Jump to content

Bayliner/Sea Ray-eiere , "reversed polarity"


Whistler

Recommended Posts

Har samme problemet selv på min Bayliner, har forsket litt på det men har ikke funnet noen løsning på dette. Det er ikke polaritetsproblem på vekselstrøm, både landstrøm og generator leverer vekselstrøm

både i Norge og i Usa så jeg har fortsatt ikke forstått hva som kan være galt??? :confused:

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post

For å gjøre en ting helt klart. Vekselstrøm har polaritet!

 

Se for deg at du kobler deg til landstrøm fra to uttak, på det ene uttaket er polene plassert feil i forhold til det andre uttaket. Når en benytter seg av en felles "neutral" ombord så kan dere tenke dere selv hva som skjer om en smeller inn begge sikringene.

Link to post

Såvidt jeg har skjønt etter å ha søkt litt på nettet:

 

I usa brukes 110Vac/60Hz, hot, neutral og ground. Neutral og ground har samme potensiale.

 

I europa brukes 220Vac/50Hz, hot, neutral og ground. Ground har potensiale som alltid ligger midt mellom de to fasene.

 

I usa brukes REVERSED POLARITY for å indikere at neutral ikke har samme potensiale som ground.

 

Her i europa vil det da alltid være 110Vac mellom jord og de to fasene, REVERSED POLARITY vil derfor lyse uansett.

 

Korreger meg om jeg tar feil men det var nå det jeg kom frem til :-P

 

OBS! Se korrigering to innlegg nede! ;-)

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post

På min Princess P35 har jeg det samme fenomenet. Enkelte steder lyser lampen "reversed polarity"når jeg kobler til landstrøm, andre steder gjør den det ikke. Noen ganger har det hjulpet å "snu" kontakten, andre ganger gjør det ikke det. Jeg kaller det et fenomen siden jeg ikke ser på det som et problem.

Link to post

På min Princess P35 har jeg det samme fenomenet. Enkelte steder lyser lampen "reversed polarity"når jeg kobler til landstrøm, andre steder gjør den det ikke. Noen ganger har det hjulpet å "snu" kontakten, andre ganger gjør det ikke det. Jeg kaller det et fenomen siden jeg ikke ser på det som et problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Snu-kontakten trikset har jeg hørt om og prøvd. Det har ikke funket de stedene jeg har vært.

Menmen, sålenge det ikke skaper noen problemer spiller det jo ingen rolle.

Link to post

Vi har 2 typer anlegg i Norge, IT anlegg som har 230v mellom fasene og TN anlegg som bruker Null og fase for å få 230v (400v anlegg). I USA brukes fase null, og lampen lyser når du snur støpslet, slik at fase kommer der null skal være, og omvend.

Når en er på TN anlegg i Norge, kan en snu støpslet for å få null på riktig plass, er en på IT anlegg, nytter ikke det, da begge er faser.

Lampen lyser, når der blir spenning mellom lampen og jord. Jord og Null har samme potenisale, og lampen lyser ikke.

Vet ikke om dette var forståligt, kansje litt tungvint sagt.

 

Kjelli

Redigert av Kjelli (see edit history)
Link to post
  • 4 uker senere...

Opplever det samme jeg også...

 

Men vil det si at dersom lampa lyser i Sverige må en snu kontakten, slik at den da trolig slutter å lyse?

 

Er det ikke også andre kontakter i Sverige, ikke "vanlige" 220V kontakter - men "blå" som kan minne om tre fas? Brukes en overgang, bør en da merke seg hvilken vei kontakten skal stå til neste gang?

 

Noen med erfaringer her?

Link to post

Har lest innleggene med stor interesse og store øyne.

 

Det som forbauser meg storligen er at disse amerikanske importerte båtene har landstrøm anlegg som vel umulig kan være lovlige i Norge etter det en leser her. Skal ikke 220V anlegg være installert av godkjent installatør med godkjent CE merket materiell.

 

Båtene er sikkert godkjente og CE merket, men hvor er kontrollen? Er det noe jeg ikke har forstått her?

 

Har selv båt under bygging i land utenfor EU. Landstrømsystemet vil i sin helehet bli montert i Norge.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Vel, båtene er jo godkjent fra US Coast Guard så de er jo isolert sett ingen ting i veien med. Tar den båten inn nå må den i tillegg CE merkes, noe som ikke medfører endring på det elektriske ombord.

Men som du påpeker kan en ikke bare koble landstømmen til uten videre. Det enkleste er jo en skilletrafo med 2:1 forhold, alternativt bygge om hele det elektriske ombord til 220V.

 

Kontrollen?! Tja, hvor er kontrollen andre steder?

 

Har selv sett endel elektriske "løsninger" rundt om på verft i utlandet (vel og merke større båter), kvalitetet er så som så. Men ville tro at en serieprodusert båt er bedre forseg gjort.

 

Hadde jeg installert det elektriske ombord (noe jeg forøvrig skal begynne på om kort tid) ville jeg kjøpt en bok som omhandler nettopp dette emnet, noen som kan anbefalle en?

 

Hvilken båt er det du får bygget og hvor? :-)

Link to post

Vel, båtene er jo godkjent fra US Coast Guard så de er jo isolert sett ingen ting i veien med .......

 

Kontrollen?! Tja, hvor er kontrollen andre steder?

 

Hvilken båt er det du får bygget og hvor? :-)

US Coast Guard godkjenner vel ikke (har vel ingen godkjenningsmyndighet for) 220V anlegg for bruk i Norge. Når et amerikansk anlegg tilkobles i Norge må det jo være direkte livsfarlig (og forbudt).

 

Det jeg mener med kontrollen er at for CE-merking skal det blant annet finnes en samsvarserklæring undertegnet av importøren, som viser hvilke ISO- og evt. andre standarder som er lagt til grunn for konstruksjonen av båten og hvordan disse er oppfylt. Det gjelder også for elektriske anlegg. Her må det jukses mye, eller så sover de som kontrollerer papirene (evt. begge deler).

 

Dette bekrefter bare min mistanke om at CE merking av amerikanske bruktbåter er en meget luguber business. Dette må ikke misfoståes dithen at jeg mener båtene nødvendigvis ikke er bra. Men dokumentasjon i ettertid må være et problem. Dere som kjøper importerte båter har krav på å få se samsvarserklæringen. Når det oppstår problemer som "reversed polarity" bør importøren svare for seg. Forresten, hva sier den obligatoriske brukerhåndboken på norsk om dette signalet, og om landstrøm systemet generelt?

 

Detaljer om båten jeg får bygget finner du her. Den vil bli tatt hjem til Norge som båtfrakt til vinteren Alt 220V utstyr vil bli ettermontert i Norge med CE merket utstyr beregnet for Norge. Det gjelder el.sentral, strømuttak, vannvarmer, batterilader, og all 220V kabling.

 

Alt vesentlig av annet teknisk utstyr blir importert fra Norge og montert inn av verftet. Det blir ikke noe særlig fordyrende, og jeg er sikret service, reservedler og garanti i Norge. Motoren blir en 225 hk FNM motor importert fra Italia. Websiden min sier 160 hk VP, men det er blitt endret til 225 hk FNM. For det fikk jeg 2000 USD i prisavslag, nok til daviter og seiljolle! :smiley: VP er dyrt! Dessuten svarte VP Norge ikke på min henvendelse med noen svært enkle spørsmål. Så da så.

 

Ellers vil jeg legge til at CE merkingen blir tatt veldig alvorlig, både av verftet og meg som importansvarlig. Det er en tidkrevende, men meget lærerik prosess for meg.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

CE godkjenning har så vidt jeg kjenner til ingenting med om en har 110v eller 220v ombord.

 

Når det er sagt så lages båtene av litt nyere dato også for 220v, så da er den allerede godkjent forutsatt at den bygges om til denne versjonen, men om den ikke bygges om så er jo den fortsatt godkjent. Når en da velger å bygge den om til å kunne nytte 220v landstrøm så er det jo endel som bør taes i betrakning, spesiellt med tanke på jording. Det er de færreste (inkl. meg) som har full kontroll på jording. Det snakkes om korrodering, kapping av jordingskabel og mye annet som er gamle triksiludo. Jo mer jeg leser om temaet, lærer jeg endel men er langt fra 100% sikker. Skulle gjerne fått tak på en bok som tok emnet på alvor!

Hvilke regler som gjelder har jeg heller ingen ide om, tell me!

I mange tilfeller importerer man selv, så da kan en jo spørre seg selv? :-P

 

Er nok mye å lære av å se på koblingskjemaer til andre båter og sammenligne. Min største bekymring er at de ofte bruker enpolte sikringer (neutral og jord har samme potensiale), dette ønsker ikke jeg å beholde iallefall når den skal bygges om.

 

Linken din funket ikke så bra, sender du den på ny? :flag:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...