Eureka Svart 29.Juli.2016 Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 Innstøpt blykjøl ? Oppfatter at du hadde skade helt oppe mot selve skroget, mellom kjøl og skrog.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Juli.2016 Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 Noe ser ut som gammel skade, eller gammel skade som er revet opp, og noe ser ferskt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juli.2016 Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 Enig med sistnevnte debatant. For mye sparkel også. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Juli.2016 Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 Innstøpt blykjøl ? Oppfatter at du hadde skade helt oppe mot selve skroget, mellom kjøl og skrog.. Må jo være det når vann kommer inn. Ble nok siste reis for den båten. Jaggu greit å ha forsikring :-) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 29.Juli.2016 Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 Godt at turen Strømstad - Fornebu ble droppet. Dette så ikke bra ut Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 29.Juli.2016 Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 Bra du fikk den på land, det var rett avgjørelse. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Lykke til med oppgjør! Tror du skal være glad for at du tok båten opp i Strømstad! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
NilsPils Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 ............ Ble nok siste reis for den båten. ............. Neppe hvis det hadde vært min båt! Tipper det ikke er gratis å vrake den heller . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Neppe hvis det hadde vært min båt! Tipper det ikke er gratis å vrake den heller . . . . . Han får antagelig mulighet til å kjøpe vraket. Men innstøpt jernkjøl med tidligere skader og lekkasje... Er vel neppe noe for lekmann å ta løs på. Men kanskje en pakke sparkel fra bt og som kosebåt i en fjord... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 (redigert) Hva har skjedd med bunnstokkene? Det ser ut som skade på tre av de. Hva slags båt er det? Redigert 30.Juli.2016 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Mehehe. Ser folk er skeptiske til den seilasen. Det jeg vet er at båten har så vidt jeg kan forstå innstøpt blykjøl og derfor ingen kjølbolter. Legger ved litt fler bilder av skaden siden det virker som det er interesse for det Fått seg en trøkk . Minnes at det kun var sparkel(tykt lag) og glassfiber mot blykjølen. Dette er jo i utgangspunktet en billig båt med skikkelig dårlig lystall, så dette har og vil aldri bli noe regattabåt. Den har dog en god seilgarderobe og med sin lille billige påhenger som starter på første draget er den utrolig behagelig og lettvint å eie. Så om regnestykke går opp så ser jeg ikke noe i veien for å plastre skaden en gang til for gode 10 nye år med enkel båtglede Faktisk også ganske artig å få skryt av båtfolket for at man koser seg i en så enkel båt oppover langs kysten. Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Hei det var en stygg skade ja !? Kan vel ikke koste mange kronene og timene å plastre den skaden selv ?? Tipper 2500.- for materialet og 200.- i pils ! ? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Hva med et bilde på litt avstand slik at en bedre ser proporsjonene på skaden? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Ikke bly, jern. La det tørke over vinteren og fiks det til våren. Men skjær ut skaden nå, slik at det tørker skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Kan man spørre hvor du gikk på grunn? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 [quote name="Trønderbygger" post="1851555" timestamp="1469904391 Kan vel ikke koste mange kronene og timene å plastre den skaden selv ?? Tipper 2500.- for materialet og 200.- i pils ! ? He he, kongekommentar! Men regnes ikke pils som materiell? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MorganX Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Jeg hadde plastret skaden der du er nå med glassfiber og kommet deg til norge og tatt opp båten der og skåret opp stedet du hadde lappet sammen i sverige og latt det tørke over vinteren for så og støpe opp på nytt til våren. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Er det ikke en forsikringssak? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Mehehe. Ser folk er skeptiske til den seilasen. Det jeg vet er at båten har så vidt jeg kan forstå innstøpt blykjøl og derfor ingen kjølbolter. Legger ved litt fler bilder av skaden siden det virker som det er interesse for det Spørsmålet er om det er skader i overgang mellom kjøl og skrog også? Sprekker? Delaminering? Ikke umulig at glassfiberskallet har tatt støyten... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Spørsmålet er om det er skader i overgang mellom kjøl og skrog også? Sprekker? Delaminering? Ikke umulig at glassfiberskallet har tatt støyten... Med innkapslet jernkjøl, nå blottlagt, blir det vanskelig å vite om lekkasjen kommer direkte fra utsiden og inn, eller fra innsiden av kjølen og inn. Pluss at striper med rustvann og gammel skade vel tilsier at jernkjøl og bolter var vært eksponert i x? år. Å senke kjølen er jo ikke praktisk mulig innenfor noen fornuftig økonomisk ramme siden den er innkapslet. ...... Men til koseseiling i finvær etter enkel lapping, tja... Men vil forsikringa selge et vrak som økonomisk sett er umulig å få i en noenlunde sikker stand? Og som sannsynlig vil bli lappet i sammen og solgt som om alt var i skjønneste orden? Bare ren spekulasjon fra min side selvsagt. Og ikke for å være slem eller noe, håper oppgjøret blir bra og båten forblir på land/hogges hvis skaden er så stor som det tyder på. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Hva har skjedd med bunnstokkene? Det ser ut som skade på tre av de. Hva slags båt er det? lurer på om de bunnstokkene har noen konstruksjonsmessig hensikt, Mulligan (takk for sist forresten! ) ser ut som de er støpte i samme form tilpasset og inplastet med ett tynnt lager glassfiber lengst ut mot kantene. kanskje disse bare er til å legge dørkplater på ? skulle gjort som Hulda beskrev etter uttørking begynne o lappe sammen det hele fra utsiden....denne båten er langt fra noe vrak, men da må man kunne (eller lære!) seg litt om glassfiber. skulle man gjort noe skikkelig, så etter sammenlappingen, boret opp små hull fra utsiden og injisert epoxy, så att man blir av med luftlommer mellom jern og plast.....men tror det blir litt overkill på denne båten, den kommer seile i minst 40-50 år till bare man får plastet sammen skadene Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
quantumduck Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Med innkapslet jernkjøl, nå blottlagt, blir det vanskelig å vite om lekkasjen kommer direkte fra utsiden og inn, eller fra innsiden av kjølen og inn. Spørsmålet var altså hvordan det har gått i området hvor kreftene får virke mot skroget. Nå har vi sett masse bilder av selve skaden nederst på kjølen, så der vet vi hvordan det ser ut. Men hvordan ser det ut i forkant og bakkant i overgang mellom kjøl og skrog? Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 2.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2016 Bunnstokkene er hele og fine. Så vidt jeg kan forstå så har disse ingen konstruksjonsmessig hensikt. På denne båten kan man ikke se noen overgang mellom kjøl og skrog og det er heller ingen tegn til skader her. Snakket med takstmann som hadde sett på skaden tidligere i dag og han mente at vi skal fikse skaden, men med et forbehold om at han ble enige om pris med Strømstad Marina. Skal høre fra han Ila uken for et endelig svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.