henriklh Startet 27.Juli.2016 Del på Facebook Startet 27.Juli.2016 Ønsker tips til riktig propell for Optimax 115 (2005) på Uttern D55 (2007). Har funnet noen relaterte poster på dette, men ikke funnet noe "svar/bekreftelse" på valg. Har ødelagt den som satt på båten, en Solas Alu 13 x 19P. Har lest meg opp på propellvalg nå. Forstår at det beste er å teste maks turtall, men for sent for dette nå. Har fått inntrykk av at det er noen som har gått ned på stigning og fått bedre akselerasjon. Vanskelig å vite om jeg har god/dårlig akselerasjon uten å ha noe å sammenligne med. Noen konkrete erfaringer med denne eller sammenlignbar båt (18 fot / 5,5m på ca. 700 kg + motor)? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 (redigert) Mercury Spitfire 4-blads alu funker veldig bra, til gunstig pris. (Ravns garage har disse). Er nesten sikker på at 17P er mest korrekt, iallefall for 4-blads og hvis du ofte har flere folk med i båten. Opti 115 har max turtallsområde 5000-5750 og 2,07:1 utveksling i girhuset. Mest optimalt turtall på full gass med normal last i båten er vel 5500-5600 rpm. Jeg har en 19P Spitfire alu liggende men har ikke hatt tid å teste den på min 115 hk 4-takt med samme utveksling som din. Kjører 19P 4-blads Mercury Spitfire X7 stål nå og får 5750 rpm og 44,5 knop, men min 18-foter er en del lettere enn din da. Beste propell jeg noensinne har testet. Hvis pris ikke betyr noe så anbefaler jeg Mercury Spitfire X7 17P stål men den koster mye da (litt over kr 5000 fra usa inkl. mva/frakt). Redigert 27.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sea Horse Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Det blir spennende å se forskjellen på 19" Spitfire stål og aluminium, Teerex. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Ja regner ikke med at alu slår stål da, men kan jo være interessant å vite differansen siden jeg nå har den liggende i "reserve". Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
henriklh Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Blir nok alu. Har mer lyst til å kun skade propell enn gir/lagre/++ dersom jeg tar nedi igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Du tar nok ikke nedi igjen Lest litt om dette og ekspertisen mente at stålpropell ikke utgjorde noen større belastning enn alu ved grunnstøting. Men vanlig logikk tilsier jo det motsatte. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
henriklh Svart 28.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2016 Lærte noe mer i butikken der jeg kjøpte propellen (Leere's): Stålpropell er primært effektiv fremover, ikke bakover. Alu bremser bedre og reagerer kjappere i revers. Det er mer viktig for meg enn maks akselerasjon og fart. Er visstnok flere som har smelt inn i bryggekanten på første turen med stålpropell. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 28.Juli.2016 Del på Facebook Svart 28.Juli.2016 Synes det var litt tynt argument for å velge alu? Man lærer seg jo å kjøre med stålpropellen og har da glede av de tingene man får av stålpropellen som man ikke kan lære seg.... Mine cents på akkurat det argumentet.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juli.2016 Del på Facebook Svart 28.Juli.2016 den var ny for meg også, kjører som regel slik ved tillegging at jeg ikke smeller i brygga om jeg skulle feilberegne litt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2016 Del på Facebook Svart 28.Juli.2016 (redigert) Kan garantere at min 4-blads stålpropell er effektiv nok bakover også Kan ikke si jeg har merket noen vesentlig forskjell vedr. revers og manøvrering. Har prøvd en del 3 og 4 blads alu og stålpropeller. Men god marsjfart i 3500-5000 rpm er viktigst for meg egentlig. Redigert 28.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 29.Juli.2016 Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 Lærte noe mer i butikken der jeg kjøpte propellen (Leere's): Stålpropell er primært effektiv fremover, ikke bakover. Alu bremser bedre og reagerer kjappere i revers. Det er mer viktig for meg enn maks akselerasjon og fart. Er visstnok flere som har smelt inn i bryggekanten på første turen med stålpropell. høres for meg som noe en selger kunne lirt av seg for å selge alupropellen han hadde på lager istedetfor å ta bryderiet med å bestille opp noe annet finnes dyktige selgere - og så de som er istand til å lire av seg hva som helst... ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Joltus Svart 29.Juli.2016 Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 Det henger ikke på greip. Hvilken produsent lager en båt propell som er best bakover? Må være til ene slepebåten i Oslofjorden som bakket rundt utpå der.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Juli.2016 Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 Tviler på at man får båten opp i plan om man monterer propellen feil vei Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 .. men finnes jo propeller som gir ekstra grep bakover..: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.