jotto Startet 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2016 Jeg har en 18" skjærgårdsjeep med Evinrude E-Tec 115 HO. Propellen er 13 1/2" diameter og 20" stigning. Er ikke dette en vel stor propell for min båt? Jeg oppnår ikke optimalt turtall på motoren min. Jeg skal ifølge manualen ha et turtall på mellom 5500 og 6000 RPM. Jeg oppnår bare unntaksvis 5000 RPM på full spiker når motoren trimmes så mye at den begynner å dra inn luft. Det er jo litt rart om forhandleren har satt på en propell som ikke passer til motor og båt... båten ble kjøpt i år. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Høres rart ut ja - men like rart at man begynner med spørsmålet her, og ikke går til forhandleren. Tolker innlegget dit slik at det har du ikke gjort, og at dette er en ny båt. Begynn med forhandler, er han seriøs, så finner dere ut av det. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
jotto Svart 26.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Høres rart ut ja - men like rart at man begynner med spørsmålet her, og ikke går til forhandleren. Tolker innlegget dit slik at det har du ikke gjort, og at dette er en ny båt. Begynn med forhandler, er han seriøs, så finner dere ut av det. Båten står hos forhandler akkurat nå, men jeg vil gjerne ha flere syn på saken. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 høres ut som at du kan gå ned en tomme iallefall på stigninga. Kommer også an på hva slags propelldesign - to forskjellige med samme stigning kan gi forskjellig turtall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sea Horse Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Tilpassing av propell er nok et område hvor båtbransjen har en vei å gå. Litt skuffende når man kjøper nytt. Mulig du må ned flere tommer på stigningen. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 (redigert) du *skal* operere i riktig turtalls område motorprodusent er veldig spesifik her, og sier at motoren ellers belastes feil. Nå bretta du vel org propellen, du kan jo be gutta lette denne litt og si du har for lite turtall, så får du fiksa den også samtidig. Redigert 26.Juli.2016 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 (redigert) 115 HO yter vel ca 126 hk i praksis så bør være nok kraft til å få grei fart på båten. Men den har en utveksling i girhuset på 2,0:1 så det er nok mye mulig at 20P propell er for stort ja. Jo lavere utveksling jo mindre propellstigning. Jeg har 115 hk med 2,07:1 utveksling og 19P 4-blads stålpropell. Får 44,5 knop ved 5750 rpm. Båten er noen få kg lettere og noen få cm smalere enn din. Redigert 26.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Skrotnisse Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Med denne propellen fikk jeg akkurat 5500 o/m med samme størrelse båt (Ryds 550) og helt samme motor : http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=79129716&ref=ads&myad=79129716 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.