hus54 Startet 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2016 Vurdere å kjøpe ein båt med ein Volvo 6 sylinder md40 motor på 80 hk. Har lest att desse og har både turbo og intercooler og yter henholdsvis 124 hk med turbo og med intercooler 157 hk. Er det nåken som har ettermontert dette , og ka problemer kan ein møte. På denne motoren er det platekjøler om det er viktig info. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Det lar seg nok gjøre å montere turbo,men det blir nok dyrt. Det spørs om du får tak i delene som trengs til en grei pris, samtidig som at de er i god stand. Du må også justere opp pumpa, og det må gjøres av fagfolk=dyrt Hvor mange timer har motoren gått? Har den gått mye,ville jeg ikke doblet effekten i den uten å sjekke tilstanden på veiv,stempler og sylinderne. Kanskje den egentlig er modrn for en overhaling. Det jeg sier er,ikke kjøp båten hvis du allerede nå mener at den har for liten motor. Da bør du isåfall bergene å kjøpe en nyere og kraftigere motor og sette i først som sist. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Bårdp Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Har hat et par slike og også konvertert en MD40 til AQAD 40. Men ærlig talt dette er jo en steingammel forkammermotor og ikke noe å bruke penger på. Kjøp heller en ny motor om MD 40 motoren er for liten. Du blir garantert plaget med kjøling og alt annet. Sitér dette innlegget Link to post
hus54 Svart 28.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Takk for svar. Søkte på nettet for å finne info om MD40 motoren , og da fant eg ut att dette var mulig , men om det vil gå ut over kjøle kapasiteten , så har det ingen hensikt , for forstår det slik att den orginale platekjøleren uansett er i grenseland. Er dette ellers gode motorer om de har blitt behandlet godt ? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Vel en kan vel si det sli at det var en bra motor for 40 år siden. I dag må den vel anses som en temmelig utdatert sak. Er jo en forkammermotor med elendig virkningsgrad. Sitér dette innlegget Link to post
hus54 Svart 28.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Har blitt opplyst att motoren er fra 1980 , men det er jo uansett 26 år så kanskje feil å satse på denne båten da , om en ikkje skal møte på snarlige problemer.Har ellers ikkje greie på forskjellen på forkammer motor og ellers. Kan det forklares enkelt ? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Forkammer motor har som navnet sier et kammer i topplokket som dieselen blir sprøytet inn i. Direkteinnsprøytet disel har dysen så nær senter av sylinder som mulig og sprøyter dieselen direkte over stempelet. Det krever høyere innsprøytningstrykk en hva man klarte tidligere, til gjengjeld får.man en finere tåke av diesel, og man får kyttet flere hydrokarboner til oksygen molekyler, det gir mer effektivt utnyttelse av drivstoffet og renere forbrenning. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
hus54 Svart 28.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Takk for svar !!! Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Virker som enkelte får det til å virke som står gamle forkammer diesel motorer er dårlige. Ikke helt sannheten det. Hvis motoren har blitt tatt godt vare på. Kan den gå lenge til. Er nok heller direkte innsprøytet diesler og commonrail som har mest problemer Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
pipe Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Motoren er 36 år og ikke 26 hvis den er fra 1980. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Enig i det,en godt vedlikeholdt gammel dieselmotor er bra saker, synes de får ett ufortjent dårlig rykte. Mye av grunnen til at det skjer ting med de er at mange er sjøvannskjølt, de har vært beskjedent vedlikehold eller de er rett og slett gamle. Jeg stoler mer på en velhodt gammel sliter,som ble bygd for å vare. Fremfor billig produserte motorer proppet med svindyr elektronikk. Vi får vente til 2056, skal bli artig å se hvor mange 2016 modell motorer som tusler og går da. Er vel forbudt med forbrenningsmotor da, så det får vi kanskje aldri svar på. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lady B Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 I den forrige båten hadde jeg en MD40 som var marinisert og hadde fått montert turbo. Kjempegod motor. Solgte den for tre år siden. Da hadde den gått over 6000 timer. Og ja, kjøperen fikk beskjed om det, ja,... Nå har jeg en TAMD40B fra 1986 som går som en klokke. Har lagt meg til vanen å kinne 5-6 sekunder før gløding for å få litt sirkulasjon i oljesystemet før jeg gløder og starter på vanlig måte. Nå på sommeren rekker jeg ikke å gløde den, da den starter etter ca. 6 sekunder... Sitér dette innlegget Link to post
hus54 Svart 28.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Takk for gode svar !!!! Motoren er gått rundt 2500 timer.....så muligt ein kan holde liv i den ei stund til , og som nemndt over her så er den 36 og ikkje 26 år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.