bOFFE1968 Startet 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2016 Hei. Håper noen kyndige forummedlemmer kan tipse meg om hva som kan være galt. Jeg har en 19 fots Flipper575HT med en 2007 modell Suzuki DF90 motor. Skal forsøke å beskrive problemet så godt jeg kan: Motoren starter uten problemer på første forsøk. Må ikke pumpe eller noe i forkant - den starter nærmest på sekundet når jeg vrir om nøkkelen. Jeg kan kjøre i ganske lang tid uten antydning til problemer og ligger da typisk på 4000 rpm og marsjfart rundt 25 knop. Plutselig mister motoren kraft og når jeg da prøver å dra på litt mer så får jeg verken turtall eller mer motorkraft. Drar av på fart/turtall men motoren fusker fortsatt. Hvis jeg da slår av motoren og venter et minutt eller to så fungerer den som normalt helt til jeg nok en gang mister motorkraft og turtall. Jeg har båten på verksted nå og etter feilsøk kan de ikke finne noe galt og de klarer ikke å gjenskape problematikken på verkstedgulvet. Filtere og dyser virker som normalt er beskjeden jeg har fått og de har nærmest gitt opp å finne årsak til problemet. Jeg synes det både høres ut som og tildels lukter som et drivstoffrelatert problem. Motoren får rett og slett ikke nok drivstoff. Og når dette skjer så får jeg en anelse bensinlukt i båten. Nå setter jeg min lit til de mange lærde båtfolk her inne og håper jeg kan få noen gode tips om hva som kan være galt og hvordan jeg går videre. Sitér dette innlegget Link to post
engestol Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Min onkel hadde samme problem på sin Johnson 115, som er samme som suzuki. Den mistet også motorkraft plutselig. Noen dager virket den helt fint, andre dager ville den ikke i plan. Etter mye prøving og feilsøking viste deg seg at to av injektorerene var defekt, så de hang seg opp av og til. Kjøpte to brukte og så var den som ny igjen ☺ Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 er det fast tank eller løs? originale slanger? kan jo høres ut som at det blir vakuum på tanken, evt at en slange suges flat eller at det trekker inn falskluft etellerannet sted Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ibizafan Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 har injektorer til deg fra 2006 mod Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
bOFFE1968 Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Hei. Takk for tilbakemedingene. Jeg forsto det slik at de hadde målt (?) injektorene og funnet ut at disse var i orden. Det eneste de snakket om vedr injektorene var at disse måtte synkroniseres og at dette måtte gjøres i båt under fart. Ikke veit eg om usynkroniserte injektorer/dyser kan medføre problemer slik som jeg opplevde det. Jeg har to løse 25 liters tanker i båten. Om det er orginale slanger det vet jeg ikke, men synes den er ganske mjuk. Ingen problem å klemme den flat med fingrene. Fant en intressant forumtråd på nettet der det var problemer med at man hadde forurensninger i vst filteret og "tanken" dette sitter i :http://www.thehulltruth.com/boating-forum/507160-suzuki-df140-fuel-problem-fix.html Ser ikke bort fra at det kan være noe slikt som er problemet? Ibizafan - hva skal du evt ha for injektorene? Antar de er OK? Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 (redigert) Hei. Håper noen kyndige forummedlemmer kan tipse meg om hva som kan være galt. Jeg har en 19 fots Flipper575HT med en 2007 modell Suzuki DF90 motor. Skal forsøke å beskrive problemet så godt jeg kan: Motoren starter uten problemer på første forsøk. Må ikke pumpe eller noe i forkant - den starter nærmest på sekundet når jeg vrir om nøkkelen. Jeg kan kjøre i ganske lang tid uten antydning til problemer og ligger da typisk på 4000 rpm og marsjfart rundt 25 knop. Plutselig mister motoren kraft og når jeg da prøver å dra på litt mer så får jeg verken turtall eller mer motorkraft. Drar av på fart/turtall men motoren fusker fortsatt. Hvis jeg da slår av motoren og venter et minutt eller to så fungerer den som normalt helt til jeg nok en gang mister motorkraft og turtall. Har du prøvd og kjøre med motorlokket av? Det kan være tæringer i eksosbendet ditt som forårsaker forstyrrelse på luft/bensin reguleringen. Prøv og ta deg en tur uten motorlokk. Jeg hadde dette nylig på en DF 140 2007mod, svakhet hos Suzuki i følge en verkstedformann. Hør etter om du kan høre en økning i lyden(eksos). Redigert 29.Juli.2016 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bOFFE1968 Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Hei. Håper noen kyndige forummedlemmer kan tipse meg om hva som kan være galt. Jeg har en 19 fots Flipper575HT med en 2007 modell Suzuki DF90 motor. Skal forsøke å beskrive problemet så godt jeg kan: Motoren starter uten problemer på første forsøk. Må ikke pumpe eller noe i forkant - den starter nærmest på sekundet når jeg vrir om nøkkelen. Jeg kan kjøre i ganske lang tid uten antydning til problemer og ligger da typisk på 4000 rpm og marsjfart rundt 25 knop. Plutselig mister motoren kraft og når jeg da prøver å dra på litt mer så får jeg verken turtall eller mer motorkraft. Drar av på fart/turtall men motoren fusker fortsatt. Hvis jeg da slår av motoren og venter et minutt eller to så fungerer den som normalt helt til jeg nok en gang mister motorkraft og turtall. Har du prøvd og kjøre med motorlokket av? Det kan være tæringer i eksosbendet ditt som forårsaker forstyrrelse på luft/bensin reguleringen. Prøv og ta deg en tur uten motorlokk. Jeg hadde dette nylig på en DF 140 2007mod, svakhet hos Suzuki i følge en verkstedformann. Hør etter om du kan høre en økning i lyden(eksos). Nice!! Takk - det skal jeg forsøke hvis ikke verkstedoppholdet gir løsning på problemet. Jeg bytter alt av filter når båten først er på land og på verksted. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 dem tror jeg er ok. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
ivar Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 (redigert) Jeg har to løse 25 liters tanker i båten. Om det er orginale slanger det vet jeg ikke, men synes den er ganske mjuk. Ingen problem å klemme den flat med fingrene. suzuki tanker eller uorginalt? Er det f.eks biltema så er absolutt slanger/koblinger en mulig feilkilde. Flere enn meg som har erfart det. Redigert 30.Juli.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bOFFE1968 Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 suzuki tanker eller uorginalt? Er det f.eks biltema så er absolutt slanger/koblinger en mulig feilkilde. Flere enn meg som har erfart det. Det er uorginale tanker. Det er lagt opp et forgreiningssystem slik at begge kan være koblet til samtidig. Man kan da åpne for den tanken man vil benytte og så stenge og åpne for den andre tanken når første tank begynner å gå tom. Usikker på om man kan ha åpent mot begge tankene samtidig? Jeg har uansett bare kjørt med en tank koblet til. Kan dette være en evt feilkilde? Kanskje man må ha koblet til begge samtidig for å få et "tett system"? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 normalt skal det vel stenge sånn at det ikke trekkes falskluft, men kan nok være en feilkilde ja. Ville også sjekket innvendig slangediameter, vet ikke hva suzuki anbefaler men 6mm er iallefall i minste laget når man kommer opp i slike motorstørrelser Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
lohrvik Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 (redigert) Desverre ikke noe tips, men et spørsmål: Hvor kjøpes injectorer rimeligst i Norge? Har inntrykk av at prisene varierer voldsomt fra forhandler til forhandler. Har en Evinrude e tec 115 hk 2008 mod som trenger ny injector. Redigert 4.August.2016 av lohrvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.