Jump to content

Kanaltur, Halden- og Dalslandkanaler


Hekkbølgen

Recommended Posts

Hva er forskjellen på min (STP1?) og stp2.

 

 

 

 

Samme, sak, ikke helt sikker på forskjellen. De gjorde noe endringer for å få ned utslippet. Vet ikke om du har eksos ettervarmer ved oppstart ?(de fleste kobler vel vekk denne allikevel, trekker mye strøm) Så tok de vel ut bittelitt mere HP. Tror den kom i 2007. Min er 2010. Husk reg.-reim-interval på 500 timer.

 

Edit, her noe info:

 

"LP Series

New “Mini 6 cylinder”, quiet as gas engine, lightweight, designed for inboard and

Sterndrive packages. Higher speeds (3800 RPM). Fits in same envelope as GM 350/454.

Many changes from traditional marine models.

6LPA-ST(Z)P2 Engines meet Tier 2 emissions. Engine features new combustion design and

optimized injection pump and injectors.

 

Model HP Notes Year

6LP-DTE 250 Super Quiet/Inboard June 1997 - September 2001

6LPA-DTE 250 US Built March 2001 - July 2001

6LP-DTZE 250 Merc I/O Package January 1998 - September 2001

6LPA-DTZE 250 US Built March 2001 - July 2001

6LPA-DTP 260 Higher HP August 2001 - December 2006

6LPA-DTZP 260 Merc I/O Package August 2001 - December 2006

6LP-STE 300 Inboard June 1997 - July 2001

6LPA-STE 300 US Built March 2001 - June 2001

6LP-STZE 300 Merc I/O Bravo January 1998 - October 2001

6LPA-STZE 300 US Built March 2001 - June 2001

6LPA-STP 315 Higher HP July 2001 - December 2006

6LPA-STZP 315 Merc I/O Package July 2001 - December 2006

6LPA-STP2 315 Meets Tier 2 Emissions January 2007 - Present

6LPA-STZP2 315 Meets Tier 2 Emissions January 2007 - Present"

 

Fakset herfra: http://shop.toadmarinesupply.com/utility/includes/content/yanmar/Yanmar-model-ID.pdf

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Hvorfor kunne du ikke ta kanalturen med båten du har nå SAP?

 

Hekkbølgen-

 

Gratulerer med 1000 motortimer, og må det bli flere 1000 til! Takk for at du ville deler bilder og div fra turen din, vært gøy å få følge deg og ditt mannskap på ferden.

Forsatt god sommer!

 

Mvh Andreas

 

Takk for det. Artig å mimre om dette til vinteren. Yanmaren går nok noen tusen til. Har kjørt på den 500 t på 3 sesonger, selv om denne begynte alt for sent pga av div utbedringer (sandblåsing, skifte av hylserør mm) Ligger normalt på 200 t i sesongen. Så om 10 år har den gått 3000, hvis 3 fotssyken ikke har tatt meg da... :-) God sommer videre Andreas.

 

Skal ikke svare for sap, men vi snakket om det idag, han er for brei :-) Det er lysåpning 4.05m inn i slusene og de er av stein. Ikke greit å skure borti de med så fin båt som han har. Får ikke plass til noe fendere eller annet.

 

Worry: Forrige eier skiftet på 500 t i 2012 (2005  modell) Mener jeg leste at neste intervall er hver 1000. t etter det eller 5. år? Så det blir vel et skifte snart.

 

Var rart å kjøre bil igjen, litt sjøbein nå :-)

Link to post

Hvorfor kunne du ikke ta kanalturen med båten du har nå SAP

Som Hekkbølgen sier er båten dessverre litt for brei for Dalsland, ellers kunne man jo tatt den tur/retur fra Väneren. Vet ikke maks bredde på Haldenvassdraget, men det hadde nok uansett ikke gått å få transportert båten på landeveien med 12 tonn og rundt 5 meter fra kjøl til topp med targa nede.

 

Synd egentlig da jeg liker kanaler. Fikk kjørt litt kanal i Nederland på vei hjem, og tok telemarkskanalen for endel år siden. Ga skikkelig mersmak.

 

Kunne tenkt meg Göta kanal (har vel sett filmen sånn ca 200 ganger i min ungdom, lol), men er litt langt for en tur/retur i samme sporet med 7 kn marsjfart.

Fikk en ide om å ta en "Tom Rør" å få fraktet båten på skip til Østersjøen, være seg Finland, Estland eller Stockholm, og så ta turen hjemover igjen. Kunne godt tenkt meg å sett både Åland og Stockholmskjærgården en gang i livet :-)

Mvh. SAP

Link to post

Takk for en flott tråd og for at du deler turen med oss som har rømt inn på kontorene igjen. Kjempefine bilder!

 

Har blitt sittende å fundere på hvordan du klarte å legge deg til i Resø alene, longside mot fjellet. Enten fikk du hjelp ellers så er jeg nysgjerrig på hvordan du bokstavelig talt dro den i land ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Takk for en flott tråd og for at du deler turen med oss som har rømt inn på kontorene igjen. Kjempefine bilder!

 

Har blitt sittende å fundere på hvordan du klarte å legge deg til i Resø alene, longside mot fjellet. Enten fikk du hjelp ellers så er jeg nysgjerrig på hvordan du bokstavelig talt dro den i land ?

Godt å høre at kontortilværelsen blir bedre av båtbilder ?

 

Ved Resø var planen å ligge på svai i Tanumskilen, men der fikk jeg ikke feste med dreggen (bruce anker) pga av bare sjøgress etc. Så da var neste plan å ligge med dreggen ut akter og tau i baugen til land. Pga av at det var litt dypt måtte jeg gå inntil land og ligge på skrå mot berget. Før jeg slapp ut ankeret. Da jeg slapp ut den og skled sakte mot land strammet jeg dreggen noen meter før berget for å sjekke at jeg hadde feste akter, så slippe opp og gi en liten tørn på motoren så jeg seig mot land, for så å gå i baugen med et tau og fjernkontrollen til ankervinsjen og stramme opp når jeg hoppet i land. Var svak strøm inn i sundet som da klemte meg mot berget. Så det var egentlig ikke planen å ligge longside. Er det lite strøm Og vind går det meste greit.

 

Heldigvis brukte jeg alle 8 fenderne mot berget da det på morgene kom (nok en) Nord West 390 i rask deplasementsfart, ca 7-8 knop. Det var bare ca 25 m bredt sundet og den dro med seg såpass mye sjø at båten fikk kastet seg godt mot berget.. Hva er det med svensker og NW 390... Ref tidligere hendelse sør av sotekanalen (ikke samme båt)

 

Får ikke lagt til vilder fra Ipaden, så det ble bilder med tlf av trackene på turen.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post

Smart :) egentlig ikke så dum idé det der med dreggen. Er det rolige forhold kan man jo gå inn på skrå mot land, fortøye baugen og så løsne bak og feste akter. Dette er jo en fantastisk teknikk! Har aldri prøvd denne øvelsen men ser at det teoretisk burde være mulig (og du har bevist det i praksis!). 

 

Har ingen erfaring med NW 390 så der ingen kommentar. :D Godt det gikk bra med båten. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
  • 8 år senere...
  • 1 måned senere...

Hei! Kona og jeg sammen med et vennepar gjennomførte denne turen i sommer. En herlig opplevelse som virkelig skilte seg ut fra andre båtferier jeg har hatt. Spennende å sluse, Håverud er et must og generelt den roen som vi fikk hele tiden mens vi var i kanalen. Virkelig å anbefale, og vi fikk umiddelbart lyst til å gjennomføre Göta kanal. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...