Andboats Svart 10.August.2016 Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Navionics så veldig bra ut, selv bruker jeg den betalte versjonen av Gulesider på sjøen. Synes faktisk den nesten er like nøyaktig som Simrad"en Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Navionics så veldig bra ut, selv bruker jeg den betalte versjonen av Gulesider på sjøen. Synes faktisk den nesten er like nøyaktig som Simrad"en Andreas Gule sider har jeg ikke prøvd. Har brukt Navionics i 6 år og er veldig fornøyd med løsningen på Ipad. Sotekanalen nå. Starten ø. på det trangeste mellom Hush og selve sotelandet holdt på å senke meg. Kom en Nw 390 i halvplan ca 10-11 knop, bakfra som kjørte fordi med 5 m klaring. Måtte ratte som en helt for ikke å bli kastet på en rød stake. Da ble jeg litt hissig... Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Targa 37 med IPS på boatlift. Da snakker vi ? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Stoppet i Grebbestad for å balansere båten med diesel siden jeg har full vanntank. 17,50 kr/l var ny rekord. Så det ikke før etter 50 l. Dobbel pris kontra Fornebu.. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 (redigert) Gula Humpen var ikke så humpete ikveld ? Redigert 10.August.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 10.August.2016 Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Må si jeg er imponert over hvor langt nordover du har kommet på et par dager! Hvor la du deg for natten ? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Må si jeg er imponert over hvor langt nordover du har kommet på et par dager! Hvor la du deg for natten ? Var så deilig å få litt godvær så da var det bare å kose seg og kjøre på. Ble 110 n mil. Utgave ikke langt fra Resø Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 10.August.2016 Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Kos deg, får håpe været holder seg. Tar du hele turen hjem i morgen ? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Kos deg, får håpe været holder seg. Tar du hele turen hjem i morgen ? Takk takk. Ja tipper det. Ikke lange biten igjen nå. Er meldt 1-2 m/s imorgen så det blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
jespebok Svart 10.August.2016 Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Takk takk. Ja tipper det. Ikke lange biten igjen nå. Er meldt 1-2 m/s imorgen så det blir bra. Har hytte i sjøen Foxen / Stora Le på Svenske siden. Har gått turen opp til Østervallskog og ned til Bengstfors tidligere. Planlegger en tur ned til Vänern neste sommer. Har vært kjempegøy å lese dine poster og alle kommentarer her. God siste etappe hjem i morgen. Hilsen John Espen Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 10.August.2016 Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Turen til Östervallskog er flott, spesielt gjennom de trange delene av kanalen. Flere steder man må holde tungen rett i munnen for å ikke kjøre på grunn eller treffe rester av gamle broer! Tror du kunne tenke deg en tur gjennom kanalene en gang til Hekkbølgen? Mvh Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Turen til Östervallskog er flott, spesielt gjennom de trange delene av kanalen. Flere steder man må holde tungen rett i munnen for å ikke kjøre på grunn eller treffe rester av gamle broer! Tror du kunne tenke deg en tur gjennom kanalene en gang til Hekkbølgen? Mvh Andreas Traff en annen som også sa det. Og kan absolutt ta en tur til og ha bedre tid, men da litt tidligere. Har vært mye vind og kalde kvelder. Overraskende lite insekter selv de fine stille dagene/kveldene. Har skjønt de fleste tar transport til Nossemark og dropper Haldenkanalen. Slipper unna med en lastebiltransport har nok en del å si. Men det er langt sjøveien fra Kjøpmannebro og hjem. Ca 250 n mil for min del. Men absolutt verdt det! Nå skal jeg starte siste 75 n mil hjem, den såkalte sjarmøretappen ? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Solgte denne Joda 7500 til en svenske for mange år siden. Den har jeg hatt mange fine turer mu den inkl Telemarkskanalen og x antall turer oslo-sørlandet. Gode minner NORGE Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Jøss her gikk det undan.......... Neste gang blir det vel Gøta kanal ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hekkbølgen Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 (redigert) Jøss her gikk det undan.......... Neste gang blir det vel Gøta kanal ? Skal ikke se bort fra det nei. Men det er langt.. Trollhettankanal var kjedelig. Hvordan er det videre østover? Var innom Herføl og kjøpte is. Fylte diesel i Utgårdskilen. 8.99 kr/l er bedre enn 17,50 i Grebbestad. Har da brukt 184 l fra Marstrand og dit dvs 18 l/t og 1.5 l/NM. Ikke gæærnt for en 3.5 tonn halvplaner med 290 hk. Gikk gjennom sundet ved Strømtangen fyr. Aldri turt å gjort det men dybden var grei og dagens forhold optimal. Ca 1.6 m på det grunneste. Ble litt lunch på Joker på Hankø. Redigert 11.August.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Larkollen Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Siste kanal. Mossekanalen. Slapp brøyte hjelp denne gang Worry ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Skal ikke se bort fra det nei. Men det er langt.. Trollhettankanal var kjedelig. Hvordan er det videre østover? videre østover skall du over Vänern bort til Sjötorp, det er der Göta kanal starter (eller slutter ) Göta kanal anbefalles å det varmeste,minst en gang i sitt 'båtliv' bör man ha gått Göta kanal. gjerne kombinert med en tur rundt Sørsverige. Trollhätte kanal o Göta elv er kjedelig, det er en industrikanal for store båter. undantatt kanalområdet i Trollhättan + Kungälv, de er vel de ende severdighetene på den turen. ligger en o annen perle til hytte utmed elven, men det er også unntak. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hekkbølgen Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 videre østover skall du over Vänern bort til Sjötorp, det er der Göta kanal starter (eller slutter ) Göta kanal anbefalles å det varmeste,minst en gang i sitt 'båtliv' bör man ha gått Göta kanal. gjerne kombinert med en tur rundt Sørsverige. Trollhätte kanal o Göta elv er kjedelig, det er en industrikanal for store båter. undantatt kanalområdet i Trollhättan + Kungälv, de er vel de ende severdighetene på den turen. ligger en o annen perle til hytte utmed elven, men det er også unntak. Nok engang takk for uvurderlig info. Får sette turen på lista. Neste stop Oscarsborg. Avstigning på Styrbord side Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Siste kanal. Mossekanalen. Slapp brøyte hjelp denne gang Worry Takk for en fantastisk tur ! Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Bare hyggelig Worry. Hadde trengt deg på Vänern. Ble stanset av SAP utenfor Fagerstrand og måtte avlegge rapport ? og det må man jo. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Alltid koselig i Middagsbukta Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 (redigert) Ble stanset av SAP utenfor Fagerstrand og måtte avlegge rapport ? og det må man jo.Rapporten er obligatorisk, hehe. Vi glemte stemplingen, dog... Fantastisk flott tråd du har laget. Fikk veldig lyst på kanaltur, og spes en slik rundtur dere har hatt nå, men det må bli med en annen båt. Leste meg opp på de siste dagene på senga i går kveld, og hadde en liten følelse at du ville ta meg igjen på veien innover i dag :) Takk for hyggelig prat :) Kjørte i 4 knop 3 meter ved siden av hverandre i 10 minutter før Raminen ga gass og forsvant innover fjorden :) Snappet et par bilder i sted. Må si det er krutt i yanmaren din. Var jo i plan omtrent før du hadde passert baugen min, hehe. Vi sees snart igjen :-) Redigert 11.August.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hekkbølgen Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Se der ja.. Alltid hyggelig med en båtprat sap. Kjente igjen den brede hekken din og det sorte trekket på flybridgen din på lang avstand Tar stemplingen på dieselbrygga neste gang. Stor motor på forholdsvis liten båt hjelper. Og er veldig fornøyd men hvordan den går selv om den trolig ikke yter fullt mtp mangel av 150 omdr på wot. Fra Larkollen-Moss lå jeg i 28 knop hele veien og derfra og hjem i 25 ca. Da er den lett ferielastet, halvtank vann og nesten full med diesel. Så det er ikke gæærnt for en halvplaner med kjøl. Den trenger litt fart før den er sikkelig ute av vannet, ca24 knop og legge seg svak inn i svinger. Ingen uting om å legge seg over til sidene pga av kjølen. Nå skal det sies at det er ikke store kjølen.. Ser over loggen nå og finner ut at jeg/vi har følgende tall å rapportere: Utseilt distanse: 446 n mil Motortimer: 48,5 Dieselforbruk: 610 liter Snittfart inkl tomgangskjøring og sluser mm: 9.2 Høyeste målte hastighet: 29 knop inn Iddefjorden Laveste målte hastighet: 2.8 knop i sterk motvind i Marstrand (4,3 til vanlig) Snitt forbruk pr time: 12.5 Snitt for ruk pr utseilt distanse: 1.36 Antall slusekammer: 37 Antall lastebiltransporter: 2 Med en tur/retur Bærum-Grimstad før kanalturen ble det ca 700 n mil i ferien. Nå er det en haug med baggasje som skal samles og bæres til bilen og båten burde få seg en vask, tepper bankes etc. Deilig med båtliv!! Takk for all hjelp og info under turen. Ingen nevnt ingen glemt Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Beste maskinen som finnes (har STP2) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.