hus54 Startet 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2016 Kommentar fra moderator: Tittelen er endret, fra Perkins 4.108 til BMC 1.8Hei !Har ein båtmotor der det ble opplyst att det var en Perkins 4.108 motor. Det som eg synest er rart er att når eg søker på denne motoren så kommer det opp bilder av ein annen motor. Er desse motorene lagt i forskjellige varianter.Grunnen til eg spør er att eg nettopp har solgt båten , og det har oppstått oljelekkasje , og må eventuelt få tak i nødvendige deler. Olja har gått i kjølen , men ingen direkte synlige lekkasjer oppe på motoren....så lurer på om ein tettning er røken .Motoren har gått som ei klokke , men på turen heim , så oppdaget kjøper av båten varselys for olje kom på , og i ettertid fant han ut att motoren var nesten heilt tom for olje. Dette var en tur på 8-10 timer , så det er jo snakk om ganske stor lekkasje. Kan ein røken tettning utgjere så mykje ? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Det finns olika varianter på hur kylsystemet är byggt. Det är vanligt att det läcker olja från bakre vevaxeltätning, brukar inte komma plötsligt. Bilden visar den senare varianten. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
hus54 Svart 28.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Hei Ove og takk for svar !!! Som du ser på vedlagt bilde , så er nesten alt speilvendt....på min motor er dynamo og starter på samme side. Kjølesystemet kan nok være forskjelligt....men som sagt ble det opplyst att denne motoren som vist er en Perkins 4.108 , men finner ingen info utenom på kjøling. Har ellers forstått att det er normalt att desse motorene svetter litt olje,,,,,,men når mestedelen av oljen lekker ut på 8-10 timers tur , så må ett eller annet skjedd ? Vedkommende som kjøpte båten har etterfyllt olje og motoren går fint , men finner ingen synlige oljelekkasjer . Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Hei, er vel ingen perkins dette, ligner mye på en Bmc diesel. Hva står det på skiltet på toppen av motoren ? Sannsynlige lekkasjepunkter, veivakseltetning/bunnpannepaknin Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 motoren er en BMC med Bowmankjøler, som sannsynligvis er den beste kjøleren. Spørsmålet er om det er montert en ekstern oljekjøler som er koblet med gummislanger til motoren ? Isåfall er jo det et potensiell lekkpunkt. Må da gå an å fylle motoren opp med olje igjen og se etter hvor de lekker ? Sitér dette innlegget Link to post
hus54 Svart 28.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Ja det er nok ein BMC 1,8 og ser ut til att den har ekstern oljekjøler , men ble fortalt att om det var problemer med oljekjøleren , så ville oljen gå i vatnet og ikkje i kjølen , men nulig dette er feil. Har ikkje så god greie på dette , men om ein av tettningene ....enten framme eller bak på motoren er deffekt...vil da oljen lekke ut etter relativ kort tid ? Kommentar fra moderator: Tittelen er endret, fra Perkins 4.108 til BMC 1.8 Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Hvis det er problem inni oljekjøleren, feks hull i røren innvendig vil det som sagt oljen gå i sjøvannet og ut eksosen, hvis det derimot er hull i slangene eller lekkasje i koplingene til slangene vil det renne ned i bunnen av båten. Får ta en lommelykt og se om du kan oppdage lekkasjen, ikke start opp motor hvis det ikke er fylt på nye olje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.