Hekkbølgen Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 Takk for gode innspill. Fruen og dattera tog toget til Oslo i morges. Planen er å ta Trollhattankanal til Kungalv og bli der til været blir bedre for den videre ferden mot Oslo. Blir spennende å se om jeg får forsere kanalen alene eller om jeg må leie inn mannskap hvis det er noen båter som eri overtall Sitér dette innlegget Link to post
Båtsjuk Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Veldig kjekk tråd dette Hekkbølgen! Kjekt for en vestlending å se denne typen båtliv, flott at du deler! Kjempefine bilder Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 (redigert) Veldig kjekk tråd dette Hekkbølgen! Kjekt for en vestlending å se denne typen båtliv, flott at du deler! Kjempefine bilder Bare hyggelig. Får jo mye hjelp selv også ? På vei. Rene E18 og små krysninger på kanalen. Båtplassend medlemmer må ha meg unnskyldt hvis de ser en Ramin godt fendret og med tau dratt fra baug og akter til midt på båten slik at jeg enkelt kan håndtere den alene. Så dumt å komme til ventebrygge og bale med dette alene mens båten driver.. Har derfor tatt ned BP vimplen ? Redigert 9.August.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 her er en skiss på en sluse ett par sider ned..... http://www.sjofartsverket.se/pages/47578/fritidsthnkanal2014.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hekkbølgen Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 Første sluse ferdig. Gikk veldig greit. En del mer sjø i hovedkanalen. Takk for tipset om Bb side i slusa Gunga Din. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Takk for bilder og nyttige rapporter fra sluseferden! Moro at du tar deg tid til dette, selv om du er alene ombord! Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Holdt du hele båten med tauene bak? Imponerende at du forsetter turen med slusing og vind uten mannskap:) Stå på og hold oss oppdatert. Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Takk for gode innspill. Fruen og dattera tog toget til Oslo i morges. Planen er å ta Trollhattankanal til Kungalv og bli der til været blir bedre for den videre ferden mot Oslo. Blir spennende å se om jeg får forsere kanalen alene eller om jeg må leie inn mannskap hvis det er noen båter som eri overtall klokt valg ikke finn på å gå ut Nordre elv mynning i dette været.......elvvannet som rinner ut, 18-20meter vind emot og i tillegg veldi grunnt runt 2m, der er en helv... sjø akk nå. ta deg litt tid i Trollhättan...fin liten gjestehavn i øverste basenget der kan du strose rundt o kikke på 3 ulike slusetrapper fra ulike tidsepoker har du tur kommer det noe stort fartøy o sluser også...det kan vare imponerende i Kungälv har du 2 gjestebrygger på festningsholmen....ta den som ligger i sør, en flytebrygge. den andre nord om holmen er faste brygger og kan vare veldig stømt der. sen anbefaller jeg en tur opp på festningen (norges sterkeste festning, noensinne) festningen blev aldrig inntatt hverken av svensker da den la i Norge, eller av nordmenn, da den låg i Sverige du kan også spassere inn i Kungälv over broen og inn over torget der har du en masse fine hus fra begynnelsen av 1800-tallet. sen imorgen kommer troligen været vare mye bedre. da skall du gjennom Ormo-skjermanlegg (det er store klaffer, som heises opp fra bunn på elven, for å bremse vannet i Nordre elv...så att mer vann går ut Gøta elv......det er for o forhindre att saltvann trenger opp til Gøteborgs stads ferskvannstak) på SB-siden (på veg ut !) ligger en småbåtspassasje....ser ut som en miniatyr sluse uten porter der skall du gjennom...og styr mitt i for der er strømt men veggene bruker ha godt om bildekk, hvis båten skulle ta i Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hekkbølgen Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 (redigert) Bare artig å legge til bilder her Andboats: jeg brukte den midtre kryssbolten og satt i sofaen og justerte. Gikk veldig greit. Gunga Din: Takk for supre tips Leste tipset ditt forsent ang øvre sluses gjesthavn. Jeg la til der da jeg trodde det var her jeg skulle betale sluseavgiften. Men det var i midtre slise fikk jeg tips om så jeg dro videre. Var bra med vind. Glad jeg har gjort klart med fire fendre på hver side i forskjellig høyde samt trekt tau fra alle tre kryssboltene (3 på h er side) og til midtenslik at jeg bare kan hope i land. Betalte kr 1000 med kort. De tar ikke cash. Leste brosjyren du tipset om i går kveld. Mye bra tips der. Forøvrig ingen som sa noepå at jeg kom alene. Måtte kalle opp Trollhattans jernbanbro på vhf kanal 09 da jeg var 10 cm for høy. Stod 2.8 m og min er 2.9 med lanternemasten. Kunne tatt den av med kun 2 skruer og 2 el koblinger, men det var bare 15 minpå vente. Veldig greit system med lysene som min fru leste om igår. Kommer man mot broen evt slusen er det gjern rødt lys. Når de har sett deg tennes i tillegg et hvit lys og da er det bare å vnte på det grønne. Passerer Heden nå og Yrollbattan er unnagjort. Faktisk litt sprøyt fra vannet her og. Ikke mye bølger men når de treffer båtwn tar tar den kraftige vinden tak og dynker hele båten. Hørte svenskene kalle opp ang værmeldinger. Noen som vet hva slags arb kanaler de har herfra og ned til Kungalv? Nesten som en seilbåt men alt tauet trekt tilbake til cockpit ?? Redigert 9.August.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 . Hørte svenskene kalle opp ang værmeldinger. Noen som vet hva slags arb kanaler de har herfra og ned til Kungalv? her har du alle arb.kanaler på ett kart.......... http://www.stockholmradio.se/sites/www.stockholmradio.se/files/VHF-kartan%20Norden%202016.pdf har printet dette selv i A5 og plastet inn....super da man er ute på ferie. du har Gøteborg på CH 24 Trollhättan på CH 25 i kanalen CH 9 o CH 16 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hekkbølgen Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 (redigert) her har du alle arb.kanaler på ett kart.......... http://www.stockholmradio.se/sites/www.stockholmradio.se/files/VHF-kartan%20Norden%202016.pdf har printet dette selv i A5 og plastet inn....super da man er ute på ferie. du har Gøteborg på CH 24 Trollhättan på CH 25 i kanalen CH 9 o CH 16 Supert nok engang takk! Burde selvfølgelig ha tenkt på det selv.. Da er Lille Edet passert og rett etterpåmøtte jeg en litt større båt. Redigert 9.August.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 (redigert) Ringte og forhørte meg med "vannporten" i Kungalv som Gunga Din nevnte. I brosjyren står det at man må varsle sinankomst før kl 1600 dagen i forkant. De kunne opplyste at de var døgnåpet og man trengte kunne ringe minimum 10 minfør man var der så var det ok. Ringte de på tlf 0046 696 178 80. Er det dieselfylling i Kungalv? Og evt hvor? Har forsåvidt nok, men greit å toppe. Fylte 126 l ( 300 l tank) i Kjøpmannebro i går til 15 kr/l. Det var første fylling etter Halden. Har nok en 220-230 l igjen. Snittbruk på 0,9 l/nm eller 7,5 l/t for den som interesserer seg for slikt ? Redigert 9.August.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 (redigert) Da har jeg kommet til Kungalv. Den søndre gjestehavna lå rett ved en trafikkert bro så jeg flyttet meg til den nordre. Spennende innseiling. Så ut som det kun var et hull i sivet.. Redigert 9.August.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Trygt i havn. Satser du på Gøteborg i morgen ? Mvh Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 Trygt i havn. Satser du på Gøteborg i morgen ? Mvh Andreas Jo takk. Planen er å sløyfe Gøteborg og gå ut Nordre Alv. Sitter med kartet nå og ser som Gunga Din sa det er grunt i utløpet der, ca 2 m. Så da er jeg avhengig av ikke for mye vind.. Alt er å gå til Gøteborg men været bestemmer. Har løyet en del her nå.? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2016 Da er jeg ute i saltvann hurra!! Saltvannsperra i Nordre Elv gikk greit men det var trangt og medstrøms gjorde det spennende. Ut i utløpet går jeg rett mot St Kalven og på nordsiden av denne. Blir banking i Marstrand. Regn og 11 grafer og vind fra N NV som er helt overkommelig. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2016 En slik Fleming en skulle hatt... ? Bra med vind fra V så det blir innsida (vest) av Tjern så får vi se om jeg går rundt Orust og. Mye gammel sjø og greit med vind. Tanket 119 l i Marstrand til 15,59 kr/l. Snitt på 1.3 l/NM siden Kjøpmannebro. Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Blåser forsatt litt friskt langs svenske kysten. Velkommen tilbake til saltvann ;) Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2016 Blåser forsatt litt friskt langs svenske kysten. Velkommen tilbake til saltvann ;) Andreas Takk takk. Passerer Mølløsund nå. Fint sted. Men ikke idag.. Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Da går det unna ! Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2016 (redigert) Da blir det lunsj i Lyeskil. Mye vind som selvfølgelig har snudd til V / NV. Hadde passet bedre med SV som det har vært de siste dagene i vøtter og spann. Skal løye utover dagen så da blir det litt hvile og mat nå. Redigert 10.August.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Ser du bruker appen til Navionics. Hvilke kart har du lastet ned på den ? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2016 Ser du bruker appen til Navionics. Hvilke kart har du lastet ned på den ? Har lastet ned fra sør om Gøteborg til Nord Trøndelag inkl kanalene vi var på. Har Garmin plotter ombord men der manglet jeg kart for innlandet. Legger opp ruta på Ipaden da det er enklest og kjører med den som oversiktskart og med Garmin zoomet inn på detaljer i tillegg til papirkart i bakhånd. Navionics på Ipad funker bra men Garmin er mer nøyaktig. kanskje ikke så rart. Men sammen er de dynamitt ? Rimelig ruskete nå. La båten i Søndre havn og gikk over til nordre og der skummer det bra. Fikk hjelp av en sjøplog syd av Tjørn Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Andboats: jeg brukte den midtre kryssbolten og satt i sofaen og justerte. Gikk veldig greit. Nesten som en seilbåt men alt tauet trekt tilbake til cockpit Nå er Hekkbølgen blitt sofasluser. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hekkbølgen Svart 10.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2016 (redigert) Nå er Hekkbølgen blitt sofasluser.? må hvile når man kan alene ombord. Været slo om og er ute på bølgene igjen ? kungshamn Redigert 10.August.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.