Jump to content

Kanaltur, Halden- og Dalslandkanaler


Hekkbølgen

Recommended Posts

Siden vi skal på bryllup på Baldersnes neste helg og vertene var litt short for overnatting var jo saken klar. Vi tar båten og sover i den. Baldersnes Herregård ligger midt inni Dalslands kanaler og ender ut i Vanneren.

 

For å unngå tur/retur i samme kanal gjør vi en rundtur ut av det. Vi seiler ut fra Bærum i motorbåt (Ramin 30). Blir min tilkomne kone, meg og datteren vår på 10 mnd. Planen er å gå til Halden og ta Haldenkanalen til Ørje, videre over i Dalslandskanaler ved Tocksfors og deretter ned Dalsland til Baldersnes. Etter bryllupet blir det hjemtur videre ned Dalslandkanal til Vanneren, ut i Trollhattan kanalen til Gøteborg.

 

Må ha to lastebiltransporter i Haldenkanalene. En fra Halden-Tistedal og en fra Ørje-Tocksfors. Ringte Haldenkanalen idag (tlf 69811200) og gikk noen tips. De gav meg tlfnr til transportører de samarbeider med på de to strekkene. Marius (tlf 48057859) i Halden skulle ha 1500 kr for transporten Halden-Tistedal, mens Per (tlf 90663372) i Ørje skulle ha 1800 kr for transporten Ørje-Tocksfors.

 

I Halden har de ifølge Haldenkanalens representant avtale med Halden taxi om transport av mannskap for kr 100 til Tistedal, mens i Ørje hadde de ingen slik avtale. Så enten blir det busstur, taxi eller joggetur (ca 13-14 km)

 

Kart kunne jeg kjøpe i Halden for Haldenkanalen. Glemte å spørre om kart over Dalsland, Torghattenkanalen samt Vanneren. Noen som har tips? Kart brikken min i båten har ikke kart over innlandet, mens Navionics på Ipadenhar kart over Gøteborg, Trollhattan og Dalslandskanal. Men ikke Haldenvassdraget.

 

I Dalslandskanal er seilingsbegrensningene ifølge Dalslandskanal brosjyre:

Lengde max: 22,75m

Bredde: 4,05m

Høyde: 15m til Tocksfors, noe lavere hvis man skal på de omliggende kanaler og 17m til Lennartsfors)

Dybde: 1,8m

 

I Haldenvassdraget ifølge www.haldenkanalen.no:

Langde: 24m

Bredde: 6m

Høyde: 5,7m

Dybde: 1,6m

 

Ang båttransport på land ligger det begrensninger på den enkelte transportør. Per i Ørje hadde max på 3m bredde, 30 fot og 4 tonn. Marius i Halden var 30 fot og opptil 7 tonn.

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post

Dere har en flott tur foran dere. "Gulesider på sjøen" har kart for Dalslands kanal, men ikke for Halden vassdraget.

 

Dalslands kanal selger båtsportkart på hjemme siden deres, Dalslands kanal.se ( litt usikkert på eksakt adresse)

Prisen lå på 400 - 500 kroner når jeg kjøpte det.

 

Mvh Andreas

Link to post

Dette kan bli en kjempetur!

Du er vel klar over at du også kan få lastebiltransport fra Halden med utsetting i Nössemark i Stora Le, (men da får dere ikke med dere Haldensvassdraget). Kontaktinformasjon til transportøren finner du på dalslandskanal.se.

Nei det var jeg ikke klar over, men ser at det er samme transportør som skal kjøre oss fra Halden-Tistedal. Men som du nevner da går vi glipp av Haldenvassdraget og siden vi først styrer med dette kan vi gå "all in" og komme oss opp til Ørje.

 

Ble noe krøll med transporten fra Ørje-Tucksfors. Han jeg hadde snakket med kunne ikke (han hadde tatt et lite forbehold) så da ble det Bergquist maskin og transport som kjører oss tilTucksfors. De var 1200 kr dyrere (3000 kr) men de får man faktura i posten på mot kontant betaling hos de andre.

 

Største utfordringen nå er vel hvordan det blir med slusingen. Har gått Telemarkskanalen for noen år siden. Fruen i baugen med tau og jeg bak under slusing. Det gikk jo greit. Men denne gangen ha vi med vesla på 10 mnd. og hun må klare seg selv inni båten mens vi holder orden på skuta. Kan kanske klare oss med et tau ned til midten av båten for at de ikke skal flyte av gårde når de sluser inn/ut vann.

 

Haldenkanalen ser smalere ut enn slusene i Telemark. Der lå vi to båter i bredden. Mener bredden er litt over 4 m i Haldenkanalen. Min båt er knapt 3m, så da får evt drive ut med hekken 1 m og ligge på skrå hvis jeg skal ta meg av slusingen alene? Erfaringer/synspunkter?

Link to post

Er det få båter oppstrøms i Haldenkanalen kan du å feste et taut forut og dra inn slakken akterut. Slik gjøres det i Gøta Kanal.

 

tror du husker feil sigmundh

 

man 'tighter' aktertampen sa hardt man kan ved slusing oppat og tar hjem slakket med fortampen.

 

anledningen i Göta Kanal / Dalsland er att når de små lukerne åpnes så forser vannet under båten slår i de bakre portene o presser

 

båten forover......

 

http://www.gotakanal.se/sv/fritidsbat/slussning/allt-om-slussning/

S/Y Gunga Din

Link to post

Interessant den linken din Gunga Din. Ser det er litt annerledes enn min erfaring med Telemarkskanalen i 2012. Der kom det slusepersonell som hang ned tau til alle båten og mannskap ombord festet de hhv foran og akter og dro inn/ slapp ut tau alt etter om de gikk opp og ned. Vi var aldri i land slik skissen her viser. Men det går nok greit.

 

Blir avgang imorgen formiddag fra Bærum. Første etappe herfra til Halden blir en ren transportetappe. Det er meldt SV 7-10 m/s rundt Strømtangen og da ville ikke fruen bli med. Så hun og arvingen tar toget til Halden så får jeg kose meg i skvulpet. Erfaringsmessig blir det litt rusk ved Filtvedt så da får jeg på innsiden av Jeløya. Alt etter hvor ruskete det blir ned mot larkollen så får jeg se om jeg går inn ved Hankø og smyger meg rundt Strømtangen. Vet det er roligere lengre ut, men da blir det mer tid uti rusket. Dieseltanken er jeg ganske så sikker er fin og ren. Kjørte tur/retur Bærum-Grimstad forrige uke og da var det en del sjø samt at jeg har tappet av forfilteret og der er det ren diesel. Blir gøy med tur! Skal legge ut bilder etterhvert som ferden skrider frem

Link to post

Husk at det kan være vanskelig å få tak i diesel på noen etapper.

Takk for tips. Har 300 l tank og regner å topp den i Halden. Er vel stort sett rolig gange opp elveleiet og da bruker jeg ikke mye. Men majoritet av deplasementsfart har jge de siste fylingene ligger på 4-5 liter i timen. I plan blir det ca 30-35 liter/t. Er det noen plasser i område der med billig diesel. Vet at Utgårdskilen er billig, men hadde ikke tenkt å gå ut der.

Link to post

I Haldenkanlen er jeg usikker på om det er mulighet for å fylle diesel i hele tatt.... men ikke helt sikker.

 

I Dalsland er det svenske diesel priser som gjelder... men det er mulighet å fylle i

- Töcksfors ved slusen

- I Lennartsfors er det en bensinstasjon 500 meter fra gjestehavnen.

- Bengtsfors

-Köpmannebro

 

 

Så kommer det sikkert mange flere etter Vänern.

Link to post

Da er alt klart og jeg har kastet loss.

 

Liten inspeksjon av dieselfilteret og tappet av litt og dette var rent. Sjekk av motorolje, dynamoreim og kjølevæske, check. All baggasje pakket godt for rusketur. Snakket med en kompis på Hvaler og der blåste det godt.. Så da er det bare å melde Klart skip.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...