak" på ekkoloddet.

Går det sild og brisling i stim, kan du nesten regne med at det er "følgefisk" under og rundt stimen. Det vi her på Østfoldkysten kaller for kværning eller sildeknute. Da har du torsken som beiter underifra, sei som sirkler rundt stimen, omtrent midtveis opp fra bunnen, og trenger den sammen og så har du makrellen som forsyner seg grovt, midt inni stimen. Stimen presses opp til overflaten, hvor måkene og makrellterna forsyner seg. Stakkars brisling har ikke en sjanse! :wink:

Da ser det slik ut på ekkoloddet. Du ser at det går fisk helt fra 7 meter og helt ned til 29 meter! :o) Skikkelig gøy dette!

Bilde

Er du skikkelig heldig og sirkler rundt knuten (i sakte fart!) så kan du få både sei, torsk og makrell i samme kast på hekla (bruker vanlig hekle med 3 gummimakk og 3 blanke skjeer). Da blir resultatet omtrent som dette:

Bilde

Men en kverning / sildeknute oppdager du ikke bare med å stirre på ekkoloddet. Du må holde øye med sjøfugl. Følg gjerne mekrellterna, den oppdager stimen først, så kommer alle måkene til. Ser du en ansamling (opptil 50-100 stk) av sjøfugl som er i hektisk aktivitet, gjerne med mye skrik og skrål (jævvla måke) så er det bare å styre forsiktig mot det. Ikke kjør midt inni stimen, da deler den seg og blir borte. Sirkle rundt på lav turtall på motoren, og forsyne seg grovt av fisken!

:fishing:

Edited by Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Har hatt ekkolodd på flere båter men etter å ha brukt det for å oppdage fisk ble det etterhvert meget stressende og følte hele gleden med fiske forsvant.

Ble litt for mye fokus på ekkoloddet istedenfor å bruke de naturlige tegnene som fugler, lokale kunnskaper etc.

Men for all del et glimrende hjelpemiddel, så lenge man greier å balansere forholdet riktig mellom hjelpemidler og egne meninger.

Når jeg skulle kjøpe lodd til båten i vår, var jeg primært innterresert i dybden for ankring og kjøpte derfor det billigste eagle loddet på seatronic til 960,-

Monterte den medfølgende hekksvingeren innvendig i tec7 og det funker kjempebra både med dybdemåling og temp.

Mvh

Ta deg god tid og gjør deg kjent med ekkoloddet,du vil etter hvert se mye spennende på loddet.Det kan brukes til mange ting bla navigasjon/fiskeleting mm.

Min erfaring når det gjelder autofunksjoner (automatisk skifte av gain/dybdeskala) er blandet, spesielt

til fiske.

Det er bedre å lære seg å bruke manuelle innstillinger på ting som ,gain,støydemping,hvitlinje,bunnekspansjon osv. Lykke til med ekkoloddet.

MVH 740 c :smiley:

Jeg har et Humminbird Matrix-97 som er kombinert farge-lodd og kartplotter. Synes det fungerer bra, men det er viktig å skille ut falske ekkoer, det vil si at ikke sensitiviteten er stilt for høyt. Da får man fiskeekko overalt. Grunnen til at man ser mye fisk når man går, er vel sannsynlig luftbobler og andre forstyrrelser som gir utslag.

Hilsen Hekki

Hei

Var bare litt int i å si litt om bruk av ekko lodd.

Bruker sjøl et humminbird fishfinder 515, men det jeg har best erfaring med er å se bunn forhold, samt om det er fisk i området. er bunnen steinet og kupert er det gode muligheter for torsk og sei og lyr, er bunnen flat er det sansynlig sandbunn, og ikke så mye spennende.

Skitt fiske

• 2 weeks later...

Enig med siste ærede taler.

Bruker loddet til å se hvordan bunnen ser ut. Ser jeg fisk, så blir jeg nok noe mer aktiv. Rent saklig må jeg nok innrømme at jeg har fått veldig mye fisk på steder hvor loddet ikke har sett dem, men hvor det er forholdsvis bratt dybdeendring. Og så er det noen steder jeg får fisk uansett hva loddet sier, bare jeg sørger for å ha blanke (ikke rustne) kroker.

Laholm

Ikke så bra. Enklte lodd har svinger med innebygget temp.-føler. Den bør monteres utvendig hvis du vil lese av temp.-en. Er den montert innvendig sier det seg sjøl at avlesningen blir litt feil... :rolleyes:

Men du kan av og til se temp.-skiller mellom vannlagene i sjøen; Disse kan fortone seg som "dobbel bunn".

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Sikkert ett idiotisk spørsmål. Men ser at det stadig nevnes ekkolodd og temperatur..  Kan ekkoloddet måle temp hvis man kun har innvendig svinger...?

<{POST_SNAPBACK}>

Dersom du har en svinger for innvenig montarse så har den ikke tempmåler, men dersom du har en som er beregnet for gjennomgående og utvendig montering så kan den ha tempføler.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160