Jump to content

Spiser dere sjømat og annet fra naturen under veis med båt?

NilsPils

Recommended Posts

• 11 måneder senere...

Det er overflod av fine stillehavsøsters i Oslofjorden. De ligger grunt og er lette å finne og plukke, bortsett fra de som sitter på fjellet og vanskelig lar seg løsne. Men jeg har fått inntrykk av at de fleste er engstelige for å spise dem. Dersom du ikke like rå østers anbefaler jeg å prøve dem dampet. Ca 20 minutter under lokk og uten vann i gryta, men kanskje litt smør på bunnen. Etter at de har åpnet seg tar vi av toppen og dryppe i litt saus laget  etter smak. Det kan være litt av hvert av chili, sitron, hvitløk, ingefær og koriander med litt salt.

Kortreist og gratis.

Snadder . . . !  :thumbsup:

IMG_4567.JPG.1feae63f4b3ba2ae48ac8a17ec11218d.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Båtliv må være mer en bare sitte å nippe til et glass, og nyte utsikten...da blir det kjedelig mener jeg..

WP_20170711_002.jpg

Enig:thumbsup: Fin breiflabb!

Å nyte det naturen har å gi oss er en vesentlig del av båtlivet. Må si jeg får mer "nær naturen-opplevelser" og flashback til barndommen ved å potle rundt i jolla med en krok på slep enn å farte rundt med moderskipet. Det er noe med nærheten til sjøen og at livet nedi der er synlig som gleder mest. Som f.eks. i fjor da jeg så en sjøaure like under jolla, på sandbunn, 2-3 meters dybde. Fikk lurt sluken rett foran nasen på den og den gikk rett på, en herlig opplevelse:yesnod:

Helt enig med Ida Marie III. Matauken er med på å gjøre båtlivet mer interessant.

Denne tok jeg i marinaen rett under båten. Den ble fritert hel i stekepanne på thai-maner. Så er det bare å plukke løs kjøttet. Med kokte blåskjell fra bettongkanten på brygga ble det en hel middag.

Kortreist mat igjen . . .

IMG_4555.JPG.58c987242351adae78f69f4e1c48fc09.JPG

NilsPils skrev 49 minutes ago:

Helt enig med Ida Marie III. Matauken er med på å gjøre båtlivet mer interessant.

Denne tok jeg i marinaen rett under båten. Den ble fritert hel i stekepanne på thai-maner. Så er det bare å plukke løs kjøttet. Med kokte blåskjell fra bettongkanten på brygga ble det en hel middag.

Kortreist mat igjen . . .

IMG_4555.JPG.58c987242351adae78f69f4e1c48fc09.JPG

Du må ringe til meg neste gang du får en av de der, NilsPils, de er jo helt vidunderlig! :giggle:

Når det gjelder blåskjell, er det bare å plukke og spise? Hører så ofte gufne historier om matforgiftning. Før i guttedagene var det bare hive i bøtten og legge dem inn på glørne i bålet, og spise til du sprakk. Aldri en dårlig mage da.

Zitt skrev 31 minutes ago:

Når det gjelder blåskjell, er det bare å plukke og spise? Hører så ofte gufne historier om matforgiftning. Før i guttedagene var det bare hive i bøtten og legge dem inn på glørne i bålet, og spise til du sprakk. Aldri en dårlig mage da.

Trodde ikke det var noe nytt at blåskjellene i perioder får i seg giftige alger?

Når det gjelder forgiftning, den andre helga i juni hadde jeg med meg 40 elever fra 9. og 10. trinn på overnattingstur til en holme i valgfaget natur, miljø og friluftsliv. Sjekket med blåskjellvarselet dagen før. Så sanket elevene blåskjell, kobbunger, albueskjell og østers. Sammen med noe makrell, strandkrabber, sukkertare og havsalat lagde vi ei velsmakende fiskesuppe, med tillegg. Det har aldri tidligere vært et problem med sykdom ved muntlig eksamen ved skolen, men i år var 9 elever syke på både forberedelsesdagene og selve eksamensdagen (som kom bare ei lita uke etter turen). Samtlige syke hadde vært med på overnattingsturen.. Neste år skal turen legges minst et par uker før eksamen, vi stoler ikke helt på blåskjellvarselet lengre :giggle:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
9 hours ago, Zitt said:

Du må ringe til meg neste gang du får en av de der, NilsPils, de er jo helt vidunderlig! :giggle:

Vi spiser blåskjell, østers, strandsnegler, strandreker, småkrabber, tang og tare, sopp, strandkål, melstokk, strandløk og diverse andre ville plantevekster stadig vekk. Leser blåskjellvarselet fra tid til annen og prøver å følge det. Har aldri hatt en dårlig mage fra maten vi sanker selv (men fra butikk og restaurant, ja).

Blåskjellene tar vi helst på steder der det ikke er for mye sand og grus. Det kan være ubehagelig med perler mellom tenna. Bettongkanten på brygga er et yndet sted. Fritt for sand og helt i nærheten, men ofte med mye sjøgress utenpå. De skrubbes godt rene før de går i gryta.

Stillehavsøstersen sanker vi på grunna, gjerne mens vi bader. Men de vokser grunt og kan også sankes uten bading mange steder. De som sitter på fjell og stein sitter så fast at vi unngår dem. Jeg spiser dem gjerne rå, men ikke på norsk maner med bare en dråpe sitron. De slukes sammen med en blanding av diverse urter som jeg har lært meg i Thailand. Utrolig at så mange unngår å prøve denne delikatessen som kan sankes gratis nesten over alt i Oslofjorden (og sikkert andre steder også). Prøv dem gjerne dampet dersom du ikke vil ha dem rå.

8 hours ago, Hakkannen said:

Trodde ikke det var noe nytt at blåskjellene i perioder får i seg giftige alger?

Når det gjelder forgiftning, den andre helga i juni hadde jeg med meg 40 elever fra 9. og 10. trinn på overnattingstur til en holme i valgfaget natur, miljø og friluftsliv. Sjekket med blåskjellvarselet dagen før. Så sanket elevene blåskjell, kobbunger, albueskjell og østers. Sammen med noe makrell, strandkrabber, sukkertare og havsalat lagde vi ei velsmakende fiskesuppe, med tillegg. Det har aldri tidligere vært et problem med sykdom ved muntlig eksamen ved skolen, men i år var 9 elever syke på både forberedelsesdagene og selve eksamensdagen (som kom bare ei lita uke etter turen). Samtlige syke hadde vært med på overnattingsturen.. Neste år skal turen legges minst et par uker før eksamen, vi stoler ikke helt på blåskjellvarselet lengre :giggle:

Dersom de hadde blitt syke av sjømaten ville det nok meldt seg som mageproblemer temmelig umiddelbart etter turen. Man skal også være klar over at en del mennesker er allergiske overfor skalldyr.

Men at elever blir syke til eksamen kan jo ha mange årsaker . . . . .

• 2 år senere...

Her er et par av konas spesialiteter. Små krabber og tangreker. Hun har tatt med en teine fra Thailand som hun agner med knuste blåskjell og setter på grunt vann blant tang og tare. Den fanger småfisk, småreker og småkrabber i bøtter og spann. Trodde nesten aldri det var så mye liv der.

Rekene er litt små til å pelles, så de spises hele, enten rå, kokt i sjøvann eller kokt og stekt i smør. Klipper gjerne av den spisse snuten og bartene.70609046_10156190645020216_4172489985657667584_n.jpg.91279569b5b46ac879c5617c700ccdc4.jpg

Krabbene gjør seg best som tempura. Kokes først i sjøvann, vendes i mel og friteres. De aller minste spises med skallet på. De litt større får ryggskallet fjernet sammen med magen (som blir hengende på skallet) før de friteres i olje.

69844013_10156190644675216_8864429838832762880_n.jpg.7e886808750287d5a620b57d65d649d9.jpg

Redigert av NilsPils (see edit history)

dieselfan skrev 2 minutter siden:

For å svare på trådtittelen: Ja, men ikke like avansert som det meste dere har vist fram her :giggle:  Det er en naturlig del av turen og en stor del av kosen....

Kanskje litt avansert for nordmenn, men vanlig kost for asiater. For meg er det aller viktigste at kona koser seg, liker seg på sjøen og ser frem til neste båttur. De fleste thaidamer blir som unger i sjøkanten. De er interessert i alt som rører seg og nesten alt kan spises. Og jeg lærer mye som jeg ellers ville gått glipp av. Jeg vil ikke hevde at vi nordmenn er kjedelige, men kanskje litt vel tradisjonelle i matveien . . .?

Det var var ganske klart fra de første gangene jeg logget meg på dette Forumet at dere koste dere noe inni hampen ombord i Saowanee med det som sjøen kunne bringe :yesnod:  Har vært mange hyggelige poster om det og vil gjerne si at jeg setter veldig pris på å lese om det selv om jeg ikke deltar så aktivt i de delingene.... 

Jeg er nok et skrekkeksempel på å være kjedelig i kostholdet. Jobber mye borte og må spise endel som ikke frister og da er så utrolig godt for meg å komme hjem til det vante.... 

Da er jeg nok mer på hjemmebane om du skulle få ugreie med FNM'n  :giggle:

Håper dere får mange fine dager til, før dere må på land :thumbsup:

Ida Marie III skrev 6 minutter siden:

små baby blekksprut som er fritert,

...klarte ikke dy meg når jeg så denne....  hadde med meg en gruppe japanere i jobbsammenheng ut i fiskeskøyte fra Langesund.

Vi dro til Stråholmen, nær Jomfruland og hadde picnic hvor jeg hadde tatt med "mye brukt norsk pålegg" for at de skulle smake hva vi pleier å spise. Hadde også fått catering til å pakke masse god sjømat.

Sjømaten var spist opp på et blunk, men når de oppdaget hva som var avbildet på leverposteiboksen, ble det baluba på japansk og det tok lang tid før jeg forsto problemet. Jeg brukte de 3 neste dagene på å få følget til å forstå at vi IKKE har putta han det er bilde av på boksen, oppi boksen..... 

Når vi gikk i land på brygga i Tønsberg ble jeg dratt inn i en daglivare av den eldste... han sa på dårlig engelsk mens han viste meg bildene utenpå de forskjellige boksene, at: dere har makrell i makrell i tomatboksen, dere har tunfisk i tunfiskboksen, men hvem har dere i leverposteiboksen....  lever den blonde unge gutten enda?    etter det har jeg ikke servert annet enn kjente :sweat:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...