Jump to content

Pitch-valg, evt 4-blads propell


NoobMatrosen

Recommended Posts

Fortsetter fra forrige tråd med nytt emne.

Fått handla turteller rpm + timeantall. Etter en del kluss med å få riktig avlesing så fikk jeg lest av riktig turtall med ulik belastning i båten. Med svært ulikt resultat.

Vekt på bensintank og utstyr, båt og motor er ca 290kg. Motor 20 hk. Propellen er inngravert med 10p, altså trolig 9,25 x 10 propell. Motoren har manuell tilt. 7 hull tror jeg. Her kommer to tester.

 

A)

2 voksne karer og 2 barn, tilsammen ca 250 kg personvekt vil jeg tro. Samlet vekt 540 kg. Avlesing her ble 5400 rpm ved full åpning. Merket tydelig her at motor ikke nådde maks turtall. Tilten var først på hull 2, men skifta til hull 1 (nederst) som gjorde at hekken blei løfta mer opp og båten kom lettere i plan. Testa ikke motsatt tilt, altså hull 3. Vi hadde andre ting å gjøre på. Barn er ikke så glad i tilt-testing :)

 

B)

Nedstrippet i vekt, dvs båt med motor, bensintank og belysning. Bare meg ombord, vekt 106 kg. Samlet vekt knappe 400kg. Avlesing her ble først 6030 rpm, og tror det var litt motvind. Kjørte da med tilt på hull 2. Skifta til hull 3 for å løfte båten mer opp av vatnet, og fikk da 6140 eller no sånt.

 

C)

Gjenstår å teste, dette er med meg, kona og en liten gutt. Egentlig er test A relevant for senere år, da ungene vokser og øker i vekt.

 

Det vil trolig øke på litt med vekt når jeg bringer mer utstyr i båten for fiske. Sånn det ser ut nå, så ser 10" i pitch ut som det er riktig med en mann ombord og lite utstyr. Mulig jeg kunne gått for 9" pitch, men da må jeg først finne ut om motoren har maks rpm på 6100 eller 6250. Før 2013 er det visst 6250 som er maks. Om dette er det som gjelder så vil vel kanskje 9" pitch bli bra treff, mtp litt mer vekt med utstyr.

 

Men jeg likte ikke egenskapene så godt med lastealternativ A. Lurer på om det da kunne vært greit å gå for en 4-blads propell med f.eks 9" pitch. 4-blad ska vel takle tyngre last på en annen måte. Noen som har en formening om dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...