svampebob2 Startet 26.Juli.2016 Del på Facebook Startet 26.Juli.2016 Hei godtfolk! Har etter mye mas og overtalelse omsider fått fruen med på å kjøpe båt. Ser etter en båt som er grei å bruke til fiske 3/4 av året, og som er ok å benytte som transportmiddel fra Karmøy til et feriehus på Espevær, ei øy i havgapet her vest. Turen innebærer kryssing av Sletta, så kryssing vil kun skje når forholdene tillater det og fruen er komfortabel med det. Vurderer nå en Finnmaster 6400 MC Ser ut som en bra helårsbåt og jeg liker tanken på styrelsen som rommer hele familien. Båten er 2001 modell og i den sitter en Mercruiser 1,7 med 120hk, 2006 modell. Eier virker å ha tatt godt vare på den etter han overtok og skiftet motor, servicer tatt hos fagfolk og både dieselfilter og Sjøvannsfilter er satt inn for å redusere risiko for skader på motor. Jeg har forsøkt å lese meg opp på påhengsmotor vs innenbords diesel, mendet er ikke lett å bli klok på. Noen sier man skal styre unna diesel, andre mener at disse motorene ikke behøver å innebære høyere totalkostnad enn med en påhengsmotor. Ser at det er mange kunnskapsrike og hjelpsomme båtinteresserte her og vil sette veldig pris på om noen har noen (objektive) innspill rundt både båt og motor til en nybegynner. Er det et fornuftig valg eller bør jeg styre unna? Som et alternativ vurderer jeg også en helt annen båttype; bowrider og har en Buster Magnum 2001 med 150 Evinrude e-tec (2007 mod) på lista. Tar gjerne mot innspill på den også. :-) Sitér dette innlegget Link to post
svart belte Svart 26.Juli.2016 Del på Facebook Svart 26.Juli.2016 Styr unna 1.7- var nede hos en forhandler for å sjekke min egen båt. Der lå en Uttern med defekt ladeluftkjøler. Da sa han st brunswick har sluttet å produsere eller selge slike deler til disse motorene! Mulig du må sjekke fakta selv-men derfor den lå på land.(fikk ikke tak i deler) Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 26.Juli.2016 Del på Facebook Svart 26.Juli.2016 Løp og kjøp. Mye triveligere for en familie å være på sjøen i båter hvor alle kan være på tur i gråvær og fremdeles ha utsikt. Var ikke langt unna å kjøpe en variant av denne med mer soveplass fremfor dekk foran. Du kan få forsikring for havari på motor/drev for innenbordsmotor men ikke på utenbordsmotor, koster ikke mye ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
svampebob2 Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Takk @arosnes, det med havariforsikring var jeg ikke klar over. Skal sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post
svampebob2 Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Takk for innspill, Svart belte. Snakket med Båtsenteret her Haugesund i går. De kunne ta servicer, og nevnte ikke noe om vanskelig deletilgang, så dette må jeg absolutt dobbeltsjekke. Er det vanskelig å få tak i deler er det selvfølgelig helt uaktuelt å gå for en båt med en slik motor. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Da sa han st brunswick har sluttet å produsere eller selge slike deler til disse motorene! Mulig du må sjekke fakta selv-men derfor den lå på land.(fikk ikke tak i deler) Ravns garage har fult deleutvalg til denne 1.7. De opererer med 1-3 dager leveringstid i følge nettbutikk for det som ikke er på lager. Er i praksis det de trenger for å få delene inn før videresending til sluttkunde. Det jeg har hatt behov for har kommet innen disse dagene. Det som ikke er på lager kommer fra sentrallager i Belgia. Har ikke fått indikasjoner på at det er problemer med deletilgang. Motoren er ikke den mest vellykkede Mercruiser har solgt, men den er solgt i et stort antall både her i Norge og i USA. Ser ut som motorene er produsert til og med 2010. Ville være merkelig om deler er umulig å skaffe allerede nå. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
svampebob2 Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Har fått bekreftet fra flere hold i dag at deletilgang ikke skal være et problem i allefall. Det ser jo også ut som det helst er frem til 2004 denne motoren har vært spesielt befengt med problemer. Er egentlig relativt trygg på det, så da handler det bare om å bestemme seg for om jeg vil ha en slik diesel eller heller satse på påhengsmotor, men da blir det nok en annen båttype. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.