Jump to content

Garmin vs Simrad kartplotter


knerten

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe kartplotter . Kommet frem til  en Garmin 2006C eller en Simrad CP33 er bra greier , og veldig lysterke til bruk i båten,og nokså like både i pris og utførelse .

Er der noen som har råd eller erfaringer  om hvilken  en bør kjøpe?

De ligger på ca. 17000.- + kart

Link to post
Share on other sites

Har en CP32 fra Simrad i våres båt. Skjermen er veldig lyssterk, men oppdateringen av kartet er noe treg. Menyen for å lage/editere ruter og veipunkter er etter min mening noe  "gammeldags". Det er mulig at CP33 er blitt bedre på disse punktene. Har ingen erfaring med plotter fra Garmin så jeg kan ikke uttale meg om modellen du tenker på.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Ikke så greit å gi råd, siden jeg bare kjenner Simrad. Men jeg kan jo gi deg mine erfaringer.

 

Hadde en CE30 på min forrige båt (en tidligere versjon av CP 33, men med ekkolodd i tillegg til kartplotter). Gjennomgående godt fornøyd, selv med skjermen som jo var mye mindre lyssterk enn den som sitter i CP33. Såvidt jeg vet har CP33 raskere prosessor enn forgjengeren (kunne trenges), i tillegg til at den leser inn neste kartside som den tror du vil bruke. Derved går oppdateringen mye raskere. CP33 har ny design og et litt annet system for betjening, som ser bra ut. En liten ting jeg av og til savnet var å kunne ha 2 kartbrikker i samtidig. Vet ikke om CP33 håndterer det, men behovet er mindre nå siden kartbrikkene dekker større område.

 

Har nå en CP42 Sun view (oppgradert fra CP40). Den opprinnelige CP40 kjøpte jeg "usett". I mine øyne var den helt ubrukelig utendørs i en åpen båt. Skjermen opplevdes mye dårligere hva gjelder lysstyrke enn den gamle CE30, vet ikke helt hvorfor. Etter oppgraderingen er jeg kjempefornøyd. Veldig lyssterk, rimelig rask (men kunne vært enda bedre) og gode, oppdaterte kart. Har fått oppgradert software til å utnytte de nye og bedre NT+ kartene, som også er billigere enn de gamle kartene og inneholder mer pr. brikke. Nå holder det med én brikke fra svenskegrensen til ca. Lista. Pris i 2002 ca. 2.200. En irriterende svakhet er at det ikke er muig å bruke forhåndsdefinerte WP når du lager en rute. Hvorfor forstår ikke jeg. Noen av vitsen med WP's må jo være å kunne "gjenbruke" dem på en slik måte. Jeg mener bestemt at min gamle CE30 hadde denne muligheten.

 

Simrad er etter min mening veldig bra plottere. Det viktige for ditt bruk er at du forsikrer deg om at skjermen er god nok og lyssterk nok slik du skal bruke den i din båt. Husk også å ta backup av dataene på plotteren. Databrikke følger med.

 

Det finnes også et PC-program som heter PC Planner NT+. For 3-4.000 får du da software med all funksjonalitet på PCen, samt en USB kortleser som leser kartbrikkene fra plotteren. Dette er en kjempefin mulighet til å "leke seg" med kart og ruter hjemme, legge opp nye ruter, bearbeide og dokumentere etc. I tillegg er det mye enklere å legge opp ruter på PCen enn direkte på plotteren. Det er bare en stor svakhet i forhold til Simrad (og problemet ligger hos Simrad)- plotterne kan ikke legge ut data som PC Planner kan lese, og omvendt. Jeg har tatt opp dette med utviklingsavdelingen hos Simrad. De bekrefter problemet, sier det vil komme en løsning, men skyver stadig på det. Opprinnelig skulle det komme en løsning til denne sesongen, men på siste forespørsel fikk jeg som svar at det var utsatt igjen.

 

Og det er kanskje noe av svakhetene med Simrad. Utviklingsprosjekter synes å ta urimelig lang tid, og er alltid veldig forsinket. Og de lanserer gjerne produkter et år før de er i stand til å levere. Veldig irriterende. Men når de først lir ferdige blir som regel resultatet bra.

 

Lykke til med kjøpet.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...