Andboats Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Var vel ikke så kaldt i vannet? Kos dere i Baldersnäs. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Denne turen skal jeg ta en gang:) må være greit å gå kanalene med Scand 25:) lykke til videre!!! Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 6.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Denne turen skal jeg ta en gang:) må være greit å gå kanalene med Scand 25:) lykke til videre!!! Ikke noe problem. Ang bredden er det bare å ta det med ro. Kanskje ha en mann på hver side når en skal inn i sluse siden kantene er i stein. Ser kanalturen kun har noen cm å gå på men de er vel i stål Har fått litt sykdom ombord. Fruen og datteren med litt feber og slikt. Et alt er at de haiker landeveien hjem mens jeg kjører båten alene. Spørsmålet er hvordan stiller det seg i slusene alene ombord? Kan jeg bli nektet å sluse? Er betydelig lettere å sluse ned noe det kun er for meg. Spurte vel om tips ang dette lengre opp i tråden men det kan være forskjell på hva som går og hva som er lov? Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Uff, så leit. God bedring. I Dalsland så skal det vel gå greit med en person, men jeg er usikker ned mot Gøteborg. Kanskje ringe å høre med slusevaktene? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Jeg er sikker på at et medlem her mer enn gjerne vil hjelpe deg. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hekkbølgen Svart 6.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Ok takk. Skal ringe og forhøre meg. ? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 (redigert) Da er ferden i gang igjen etter et nydelig bryllup. Fruen er blitt bedre og blir med videre. Ligger nå på Håverud og her blir vi i natt da avgangen ble litt senere enn planlagt. Slusene stenger 17 på søndag mot 19 ellers. Dvs alle skal være ferdig sluset til 17. Fra Baldersnes og hit har vært finest hittil. Skal straks over en sjøbro men må vente på rutebåten. Godt å få kjørt litt båt igjen 2 av slusene idag hadde kun 1 cm høydeforskjell. ? Redigert 7.August.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 (redigert) Rimelig tight når rutebåten kom. Den hadde kanskje 5 cm å gå på. Litt mindre stress med stålbåt når de kom borti kantene. Den hadde baug- og hekktrøster for finjustering.. Redigert 7.August.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Ganske spesielt å kjøre over en bro med båt ? :) Forsatt god tur og supre oppdateringer! Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Takk Andboats. Mye fint å ta bilder av her. erfarte spesielt idag at det var viktig med mange fendre og da gjerne annahver i vannlinja og høyt som mulig. Inn i enklete slusekammer var det kun noen cm mellom vannlinja og steinbrygga. Men ganske kjapt i nedslusingen har man behov for høyde fendre da vannet synker og rekka tar borti steinveggen. I tillegg var slusekamrene ganske korte enklte steder og for å ha styrefart inn gjennom 4.05m sluseporten for så å stoppe kjapt og legge inntil ble en treningssak. Men det rare er at dt man gjør flere ganger og legger merke til detaljer fra forrige gang, så blir man bedre. Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Det er riktig som du sier at trening gjør mester. Vi har en båt med kraftig fenderlist og velger å gå sluser uten fendere ute etter å opplevd episoder hvor de har hektet seg fast uten at vi har oppdaget det. Dette gjelder Dalslands kanal. I sluser med slette vegger er fenderne ute. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 (redigert) Det er riktig som du sier at trening gjør mester. Vi har en båt med kraftig fenderlist og velger å gå sluser uten fendere ute etter å opplevd episoder hvor de har hektet seg fast uten at vi har oppdaget det. Dette gjelder Dalslands kanal. I sluser med slette vegger er fenderne ute.Ja man gjør noen erfaringer. Synes dog at slusene her er bedre mtp tømmerstokker som heller utover ( over 90 grader) kontra Haldenkanalen hvor de var rette (90 grader) Ikke akkurat fullt i gjestehavna. Bobiler var det mange av.. Nimbus 2600 man kan leie via kanalselskapet. Så strøken ut. Redigert 7.August.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Noen som leier Nimbusen? Trodde den lå "stasjonert" i Köpmannebro. Godt at man har fenderlist i hvertfall ! Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Den lå på plassen til kanalmuseet så kanskje det var internt bruk.. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Sitter i Halden gjestehavn nå og leser brosjyre om Haldenskanalen. Virker veldig spennende. Tror jeg kanskje må prøve denne. Som trening til Telemarkskanalen for eksempel? :-) Et dumt spørsmål: Når man ikke har bil eller billappen selv, får man sitte på med den som frakter båten, eller må man ordne transport selv? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Hekkbølgen Svart 8.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Sitter i Halden gjestehavn nå og leser brosjyre om Haldenskanalen. Virker veldig spennende. Tror jeg kanskje må prøve denne. Som trening til Telemarkskanalen for eksempel? :-) Et dumt spørsmål: Når man ikke har bil eller billappen selv, får man sitte på med den som frakter båten, eller må man ordne transport selv? Fra Halden til Tistedal måtte jeg ordne meg selv. Drosje kostet 170 kr. Jogget opp dagen før og det var ca 5 km. Skal du over til Dalslandkanalen stilte transportøren opp med ekstra bil. Avklart på forhånd så ordner dette seg ? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 8.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 (redigert) Ja da har vi omsider kommet til Vanersborg. Særdeles ruskete tur fra Kjøpmannebro. Gikk først til en koslig Havn som heter Sunnanå ikke langt fra Kjøpmannebro. Fikk utsøkt serviceder av en nordmann som jobbet som slusevakt mtp råd og muligheter da det behynte å blåse en del. Vaneren er ganske rufsete ved mye vind. Så fruen og barnet fikk skyss til Mellerud og buss derfra til Vanersborg. Da jeg rundet Hjorten merket jeg hvor rufsete en innsjø kan bli.. Aldri opplevd maken. Kort Krapp sjø så det ble mye sprøyt. Hadde jeg ikke sendt fam i forveien hadde jeg nok snudd. Ikke farlig med ubehagelig og ikke helt ferietur. Får se hva morgendagen bringer.. Noen som har erfaring med Trollhettankanal i 10-20 m/s. Vurderer alt fra å legge igjen båten her til lastebiltransport hjem. Må være i Oslo fredag og værmeldingen er ikke oppløftende. Redigert 8.August.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Vaneren er ganske rufsete ved mye vind. Så fruen og barnet fikk skyss til Mellerud og buss derfra til Vanersborg. Da jeg rundet Hjorten merket jeg hvor rufsete en innsjø kan bli.. Aldri opplevd maken. Kort Krapp sjø så det ble mye sprøyt. Hadde jeg ikke sendt fam i forveien hadde jeg nok snudd................. man skall ha respekt for disse innsjøer Vänern og Vättern de er ikke noe vanlige innsjøer........de er innenhav ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hekkbølgen Svart 8.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 man skall ha respekt for disse innsjøer Vänern og Vättern de er ikke noe vanlige innsjøer........de er innenhav ! Du har helt rett Gunga Din. Innsjø er ikke innsjø.. Hvordan er Trollhattankanalen i sterk vind? Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 (redigert) Med tanke på at det er en kanal kan det umulig være like tøft som Vänern i stiv kuling ? Kanalen er vel ikke så bred heller ?Jeg har ingen personlige erfaringer å komme med her, men jeg kan gjette ;) Andreas Redigert 8.August.2016 av Andboats (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorba Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Kanalen ned mot Gøteborg er ikke problem i mye vind. Har gått samme etappen som dere tre ganger. Trollhettekanal tok vi som en dagsetappe. Ved mye vind kan det imidlertid være stor sjø ved utløpet i Gøteborg. Ville anbefale å kjøre nedover. Fin gjestehavn også i Trollhettan. Mener det også er mulig å ta en stopp ved Lilla Edet. Ellers så er det gjestehavnen i Gøteborg, Lilla Bommen før du kommer ut i de værste bølgene. God tur videre. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Du har helt rett Gunga Din. Innsjø er ikke innsjø.. Hvordan er Trollhattankanalen i sterk vind? Trollhätte kanal blir ikke noe problem........ikke ens i orkan ! (slusing i Trollhättan er mye enklere enn Dalsland/Göta kanal, moderne sluser byggde 1916? men vannet kommer/eller tapas underifra! en vegg er steinsatt/ hel slett, husker det som den østre, din BB-side......mitt tips her; legg båten ved en reddningsstige, så kan du hålle båten fast, hele vegen 'ned'........havner du ved de innfelte krokene.....må du koble om 'fortøyningen' annenhver meter !) stanne gjerne til i den øvre gjestehavnen (innen slusetrappen)......der er veldig flott med alle gamle sluser, museum og parker Når du kommer ned til Kungälv (fin gammel liten by) så kan du velge mellom å gå ut Nordre elv, eller fortsette Göta elv ned til Göteborg. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Andboats Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 (redigert) Trollhätte kanal blir ikke noe problem........ikke ens i orkan ! (slusing i Trollhättan er mye enklere enn Dalsland/Göta kanal, moderne sluser byggde 1916? men vannet kommer/eller tapas underifra! en vegg er steinsatt/ hel slett, husker det som den østre, din BB-side......mitt tips her; legg båten ved en reddningsstige, så kan du hålle båten fast, hele vegen 'ned'........havner du ved de innfelte krokene.....må du koble om 'fortøyningen' annenhver meter !) stanne gjerne til i den øvre gjestehavnen (innen slusetrappen)......der er veldig flott med alle gamle sluser, museum og parker Når du kommer ned til Kungälv (fin gammel liten by) så kan du velge mellom å gå ut Nordre elv, eller fortsette Göta elv ned til Göteborg. Slusene i Töcksfors er fra 1915, ble 100 år i fjor Hva er du du mener med at vannet kommer underifra? Aldri hørt om det før. Er det rør slusevaktene styrer isteden for vegger i sluseportene? Mvh Andreas Redigert 8.August.2016 av Andboats (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 jepp i Trollhättan kommer/tapas vannet underifra, det er en dobbelbunn i slusene, ikke noe porter i sluseportene. derfor mye roligere slusing Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Andboats Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 jepp i Trollhättan kommer/tapas vannet underifra, det er en dobbelbunn i slusene, ikke noe porter i sluseportene. derfor mye roligere slusing Aldri hørt om før. Spennede ! Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.