Jump to content

Tips Askeladden C6 kjøp


Brym

Recommended Posts

Jeg har D3 190 med samme drev.

 

Noen irritasjonsmomenter:

- Tilt sensor har røket og viser for høy verdi, og fikk ikke til å ta den av/skifte den uten å ta av hele drevet.

Erstattet den med en motstand for å lure instrumentet, for ellers så nekter den å trimme opp.

- Knutebelg har skiftintervall på 2 år, er vanskelig å inspisere (godt bortgjemt), og har ikke klart å skifte den selv.

- Drevet kan ikke tas av for å skifte belg uten mye skruing, har fått tilbud fra båtverksted med 3 timer arbeid på dette. (Har fått indikasjoner på at det er nok å dele drevet (enklere), men ikke fått prøvd ennå.)

- Du trenger spesialnøkkel for å få av propellene å skifte oljen.

Link to post
Share on other sites

Støy? Etter å ha kjørt 1.5 timer fra Jomfruland til Tjøme i ferien var jeg på grensa til tinnitus :)

 

Og lufta som strømmer gjennom motoren på tomgang lager et boblebad uten like bak båten, det er en nytelse å slå av motoren, hver gang!

(Bensinmotorer oppfører seg mye bedre sånn sett, det går lite luft gjennom dem på tomgang)

 

Forbruket er bra, målte 1.7 liter pr nm med fullasta båt på nevnte legg i 23 knop hele veien, og 1.1 liter på første legg med en del 7-knops cruising. Dette er en tung 23 foter.

Link to post
Share on other sites

D3-190 og D3-170 er to forskjellige generasjoner. D3-170, som står i denne Askeladden C6 er siste generasjon med vesentlige forbedringer. Andre generasjon D3 (E-modellen) ble lansert i 2010. Da kom modellene D3-140, D3-170, D3-200 og D3-220).

 
Belgskifte-intervallet er dog det samme; hvert annet år. Denne båten er fra 2011, og den bør derfor ha minst et par belgskifter bak seg. Sjekk servicehistorikken!
Forbruket på denne motoren er OK. Askeladden C6 er relativt lett, og 170 hk opplevdes som veldig bra på denne båten. Jeg hadde en identisk tidligere, og ved sesongstart var det mulig å oppnå 38-40 knop med tom båt. Personlig, syntes jeg komfort-farten var 25 knop. Denne båten har en veldig lav planingsterkel og motoren skyver båten lett i plan. Båten holder seg i plan helt ned til 18 knop.
Opplevelsen av støy er subjektiv. Jeg vil tro at støybildet kan oppleves ulikt i en Grandezza kontra en C6? Jeg opplevde ingen problemer med å føre en samtale under marsjfart. Lokket til motorrommet er kledd med skumgummi og lokket er tettet med en gummipakning. Man kan alltids vurdere om man skal kle lokket med noe annet?!
Adkomsten til motorrommet er noe begrenset når kalesjen ligger nedslått i ”kalesjegarasjen”. De daglige sjekkpunktene bør derfor gjøres før man legger kalesjen helt ned. Jeg synes C6 er en praktisk og real båt. Styr unna den undermotoriserte versjonen med 120hk MerCruiser.
Lykke til!!

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Opel combo motoren fra mercruiser blir aldri aktuell uansett hvilken båt den står i. Jeg var å så på en Askeladden C6 med bensin motor å jeg synes den virket veldig "rett" til denne båten, men nå vil svigerfar ha diesel så....

 

Oppdatering følger :-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hvet ikke hva dere endte opp med, men jeg har selv en 2008 modell med 1,7mercruiser. Går som en klokke, veldig fornøyd. Og jeg har hatt kontakt med en veldig erfaren på Askeladden som sier at det var mye problem med de modellene før 2008. 2008 og oppover er mye bedre

F21215CA-AF33-48E1-87BD-FCF1709A02D7.jpeg

8EE076A6-C0B6-4C08-B290-B888DA2F7248.jpeg

Link to post
Share on other sites

On 7/26/2016 at 11:05 PM, arosnes said:

Støy? Etter å ha kjørt 1.5 timer fra Jomfruland til Tjøme i ferien var jeg på grensa til tinnitus :)

 

Og lufta som strømmer gjennom motoren på tomgang lager et boblebad uten like bak båten, det er en nytelse å slå av motoren, hver gang!

(Bensinmotorer oppfører seg mye bedre sånn sett, det går lite luft gjennom dem på tomgang)

 

Forbruket er bra, målte 1.7 liter pr nm med fullasta båt på nevnte legg i 23 knop hele veien, og 1.1 liter på første legg med en del 7-knops cruising. Dette er en tung 23 foter.

 

Gammel tråd! Da vi kikka etter båt var jeg i utganspungtet ute etter en askeladden beetle!  Etter å ha prøvd båten til en på hytta vår, var jeg veldig glad det ble en Askeladden med påhenger! Mye bedre utnyttelse av hekken, mye mindre støy og mer sportslig oppførsel. Slipper sur dieseleksos på tomgang og vanvittig vibrasjon, og slipper angst for Wastgate havari om det er en 1,7 Merc! slipper også styr med styresylyndre og belg! Ser bare fordeler med å ha påhenger, bortsatt for litt dyrere i drift, men de ekstra pengene synes jeg det er verd!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...