Jump to content

Riktig propell for Optimax 115 på Uttern D55


henriklh

Recommended Posts

Ønsker tips til riktig propell for Optimax 115 (2005) på Uttern D55 (2007). Har funnet noen relaterte poster på dette, men ikke funnet noe "svar/bekreftelse" på valg.

 

Har ødelagt den som satt på båten, en Solas Alu 13 x 19P. Har lest meg opp på propellvalg nå. Forstår at det beste er å teste maks turtall, men for sent for dette nå.

 

Har fått inntrykk av at det er noen som har gått ned på stigning og fått bedre akselerasjon. Vanskelig å vite om jeg har god/dårlig akselerasjon uten å ha noe å sammenligne med. Noen konkrete erfaringer med denne eller sammenlignbar båt (18 fot / 5,5m på ca. 700 kg + motor)?

Link to post

Mercury Spitfire 4-blads alu funker veldig bra, til gunstig pris. (Ravns garage har disse).

Er nesten sikker på at 17P er mest korrekt, iallefall for 4-blads og hvis du ofte har flere folk med i båten.

 

Opti 115 har max turtallsområde 5000-5750 og 2,07:1 utveksling i girhuset.

Mest optimalt turtall på full gass med normal last i båten er vel 5500-5600 rpm.

 

Jeg har en 19P Spitfire alu liggende men har ikke hatt tid å teste den på min 115 hk 4-takt med samme utveksling som din.

Kjører 19P 4-blads Mercury Spitfire X7 stål nå og får 5750 rpm og 44,5 knop, men min 18-foter er en del lettere enn din da.

Beste propell jeg noensinne har testet.

Hvis pris ikke betyr noe så anbefaler jeg Mercury Spitfire X7 17P stål men den koster mye da (litt over kr 5000 fra usa inkl. mva/frakt).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja regner ikke med at alu slår stål da, men kan jo være interessant å vite differansen siden jeg nå har den liggende i "reserve".

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du tar nok ikke nedi igjen  :smiley:

 

Lest litt om dette og ekspertisen mente at stålpropell ikke utgjorde noen større belastning enn alu ved grunnstøting.

Men vanlig logikk tilsier jo det motsatte.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Lærte noe mer i butikken der jeg kjøpte propellen (Leere's): Stålpropell er primært effektiv fremover, ikke bakover. Alu bremser bedre og reagerer kjappere i revers. Det er mer viktig for meg enn maks akselerasjon og fart. Er visstnok flere som har smelt inn i bryggekanten på første turen med stålpropell.

Link to post

Kan garantere at min 4-blads stålpropell er effektiv nok bakover også  :saint:

Kan ikke si jeg har merket noen vesentlig forskjell vedr. revers og manøvrering. Har prøvd en del 3 og 4 blads alu og stålpropeller.

Men god marsjfart i 3500-5000 rpm er viktigst for meg egentlig.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Lærte noe mer i butikken der jeg kjøpte propellen (Leere's): Stålpropell er primært effektiv fremover, ikke bakover. Alu bremser bedre og reagerer kjappere i revers. Det er mer viktig for meg enn maks akselerasjon og fart. Er visstnok flere som har smelt inn i bryggekanten på første turen med stålpropell.

 

høres for meg som noe en selger kunne lirt av seg for å selge alupropellen han hadde på lager istedetfor å ta bryderiet med å bestille opp noe annet 

 

finnes dyktige selgere - og så de som er istand til å lire av seg hva som helst... ) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tviler på at man får båten opp i plan om man monterer propellen feil vei  :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...