Jump to content

Kanaltur, Halden- og Dalslandkanaler

Hekkbølgen

Recommended Posts

Herlig tråd som viser en form for båtliv som er noe helt annet enn vi er vant til på yttersiden av landet. Veldig lærerikt.

Fortsett med oppdateringer og enda flere flotte bilder. Dette synes jeg er spennede å følge med på.

Takk, skal forsøke å knipse litt bilder og legge ut. Ble motivert av Tom rør sin Norges på langs tur.

Erfaring fra slusene er at Brekke var den med mest strøm, men som varsnillest for båten. Den fløyt hele tiden ut mot midten og den andre siden av slusen. Mens spesielt Ørje var dyttet oss hele tiden inn i pålene og de er grisete. I tillegg går rekkene lengre ut en fenderlista så de fikk seg en støyt innimellom. Lærte fra Telemarkskanalen i 2012 at det er smart å ta av fendertrekkene. Som nevnt over er det veldig griste i slusene og det er lettere å vaske gummifender enn raggsokken.

Hehe ja det var meg. Takk for brøytingen. Så du åpnet friskt i 20 knop.. Så ut som du landet med hekken først rett før du svingte av mot Fuglevik... Så vondt ut Ble en fuktig og hompete tur videre for meg.

Har nå kommet til Tucksfors etter litt lengre tid en planlagt, men har jo ferie. Han som vanligvis kjører transport Ørje-Tucksfors hadde ferie men fikk tak i et annet firma, Bergquist. De har ikke så mye båtoppdrag men tok på seg oppdraget og sammen fikk vi løftet båten opp og stroppet den fast. Litt forskjell å løfte betongelementer og båt mtp hvor forsiktig og hvor stroppene skal festes. Problemet var at planet på lastebilen hadde en brønn som var dypere en kjølen på min. Så da måtte de til avdelingen sin og hente litt plank å fylle opp. De stilte til og med opp med ekstra bil for å kjøre fruen og dattera over så vi slapp taxi. Hverken jeg eller de hadde satt ut båt i Tucksfors før men vi havnet til sliutt på Sandviken camping, fikk flyttet noen benker og blomsterpotter og løftet båten på sjøen. Hverken de i Haldenkanalen eller Dalslandskanal inkl slusevaktene var sikre på hvor lastebil utsett var..

Fikk gått meg en tur og fant tilslutt ut at det er nedre sluse som selger kart og sluseavgifter. Det ligger rett nedenfor Tucksfors kjøpesenter. Kartet kostet 470 kr eller så og for meg lønte det seg å kjøpe tur/retur sluse billett for hele kanalen. Dette da de tar kr 140 for hvert slusekammer for båter over 8m. I Norge betaler man bare for hver sluse, selv om en sluse har flere kammer men da er prisen gjerne differensiert mtp antall sluser. Fordelen med her kontra Haldenkanalen er at de har åpent fra 09-19 og sluser hele tiden når det kommer båter. I Halden har de kun slusing til bestemte tider. Men mindre man betaler dobbel takst da kan man sluse når du vil.

Legge vel avgårde snart ned mot Lennartsfors så får vi se hvor vi ender.

Worry brøytebåt

bilde

bilde

Sandviken camping. Fin gjestebrygge med strøm og vann ca 1 km fra Tucksfors kjøpesenter.

bilde

Tucksfors sluse

bilde

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)

Har nå kommet til Tucksfors etter litt lengre tid en planlagt, men har jo ferie. ................

Tucksfors sluse

1470234209.jpg

gikk du hele vegen opp til Östervallskog ?

så att du fikk stenge vegtrafikken og åpne bruen selv ? :smiley:

(Töcksfors uttales så som du skriver men staves med 'ö', men jeg er like dårlig på norsk, så det spiller ingen rolle  :giggle: )

for i tiden, fanns det en forbindelse mellom Halden og Dalsland...ved Otteid

der flottet man tømmer

men denne lades ned 1956.....

http://kanaler.arnholm.nu/skandinavien/norge/otteids.shtml

shmarker1.jpg

http://www.of.fylkesbibl.no/kulturminner/marker-sh.html

http://digitaltmuseum.no/011015113723

http://www.nysgjerrigpermetoden.no/pdf/2012_1960_2012.04.27.pdf

det savnedes ett par millioner for å få realisert prosjektet om en kanal mellom Haldenvassdraget og Dalsland.....veldig synd for oss båtfolk.....

https://www.nrk.no/ostfold/skrinlegger-kanalplaner-1.5734767

S/Y Gunga Din

Nei Gunga Din vi ble satt av på nedsiden av slusene i Tucksfors ( vet ikke hvordan jeg får svensk ø på ipaden.. ). Fruen har hatt litt feber så vi har hatt en rolig dag samt at vi skal rekke et bryllup på Baldersnes fredag. Det får bli neste gang. Traff på en nordmann på vei ned derfra som absolutt anbefalte turen opp. Hørtes veldig artig ut.

Ligger i Lennartsfors nå og blir her til i morgen. Traff på en annen nordmann her som var lommelkjent i område og kom med en del anbefalinger. Ser at med vårt knappe tidsskjema så er vi ikke i nærheten av å rekke over de mange fine stedene her.

bilde

bilde

bilde

Andboats: det var godt å høre. Har ikke fristet å tatt et bad engang. Synyes det var veldig møkkete her, men det er vel kanskje mer slikt i ferskvann.

Gtir_man: Hvordan gjorde dere det med mannskapet mellom Ørje-Tucksfors? Fikk dere haik med båttransporten eller annet?

Vi blei fraktet på bil fra Halden til Nössemark ;-) begge båtene blei hentet samtidig og biltransport til passasjerer .. Vil anbefale og ta turen helt opp i kanalen der en må åpne broer selv, veldig artig :-) Gåsön er verdt en overnatting på, flytebrygge og benk/bord med bålplass ++ ligger rett oppenfor Lennartfoss. Bengtfors båtklubb har også en flott plass 3nm styrbord side før du kommer ned til Susene i bengtfors. Søker dere på "Reisebrev 3 uker båtferie" på Facebook kan dere se litt av turen våres.

Link : https://www.facebook.com/groups/1735026556731192/

Vi blei fraktet på bil fra Halden til Nössemark ;-) begge båtene blei hentet samtidig og biltransport til passasjerer .. Vil anbefale og ta turen helt opp i kanalen der en må åpne broer selv, veldig artig :-) Gåsön er verdt en overnatting på, flytebrygge og benk/bord med bålplass ++ ligger rett oppenfor Lennartfoss. Bengtfors båtklubb har også en flott plass 3nm styrbord side før du kommer ned til Susene i bengtfors. Søker dere på "Reisebrev 3 uker båtferie" på Facebook kan dere se litt av turen våres.

Link : https://www.facebook.com/groups/1735026556731192/

Så utrolig fint ut på bildene dine på Facebook Gtir_man. Vi har bommet litt på opplegget vårt. Vi skulle bare ta en anerledes båttur til et bryllup på Baldersnes og har for liten tid..

Utrolig gøy å følge dere på tur!!:) Får jo så masse bra info og ideer med deres erfaringer på sånne turer! Gull verdt!!!

Takk for det. Jeg søkte litt info før vi dro men det litt spent så da ble det slik.

Andreas: i og med at vi har liten tid tøffer vi avgårde. Hatt lunch i Bengtsfors og en siesta i en rolig vik mellom der og Neste sluse.

bilde

bilde

bilde

bilde

Barnesete er omdøpt til slusesetet ?

20. Sluse

bilde

Da et vi fremme ved Baldersnes. Fra 20. Sluse og til Billingsfors var hittil den fineste (og trangeste) som oppgitt tidligere er max seilingsbredde 4.05m men dette er lysåpnkngen på enkelte innganger til noen sluser. Syntes det var trangt nok med min på 2.85m. Se for deg å kjøre inn i en bås med lysåpning 4 m og kjøre der noen meter.

Stoppet i Billingsfors og kjøpte litt junkfood. Her var det ikke noe gjestebrygge og slusevakta anbefalte å legge til ved nedre sluses ventebrygge og gå 15 min. Men det ble for langt.. Fant en betongbrygge litt sør av kirken som jeg kunne snike baugen inn på med a keret ut akter. Selve stedet Billingsfors er ikke noe å trakte etter. Det er et industristed med treforedling som mest synlig (minnet litt om gamle Mosselukta og ranheimslukta (for de i Trøndelag) men ikke så kraftig.

Ikke alle steder hvor Navionics på Ipad er helt å stole på.. Track linja ikke helt der den skulle vært.

bilde

Godt å se at du har rukket fram til bestemmelsesstedet på veldig kort tid. Som andre vil jeg anbefale å bruke mer tid i kanalen. Håper du får det ved senere anledning. God tur videre.

Takk takk. Vi har for kort tid dessverre. Må være i Oslo torsdag og det går litt tid å kjøre ned herfra. Tror det er noe slikt som ca 250 n mil.

Soloppgang i ei bortgjemt vik ved Baldersnes

bilde

bilde

Har rigget oss til rette ved badstuhuset på Baldersnes. Den opprinnelige gjestebrygga har sett sine bedre dager, samt at den lå dårlig til for været og ikke var det strøm der. Hadde vist fått hard medfart i en vinterstorm. Veldig fint område.

Startet dagen med å dra inn ankervinsjen og opp kom et helt tre fullt av greiner som dreggtauet hadde viklet seg rundt. Da var det ikke annet å gjøre enn å hoppe uti med dykkemaska og få brekt av en hel del greiner for å få løs faenskapet. Tre mot en er feigt heter det..

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...