Jump to content

Kanaltur, Halden- og Dalslandkanaler


Hekkbølgen

Recommended Posts

Navionics så veldig bra ut, selv bruker jeg den betalte versjonen av Gulesider på sjøen.

Synes faktisk den nesten er like nøyaktig som Simrad"en

 

Andreas

Gule sider har jeg ikke prøvd. Har brukt Navionics i 6 år og er veldig fornøyd med løsningen på Ipad.

 

Sotekanalen nå. Starten ø. på det trangeste mellom Hush og selve sotelandet holdt på å senke meg. Kom en Nw 390 i halvplan ca 10-11 knop, bakfra som kjørte fordi med 5 m klaring. Måtte ratte som en helt for ikke å bli kastet på en rød stake. Da ble jeg litt hissig...

 

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post

Takk takk. Ja tipper det. Ikke lange biten igjen nå. Er meldt 1-2 m/s imorgen så det blir bra.bilde

Har hytte i sjøen Foxen / Stora Le på Svenske siden. Har gått turen opp til Østervallskog og ned til Bengstfors tidligere. Planlegger en tur ned til Vänern neste sommer. Har vært kjempegøy å lese dine poster og alle kommentarer her. God siste etappe hjem i morgen.

Hilsen John Espen

Link to post

Turen til Östervallskog er flott, spesielt gjennom de trange delene av kanalen.

Flere steder man må holde tungen rett i munnen for å ikke kjøre på grunn eller treffe rester av gamle broer!

 

Tror du kunne tenke deg en tur gjennom kanalene en gang til Hekkbølgen?

 

Mvh Andreas

Traff en annen som også sa det. Og kan absolutt ta en tur til og ha bedre tid, men da litt tidligere. Har vært mye vind og kalde kvelder. Overraskende lite insekter selv de fine stille dagene/kveldene. Har skjønt de fleste tar transport til Nossemark og dropper Haldenkanalen. Slipper unna med en lastebiltransport har nok en del å si. Men det er langt sjøveien fra Kjøpmannebro og hjem. Ca 250 n mil for min del. Men absolutt verdt det!

 

Nå skal jeg starte siste 75 n mil hjem, den såkalte sjarmøretappen ?

bilde

Link to post

Jøss her gikk det undan..........

 

Neste gang blir det vel Gøta kanal ?

Skal ikke se bort fra det nei. Men det er langt.. Trollhettankanal var kjedelig. Hvordan er det videre østover?

 

Var innom Herføl og kjøpte is. Fylte diesel i Utgårdskilen. 8.99 kr/l er bedre enn 17,50 i Grebbestad. Har da brukt 184 l fra Marstrand og dit dvs 18 l/t og 1.5 l/NM. Ikke gæærnt for en 3.5 tonn halvplaner med 290 hk.

 

Gikk gjennom sundet ved Strømtangen fyr. Aldri turt å gjort det men dybden var grei og dagens forhold optimal. Ca 1.6 m på det grunneste.

 

Ble litt lunch på Joker på Hankø.

 

 

 

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post

Skal ikke se bort fra det nei. Men det er langt.. Trollhettankanal var kjedelig. Hvordan er det videre østover?

 

 

videre østover skall du over Vänern bort til Sjötorp, det er der Göta kanal starter (eller slutter :smiley: )

 

Göta kanal anbefalles å det varmeste,minst en gang i sitt 'båtliv' bör man ha gått Göta kanal.

gjerne kombinert med en tur rundt Sørsverige.

 

Trollhätte kanal o Göta elv er kjedelig, det er en industrikanal for store båter.

undantatt kanalområdet i Trollhättan + Kungälv, de er vel de ende severdighetene på den turen.

ligger en o annen perle til hytte utmed elven, men det er også unntak.

S/Y Gunga Din

Link to post

videre østover skall du over Vänern bort til Sjötorp, det er der Göta kanal starter (eller slutter :smiley: )

 

Göta kanal anbefalles å det varmeste,minst en gang i sitt 'båtliv' bör man ha gått Göta kanal.

gjerne kombinert med en tur rundt Sørsverige.

 

Trollhätte kanal o Göta elv er kjedelig, det er en industrikanal for store båter.

undantatt kanalområdet i Trollhättan + Kungälv, de er vel de ende severdighetene på den turen.

ligger en o annen perle til hytte utmed elven, men det er også unntak.

Nok engang takk for uvurderlig info. Får sette turen på lista.

 

Neste stop Oscarsborg. Avstigning på

Styrbord side

 

 

1470914196.jpg

1470914361.jpg

1470914387.jpg

Link to post

Ble stanset av SAP utenfor Fagerstrand og måtte avlegge rapport ? og det må man jo.

Rapporten er obligatorisk, hehe. Vi glemte stemplingen, dog...

 

Fantastisk flott tråd du har laget. Fikk veldig lyst på kanaltur, og spes en slik rundtur dere har hatt nå, men det må bli med en annen båt.

 

Leste meg opp på de siste dagene på senga i går kveld, og hadde en liten følelse at du ville ta meg igjen på veien innover i dag :)

 

Takk for hyggelig prat :) Kjørte i 4 knop 3 meter ved siden av hverandre i 10 minutter før Raminen ga gass og forsvant innover fjorden :)

Snappet et par bilder i sted. Må si det er krutt i yanmaren din. Var jo i plan omtrent før du hadde passert baugen min, hehe.

 

Vi sees snart igjen :-)

 

 

bilde

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Se der ja.. Alltid hyggelig med en båtprat sap. Kjente igjen den brede hekken din og det sorte trekket på flybridgen din på lang avstand Tar stemplingen på dieselbrygga neste gang. Stor motor på forholdsvis liten båt hjelper. Og er veldig fornøyd men hvordan den går selv om den trolig ikke yter fullt mtp mangel av 150 omdr på wot.

 

Fra Larkollen-Moss lå jeg i 28 knop hele veien og derfra og hjem i 25 ca. Da er den lett ferielastet, halvtank vann og nesten full med diesel. Så det er ikke gæærnt for en halvplaner med kjøl. Den trenger litt fart før den er sikkelig ute av vannet, ca24 knop og legge seg svak inn i svinger. Ingen uting om å legge seg over til sidene pga av kjølen. Nå skal det sies at det er ikke store kjølen..

 

Ser over loggen nå og finner ut at jeg/vi har følgende tall å rapportere:

 

Utseilt distanse: 446 n mil

Motortimer: 48,5

Dieselforbruk: 610 liter

Snittfart inkl tomgangskjøring og sluser mm: 9.2

Høyeste målte hastighet: 29 knop inn Iddefjorden

Laveste målte hastighet: 2.8 knop i sterk motvind i Marstrand (4,3 til vanlig)

Snitt forbruk pr time: 12.5

Snitt for ruk pr utseilt distanse: 1.36

Antall slusekammer: 37

Antall lastebiltransporter: 2

 

Med en tur/retur Bærum-Grimstad før kanalturen ble det ca 700 n mil i ferien.

 

Nå er det en haug med baggasje som skal samles og bæres til bilen og båten burde få seg en vask, tepper bankes etc. Deilig med båtliv!!

 

Takk for all hjelp og info under turen. Ingen nevnt ingen glemt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...