Jump to content

Spiser dere sjømat og annet fra naturen under veis med båt?

NilsPils

Recommended Posts

Hjerteskjell finner jeg som oftest på ca 0.5-1.5 meters dyp. Om du timer det med lavvann funker rake bra. Ser du tomme skjell i mengder på et sted så er det en god indikasjon på at det er levende der også.

Om dere får lyst å prøve albueskjell / albuesnegler så tenk på at det er fotmuskelen som er det spiselige. Sleng dem på grillen levende med skallet ned mot gløden. Når de er klare tar du løs muskelen.

Haneskjell er dito. Bare muskelen som det er smak i.

Jeg har også spist en del dampete strandsnegler. Smaken synes jeg er ok, men det blir for masete å sitte og pirke bittesmå snegler ut av huset. Jeg synes det minner litt for mye om å spise busemann, så det er ikke noe for meg. Sånne snegler brukte vi som agn da jeg var liten. Kanskje jeg heller skulle prøve det igjen.

Ellers har jeg spist en del strandreker som kona fanger med liten håv i vannkanten. De spiser vi rå og levende på asiatisk vis. Smaker godt, men metter lite.

Ellers har jeg lyst il å prøve frittert småsild, slike på rundt 5cm som av og til går i tette stimer langs brygga. De lar seg fange med håv, men den jeg har er litt for grovmasket. Tenker å la dem gå seg rene i et trau en dag eller to før vi fritterer dem etter italiensk oppskrift. Noen som har prøvd dette?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ellers har jeg lyst il å prøve frittert småsild, slike på rundt 5cm som av og til går i tette stimer langs brygga. De lar seg fange med håv, men den jeg har er litt for grovmasket. Tenker å la dem gå seg rene i et trau en dag eller to før vi fritterer dem etter italiensk oppskrift. Noen som har prøvd dette?

Spiste dette i Southend on Sea i munningen av Themsen. Bait - som de kalles der - altså agn. Det går vel med sånn ca. 300 stykker pr. porsjon til en lunsjrett. Veldig godt på smak.

Etter hva jeg har hørt skal man aldri la skjell, fisk eller krabber gå i trau/ bøtter med stillestående vann, grunnen er at vannet blir fort dårlig og tomt for oksygen, så du kveler dem. Krabber og skjell har i alle fall bedre av å oppbevares i luft eller aller helst en tangvase ( i luft) jvis du ikke kan la de gå i et nett/ kum der vann skiftes ut kontinuerlig.

Ellers var vi flinkere til å sanke skjell, krabber, snegler etc. før men har vel blitt mer makelig etterhvert. Sprøstekt makrell står forsatt høyt i kurs, en av de beste fiskene etter min mening, men blir den mer enn noen timer gammel så er det agn.

Redigert av Krimart (see edit history)

Levende reker spiser vi på asiatisk vis. Rekene haes i en bolle med lokk. Det tilføyes diverse finhakkete urter, som sitrongress, mynte, strandløk, løk og litt salt (Thaiene bruker fiskesaus). Det hele ristes under lokk. Spises med skje eller fingrene.

Junior har stjålet av hummeråta (den usaltete) og har laget hermetisk makrell på glass. Her er opskriften:

1. Vask renset makrell godt i sjøvann for å få bort alt blodet (Blod gir visstnok dårlig smak)
  2. Kok makrellen i 3 timer saltvann (70 g salt pr liter vann)
  3. Ta makrellen ut av vannet når det har blitt lunkent
  4. Fjern skinn og skjell
  5. Legg makrellen på kjøkkenhåndkle for å suge opp fuktighet, bytt håndkler etter hvert
  6. La makrellen tørke i 24 timer
  7. Fjern ben fra fisken, del den i passende biter og legge den i rene glass
  8. Legg til krydder etter smak. Vi lagde varianter med bare laurbærblader, bare pepper og bare chil.
  9. Fyll opp med olje (50% olivenolje, 50% rapsolje). Det er viktig at oljen går over fisken og at det ikke er luftbobler
  10. Putt lokk på glassene og kok dem i 1 time i vannbad
  11. Ta glassene ut av vannet, slipp ut trykket og skru lokket godt igjen.
  12. Spises først etter to uker, holdbar etter sigende i 6 mnd.

Vi  testet varianten med laurbærblader i dag for første gang etter ca. 6 uker. Alle var skeptiske og alle ble positivt overrasket. Det var SNADDER! Det første glasset ble omgående tømt. Selv yngstemann som er den mest kresne i kosten tok for seg. Dette blir en sikker avtaker etter tunfisk på boks heretter.

For å få godt resultat tror jeg det er viktig å bruke en god olivenolje. Ellers kan en krydre etter smak og fantasi. Neste gang vil vi også prøve med litt eddik i kokevannet.

bilde

Junior har stjålet av hummeråta (den usaltete) og har laget hermetisk makrell på glass. Her er opskriften:

1. Vask renset makrell godt i sjøvann for å få bort alt blodet (Blod gir visstnok dårlig smak)

4. Fjern skinn og skjell

5. Legg makrellen på kjøkkenhåndkle for å suge opp fuktighet, bytt håndkler etter hvert

6. La makrellen tørke i 24 timer

7. Fjern ben fra fisken, del den i passende biter og legge den i rene glass

8. Legg til krydder etter smak. Vi lagde varianter med bare laurbærblader, bare pepper og bare chil.

9. Fyll opp med olje (50% olivenolje, 50% rapsolje). Det er viktig at oljen går over fisken og at det ikke er luftbobler

10. Putt lokk på glassene og kok dem i 1 time i vannbad

11. Ta glassene ut av vannet, slipp ut trykket og skru lokket godt igjen.

12. Spises først etter to uker, holdbar etter sigende i 6 mnd.

Vi testet varianten med laurbærblader i dag for første gang etter ca. 6 uker. Alle var skeptiske og alle ble positivt overrasket. Det var SNADDER! Det første glasset ble omgående tømt. Selv yngstemann som er den mest kresne i kosten tok for seg. Dette blir en sikker avtaker etter tunfisk på boks heretter.

For å få godt resultat tror jeg det er viktig å bruke en god olivenolje. Ellers kan en krydre etter smak og fantasi. Neste gang vil vi også prøve med litt eddik i kokevannet.

bilde

Dette så helt fantastisk ut!

Skal absolutt prøves !!

Jeg har sett at det langs kysten blir praktisert matauk når man er på tur med fritidsbåtene sine. I Nordland fisket folk, og her i Rogaland og Hordaland har folk med seg garn og teiner på tur. Snakket med en hyggelig kar her i Skudeneshavn i dag, og han hadde med seg to teiner, og det var sinnsykt med krabber her nå. Tilbød oss krabber, men gidder ikke koke disse ombord nå. Hadde været vært bedre, kunne vi gjort det utendørs.

Seriøst? Skal makrellen kokes i 3 timer? Kan det bli noe fisk igjen da?

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Innbakt kyllingfilet med soltørkede tomater og oliven surret i bacon på grillen her nå, men i morgen blir det varmrøykte makrellfileter :-)

bilde

Satte ut tre krabbeteiner av den sammenleggbare typen, så vi satser på at det blir nykokte krabbeklør på fjellet her også ?

Etter en drøy halvtime med dykkemaske og snorkel hadde jeg fire blåskjell, så blåskjellsuppe utgår med høye kneløft. Lurer fælt på hvor alle blåskjell har tatt veien! Hele strekningen Onsøy, Hvaler og Bohuslen er tilnærmet skrapet!

For meg har alltid det med matauk vært en av hovedinteressene med å være på sjøen. Den andre er dykking.

Blåskjell: Det er foruroligende, Komodo. Jeg har ikke lagt merke til det. Og det blir stadig fler områder nedover der man dyrker blåskjell. Svenske naturvernere er kritisk til utviklingen. Nå er det absolutt forbud mot å plukke östron på Koster. Samtidig har lokale myndigheter oppfordret til å plukke disse 'nye innvandrerene', type 'knivskjell' som ødelegger strendene. Har du prøvd disse? De har bredd seg langs Bohus og nord til Oslo. En kamerat fikk hadde noen av dem på båte, fortøyd på Padda. Disse østersene skal etter sigende være en delikatesse.

Koke makrellen i 3 timer??  Mener du tre minutter? 

Enig at det er mye færre blåskjell enn tidligere. 

Amerikanske Knivskjell og Stilllehavsøsters har inntatt norskekysten og fortrenger våre norske arter. Spis dem!

https://no.wikipedia.org/wiki/Knivskjell

http://www.aftenposten.no/norge/Stillehavsosters---en-uonsket-delikatesse-584410b.html

Tre timer er korrekt! La den ikke fosskoke, men trekke med vannet på kokepunktet.

Den får en veldig fin og passe fast konsistens og den typiske makrellsmaken (som man lett blir lei av) forsvinner. Som nevnt vil jeg neste gang også forsøke med litt eddik i vannet.

Jeg har også registrert at det er lite blåskjell i Hvalerområdet. Det er det også mye dårlig og slimete tang der og vannkvaliteten er langt under pari. I marinaen vår i Hankøsundet trenger jeg bare å strekke ut hånda fra båten og plukke store blåskjell fra betongflyteelementene under brygga. Men langs land i det samme området er det nesten ikke tang og blåskjell og vannet er som regel brunt med dårlig sikt. Det ser også ut til at Stillehavsøstersen har litt problemer med å etablere seg her. Det er mest små og tomme skjell å se.

Den "typiske makrellsmaken" er vel at fettet harskner veldig fort, så lenge man griller den samme dag som den er fanget slipper man det. 

Det er nok ikke helt riktig, selv om det nok stemmer at fettet harskner fort. Selv i fryseren skal en ikke oppbevare makrellen for lenge.

Jeg spiser aldri gammel fisk. Jeg likte marell før, men nå, etter for mange makrellmiddager greier jeg ikke smaken av stekt makrell, selv den som går fra havet og rett i panna. Det er noe eget med makrell og smaken. Det gjelder nok de fleste fete fisker, men spesielt for makrell.

Makrell har alltid havnet i panna når den fåes. Leste om disse stillehavsøstersene i sommer, men fikk ikke surra meg til å se etter de.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nå blir det snart krabbeklør på svaberget mens makrellfiletene ligger i røykovnen

Nå stunder det mot krabbetid for oss også.

Etter krabbemåltider er min datter som regel på hugget etter å få koke kraft til fiskesuppe på skallene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...