Jump to content

Ettermontere turbo på Volvo MD40 80 hk?

hus54

Recommended Posts

Det lar seg nok gjøre å montere turbo,men det blir nok dyrt.

Det spørs om du får tak i delene som trengs til en grei pris, samtidig som at de er i god stand.

Du må også justere opp pumpa, og det må gjøres av fagfolk=dyrt

Hvor mange timer har motoren gått?

Har den gått mye,ville jeg ikke doblet effekten i den uten å sjekke tilstanden på veiv,stempler og sylinderne. Kanskje den egentlig er modrn for en overhaling.

Det jeg sier er,ikke kjøp båten hvis du allerede nå mener at den har for liten motor.

Da bør du isåfall bergene å kjøpe en nyere og kraftigere motor og sette i først som sist.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Takk for svar.

Søkte på nettet for å finne info om MD40 motoren , og da fant eg ut att dette var mulig , men om det vil gå ut over kjøle kapasiteten , så har det ingen hensikt , for forstår det slik att den orginale platekjøleren uansett er i grenseland.

Er dette ellers gode motorer om de har blitt behandlet godt ?

Forkammer motor har som navnet sier et kammer i topplokket som dieselen blir sprøytet inn i.

Direkteinnsprøytet disel har dysen så nær senter av sylinder som mulig og sprøyter dieselen direkte over stempelet.

Det krever høyere innsprøytningstrykk en hva man klarte tidligere, til gjengjeld får.man en finere tåke av diesel, og man får kyttet flere hydrokarboner til oksygen molekyler, det gir mer effektivt utnyttelse av drivstoffet og renere forbrenning.

Enig i det,en godt vedlikeholdt gammel dieselmotor er bra saker, synes de får ett ufortjent dårlig rykte.

Mye av grunnen til at det skjer ting med de er at mange er sjøvannskjølt, de har vært beskjedent vedlikehold eller de er rett og slett gamle.

Jeg stoler mer på en velhodt gammel sliter,som ble bygd for å vare. Fremfor billig produserte motorer proppet med svindyr elektronikk.

Vi får vente til 2056, skal bli artig å se hvor mange 2016 modell motorer som tusler og går da.

Er vel forbudt med forbrenningsmotor da, så det får vi kanskje aldri svar på.

I den forrige båten hadde jeg en MD40 som var marinisert og hadde fått montert turbo. Kjempegod motor. Solgte den for tre år siden. Da hadde den gått over 6000 timer. Og ja, kjøperen fikk beskjed om det, ja,... Nå har jeg en TAMD40B fra 1986 som går som en klokke. Har lagt meg til vanen å kinne 5-6 sekunder før gløding for å få litt sirkulasjon i oljesystemet før jeg gløder og starter på vanlig måte. Nå på sommeren rekker jeg ikke å gløde den, da den starter etter ca. 6 sekunder...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...