Hekkbølgen Startet 28.Juli.2016 Del på Facebook Startet 28.Juli.2016 (redigert) Siden vi skal på bryllup på Baldersnes neste helg og vertene var litt short for overnatting var jo saken klar. Vi tar båten og sover i den. Baldersnes Herregård ligger midt inni Dalslands kanaler og ender ut i Vanneren. For å unngå tur/retur i samme kanal gjør vi en rundtur ut av det. Vi seiler ut fra Bærum i motorbåt (Ramin 30). Blir min tilkomne kone, meg og datteren vår på 10 mnd. Planen er å gå til Halden og ta Haldenkanalen til Ørje, videre over i Dalslandskanaler ved Tocksfors og deretter ned Dalsland til Baldersnes. Etter bryllupet blir det hjemtur videre ned Dalslandkanal til Vanneren, ut i Trollhattan kanalen til Gøteborg. Må ha to lastebiltransporter i Haldenkanalene. En fra Halden-Tistedal og en fra Ørje-Tocksfors. Ringte Haldenkanalen idag (tlf 69811200) og gikk noen tips. De gav meg tlfnr til transportører de samarbeider med på de to strekkene. Marius (tlf 48057859) i Halden skulle ha 1500 kr for transporten Halden-Tistedal, mens Per (tlf 90663372) i Ørje skulle ha 1800 kr for transporten Ørje-Tocksfors. I Halden har de ifølge Haldenkanalens representant avtale med Halden taxi om transport av mannskap for kr 100 til Tistedal, mens i Ørje hadde de ingen slik avtale. Så enten blir det busstur, taxi eller joggetur (ca 13-14 km) Kart kunne jeg kjøpe i Halden for Haldenkanalen. Glemte å spørre om kart over Dalsland, Torghattenkanalen samt Vanneren. Noen som har tips? Kart brikken min i båten har ikke kart over innlandet, mens Navionics på Ipadenhar kart over Gøteborg, Trollhattan og Dalslandskanal. Men ikke Haldenvassdraget. I Dalslandskanal er seilingsbegrensningene ifølge Dalslandskanal brosjyre: Lengde max: 22,75m Bredde: 4,05m Høyde: 15m til Tocksfors, noe lavere hvis man skal på de omliggende kanaler og 17m til Lennartsfors) Dybde: 1,8m I Haldenvassdraget ifølge www.haldenkanalen.no: Langde: 24m Bredde: 6m Høyde: 5,7m Dybde: 1,6m Ang båttransport på land ligger det begrensninger på den enkelte transportør. Per i Ørje hadde max på 3m bredde, 30 fot og 4 tonn. Marius i Halden var 30 fot og opptil 7 tonn. Redigert 28.Juli.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 28.Juli.2016 Del på Facebook Svart 28.Juli.2016 Dere har en flott tur foran dere. "Gulesider på sjøen" har kart for Dalslands kanal, men ikke for Halden vassdraget. Dalslands kanal selger båtsportkart på hjemme siden deres, Dalslands kanal.se ( litt usikkert på eksakt adresse) Prisen lå på 400 - 500 kroner når jeg kjøpte det. Mvh Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.Juli.2016 Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 Dette kan bli en kjempetur!Du er vel klar over at du også kan få lastebiltransport fra Halden med utsetting i Nössemark i Stora Le, (men da får dere ikke med dere Haldensvassdraget). Kontaktinformasjon til transportøren finner du på dalslandskanal.se. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 Dette kan bli en kjempetur! Du er vel klar over at du også kan få lastebiltransport fra Halden med utsetting i Nössemark i Stora Le, (men da får dere ikke med dere Haldensvassdraget). Kontaktinformasjon til transportøren finner du på dalslandskanal.se. Nei det var jeg ikke klar over, men ser at det er samme transportør som skal kjøre oss fra Halden-Tistedal. Men som du nevner da går vi glipp av Haldenvassdraget og siden vi først styrer med dette kan vi gå "all in" og komme oss opp til Ørje. Ble noe krøll med transporten fra Ørje-Tucksfors. Han jeg hadde snakket med kunne ikke (han hadde tatt et lite forbehold) så da ble det Bergquist maskin og transport som kjører oss tilTucksfors. De var 1200 kr dyrere (3000 kr) men de får man faktura i posten på mot kontant betaling hos de andre. Største utfordringen nå er vel hvordan det blir med slusingen. Har gått Telemarkskanalen for noen år siden. Fruen i baugen med tau og jeg bak under slusing. Det gikk jo greit. Men denne gangen ha vi med vesla på 10 mnd. og hun må klare seg selv inni båten mens vi holder orden på skuta. Kan kanske klare oss med et tau ned til midten av båten for at de ikke skal flyte av gårde når de sluser inn/ut vann. Haldenkanalen ser smalere ut enn slusene i Telemark. Der lå vi to båter i bredden. Mener bredden er litt over 4 m i Haldenkanalen. Min båt er knapt 3m, så da får evt drive ut med hekken 1 m og ligge på skrå hvis jeg skal ta meg av slusingen alene? Erfaringer/synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 29.Juli.2016 Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 I Haldenkanalen skal blir neppe slusingen et problem. Skal mye til at dere blir mange i slusene her, bortsett fra at det nå vel sluses til bestemte klokkeslett og da kan det vel kanskje samles opp noen båter. I Dalslands kanal skal du sluse ned og da er det helt greit å sluse med en person. Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 29.Juli.2016 Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 Slusevaktene i Dalsland er ofte trivelige og hjelpsomme. Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 29.Juli.2016 Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 Er det få båter oppstrøms i Haldenkanalen kan du å feste et taut forut og dra inn slakken akterut. Slik gjøres det i Gøta Kanal. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Takk for gode sluseråd sigmundh og Andboats Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Håper på en tråd ! Mvh Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Er det få båter oppstrøms i Haldenkanalen kan du å feste et taut forut og dra inn slakken akterut. Slik gjøres det i Gøta Kanal. tror du husker feil sigmundh man 'tighter' aktertampen sa hardt man kan ved slusing oppat og tar hjem slakket med fortampen. anledningen i Göta Kanal / Dalsland er att når de små lukerne åpnes så forser vannet under båten slår i de bakre portene o presser båten forover...... http://www.gotakanal.se/sv/fritidsbat/slussning/allt-om-slussning/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
sigmundh Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Du har helt rett Gunga Din jeg husker feil. 10 år siden jeg var der. Bra du rettet det opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Interessant den linken din Gunga Din. Ser det er litt annerledes enn min erfaring med Telemarkskanalen i 2012. Der kom det slusepersonell som hang ned tau til alle båten og mannskap ombord festet de hhv foran og akter og dro inn/ slapp ut tau alt etter om de gikk opp og ned. Vi var aldri i land slik skissen her viser. Men det går nok greit. Blir avgang imorgen formiddag fra Bærum. Første etappe herfra til Halden blir en ren transportetappe. Det er meldt SV 7-10 m/s rundt Strømtangen og da ville ikke fruen bli med. Så hun og arvingen tar toget til Halden så får jeg kose meg i skvulpet. Erfaringsmessig blir det litt rusk ved Filtvedt så da får jeg på innsiden av Jeløya. Alt etter hvor ruskete det blir ned mot larkollen så får jeg se om jeg går inn ved Hankø og smyger meg rundt Strømtangen. Vet det er roligere lengre ut, men da blir det mer tid uti rusket. Dieseltanken er jeg ganske så sikker er fin og ren. Kjørte tur/retur Bærum-Grimstad forrige uke og da var det en del sjø samt at jeg har tappet av forfilteret og der er det ren diesel. Blir gøy med tur! Skal legge ut bilder etterhvert som ferden skrider frem Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 I Dalslands kanal kaster de tau til deg, det samme mener jeg de gjør i Haldenkanalen, men der har jeg kun sluset med større båter det siste og da kaste vi opp tau som slusevakta fester når vi går opp. Ned trenger man ikke mye. Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Husk at det kan være vanskelig å få tak i diesel på noen etapper. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Husk at det kan være vanskelig å få tak i diesel på noen etapper. Takk for tips. Har 300 l tank og regner å topp den i Halden. Er vel stort sett rolig gange opp elveleiet og da bruker jeg ikke mye. Men majoritet av deplasementsfart har jge de siste fylingene ligger på 4-5 liter i timen. I plan blir det ca 30-35 liter/t. Er det noen plasser i område der med billig diesel. Vet at Utgårdskilen er billig, men hadde ikke tenkt å gå ut der. Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 I Haldenkanlen er jeg usikker på om det er mulighet for å fylle diesel i hele tatt.... men ikke helt sikker. I Dalsland er det svenske diesel priser som gjelder... men det er mulighet å fylle i - Töcksfors ved slusen - I Lennartsfors er det en bensinstasjon 500 meter fra gjestehavnen. - Bengtsfors -Köpmannebro Så kommer det sikkert mange flere etter Vänern. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Ser på kartet at det er fylling i Halden så ta tanker jeg der. Opp i Haldenkanalen trenger jeg ikke noe påfyll siden det blir mest putrekjøring. Takk for tips mtp tanking i Dalslandskanalen. Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Det finnes ikke påfyllinger langs haldenkanalen hvis du ikke vil bære kanner. Det finne påfyllingsmuligheter i Töcksfors, men det ligger ved nedre sluse, litt fra der du blir satt ut. Ellers gjelder Bengtsfors og Kjöpmannebro før Vänern. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 31.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Da er alt klart og jeg har kastet loss. Liten inspeksjon av dieselfilteret og tappet av litt og dette var rent. Sjekk av motorolje, dynamoreim og kjølevæske, check. All baggasje pakket godt for rusketur. Snakket med en kompis på Hvaler og der blåste det godt.. Så da er det bare å melde Klart skip. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 31.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Innafor.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Litt info her må aktivere det som skal vises i ruten nede til BB http://www.frihavne.com/?page_id=614 (tomt) http://www.frihavne.com/?page_id=618 (sluser) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hekkbølgen Svart 31.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 (redigert) Oscarsborg Mye vind og kropp sjø så det er bare å kjøre på med flaps så campingvogna ikke blir ristet i stykker.. Redigert 31.Juli.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 31.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Straks i Moss. Kanskje jeg skal ta kanalturen opp og ned Mossekanalen.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 31.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Da ble det som forventet mye sjø og sprøyt sør av Moss.. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 31.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Hankø Ble innsiden av Hankø pga av mye sjøsprøyt. Da er det bare Strømtangen igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.