Jump to content

Hjelp: Seiler synkende skute fra Strømstad (Lökholmen) til Fornebu


Rikki Tikki

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Neppe hvis det hadde vært min båt! Tipper det ikke er gratis å vrake den heller . . . . .

Han får antagelig mulighet til å kjøpe vraket. Men innstøpt jernkjøl med tidligere skader og lekkasje... Er vel neppe noe for lekmann å ta løs på.

 

Men kanskje en pakke sparkel fra bt og som kosebåt i en fjord...

Link to post

Mehehe. Ser folk er skeptiske til den seilasen. 

 

Det jeg vet er at båten har så vidt jeg kan forstå innstøpt blykjøl og derfor ingen kjølbolter.

 

Legger ved litt fler bilder av skaden siden det virker som det er interesse for det  :smiley:

 

Fått seg en trøkk .

 

bilde

 

bilde

 

Minnes at det kun var sparkel(tykt lag) og glassfiber mot blykjølen.

 

bilde

 

 

Dette er jo i utgangspunktet en billig båt med skikkelig dårlig lystall, så dette har og vil aldri bli noe regattabåt. Den har dog en god seilgarderobe og med sin lille billige påhenger som starter på første draget er den utrolig behagelig og lettvint å eie. :thumbsup:  Så om regnestykke går opp så ser jeg ikke noe i veien for å plastre skaden en gang til for gode 10 nye år med enkel båtglede  :sailing:

 

Faktisk også ganske artig å få skryt av båtfolket for at man koser seg 

 

i en så enkel båt

 oppover langs kysten.  :giggle:

Link to post

Mehehe. Ser folk er skeptiske til den seilasen. 

 

Det jeg vet er at båten har så vidt jeg kan forstå innstøpt blykjøl og derfor ingen kjølbolter.

 

Legger ved litt fler bilder av skaden siden det virker som det er interesse for det  :smiley:

 

 

 

Spørsmålet er om det er skader i overgang mellom kjøl og skrog også? Sprekker? Delaminering? Ikke umulig  at glassfiberskallet har tatt støyten...

Link to post
Guest Avmønstret#

Spørsmålet er om det er skader i overgang mellom kjøl og skrog også? Sprekker? Delaminering? Ikke umulig at glassfiberskallet har tatt støyten...

Med innkapslet jernkjøl, nå blottlagt, blir det vanskelig å vite om lekkasjen kommer direkte fra utsiden og inn, eller fra innsiden av kjølen og inn.

 

Pluss at striper med rustvann og gammel skade vel tilsier at jernkjøl og bolter var vært eksponert i x? år.

 

Å senke kjølen er jo ikke praktisk mulig innenfor noen fornuftig økonomisk ramme siden den er innkapslet.

......

 

Men til koseseiling i finvær etter enkel lapping, tja... Men vil forsikringa selge et vrak som økonomisk sett er umulig å få i en noenlunde sikker stand? Og som sannsynlig vil bli lappet i sammen og solgt som om alt var i skjønneste orden?

 

Bare ren spekulasjon fra min side selvsagt. Og ikke for å være slem eller noe, håper oppgjøret blir bra og båten forblir på land/hogges hvis skaden er så stor som det tyder på.

Link to post

Hva har skjedd med bunnstokkene?

Det ser ut som skade på tre av de.

 

Hva slags båt er det?

 

lurer på om de bunnstokkene har noen konstruksjonsmessig hensikt, Mulligan (takk for sist forresten! :smiley: )

 

ser ut som de er støpte i samme form tilpasset og inplastet med ett tynnt lager glassfiber lengst ut mot kantene.

 

kanskje disse bare er til å legge dørkplater på ?

 

 

skulle gjort som Hulda beskrev etter uttørking begynne o lappe sammen det hele fra utsiden....denne båten er langt fra noe vrak, men da må man kunne (eller lære!) seg litt om glassfiber.

 

skulle man gjort noe skikkelig, så etter sammenlappingen, boret opp små hull fra utsiden og injisert epoxy, så att man blir av med luftlommer mellom jern og plast.....men tror det blir litt overkill på denne båten, den kommer seile i minst 40-50 år till bare man får plastet sammen skadene

S/Y Gunga Din

Link to post

Med innkapslet jernkjøl, nå blottlagt, blir det vanskelig å vite om lekkasjen kommer direkte fra utsiden og inn, eller fra innsiden av kjølen og inn.

 

 

 

Spørsmålet var altså hvordan det har gått i området hvor kreftene får virke mot skroget. Nå har vi sett masse bilder av selve skaden nederst på kjølen, så der vet vi hvordan det ser ut. Men hvordan ser det ut i forkant og bakkant i overgang mellom kjøl og skrog? 

Link to post

Bunnstokkene er hele og fine. Så vidt jeg kan forstå så har disse ingen konstruksjonsmessig hensikt. På denne båten kan man ikke se noen overgang mellom kjøl og skrog og det er heller ingen tegn til skader her. Snakket med takstmann som hadde sett på skaden tidligere i dag og han mente at vi skal fikse skaden, men med et forbehold om at han ble enige om pris med Strømstad Marina. Skal høre fra han Ila uken for et endelig svar.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...