Lars H. Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Er det noen som har forsøkt med SIM-kort fra Telia eller Telenor i ICE-routeren? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Key Freak Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Spørsmålet er bare om det er nok med den lille Huwaei-routeren uten ekstern antenne eller om jeg skal benytte en annen 4G+ router? Jeg har benyttet denne ruteren i noen år. Det er vel forgjengeren til den som f.eks. Lars H. har. Den har fungert utmerket, så jeg har aldri hatt noe behov for ekstern antenne. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Lars H. Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Trenger du bedre signal, så er det tilkobling for eksterne antenner på Disse Huawei- routerne. Jeg har en slik antenne fra kjell.com, men så langt mellom Drøbak og Göteborg har jeg klart meg godt uten å bruke antennen.. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Vi låner en router fra Telia nå, og den virker så det suser langs norskekysten. Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Melding fra Danmark er negativ. Jeg har idag monteret SIM fra TDC/Fullrate og det virker ikke. (router ATEL U270). Ikke endgang admin programmet kan jeg starte, Overvejer nu ny router setup software + ny firmware og åbner muligvis en support case med www.asiatelco.com . Som gungadin skriver er der en miniusb under batterilåget og der må kunne opdateres den vej rundt.Det burde virke:"AntennerRouteren har både interne og eksterne antenner. De interne antenner anvendes til frekvensbånd over 450 MHz (800, 1800, 2600) og de eksterne antenner til 450 MHz. Under batterilågen er der en switch, som bestemmer, om routeren skal tilføje de høje frekvensbånd til de eksterne antenner (O-ANT = eksterne, C-ANT = interne). I Danmark og Sverige understøtter netværket kun 450 MHz, og derfor skal O-ANT indstillingen altid benyttes (vil også virke i Norge). C-ANT er kun relevant for Norske kunder. Der medfølger 2 eksterne antenner til routeren. Antennerne kan skrues fast på routerens bagside. Der findes også eksterne antenner til bilen, båden og sommerhuset. Kontakt kundeservice for yderligere vejledning om eksterne antenner>" Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Elise Svart 5.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2016 (redigert) Er det noen som har forsøkt med SIM-kort fra Telia eller Telenor i ICE-routeren? Jeg venter på nytt SIM-kort fra OneCall som sender via Telia, skal prøve ICE routern da, må bestille ny mini router om det ikke virker, OneCall selger denne for 300,- kr. Ligger nå på Hvaler og bruker ICE sitt sirup nett Redigert 5.August.2016 av Elise (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Har Telia. Bruker en gammel smarttelefon som ruter. Har brukt den k huset. , bilen og båten og i lomma når vi er på sightseeing.. Utmerket hastighet. Husk bare å stille inn så den ikke skrur av internett deling etter en tid. Har brukt den I Danmark Sverige og Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 6.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2016 Tok en telefon til ICE i dag fordi jeg ikke har fått bekreftet oppsigelsen og fått ny faktura. Oppsigelse var mottat og ok, de skulle sende returlapp fordi de skulle ha router tilbake... Da må jeg ha ny router uansett men jeg kan teste om den er sperret for andre leverandører eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 6.August.2016 Del på Facebook Svart 6.August.2016 Det at de krever å få router tilbake må jo være feil. Vi har jo nettopp betalt ekstra penger og bundet oss til et års avtale for å få denne routeren. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Elise Svart 7.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2016 Hva som er riktig vet jeg ikke, jeg har ikke bundet meg til nå for å få den siste routern, men gjorde det med den gamle.. Det spiller ingen stor rolle, jeg er ferdig med ICE for denne gang og satser på ny mini router Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 (redigert) har snakket med supporten, de skifter den ut gratis........ (men det er nå jeg hadde trengt den, 14 dgr ferie kvar o ligger på Tunø, har googlet etter 'firmware' men finner ikke noe......ser att det er et ekstra uttag ved siden av batteriet......mulig jeg kunde laste in ny firmware o testa ?) PS: har du forsøkt NET 1 DK må vel kunne bytte ruter i Danmark samme selskapet hvis de har litt kundeservice'. En forhandler burde ordne det også https://www.net1.dk/find-forhandler/ Redigert 7.August.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Elise Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 Testet simkort fra Onecall i routeren til Ice idag, det virket ikke, så der har nok Ice sperret denne. Ny minirouter er på vei så da håper jeg vi får et brukanes nettverk ombord. Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Jeg har forsket lidt i dette udsagn: "Vi kjøpte kontantkort fra svenske 3.se satt simkortet inn i ICE router. Fungerte meget bra. "For det første skal man have fat i et SIM card uden PIN kode. Dernæst skal der så laves en ny "connection profile". Dette gøres via routerens admin program under 4G menuen at oprette en ny APN profil. For 3 Sverige er dette: APN settings, APN name: data.tre.se - her er links der beskriver problematikken https://en.wikipedia.org/wiki/Access_Point_Namehttp://wiki.apnchanger.org/Norwayhttp://wiki.apnchanger.org/Main_PageIøvrigt henvises til afsnittet om APN i manualenhttps://www.ice.no/static/.../4G_Smartrouter_A1_User_Manual.docHvordan Strayer for det at virke er mig en gåde - Magic Karma måske :-)Status herfra er at mit nyindkøbte TDC SIM virker fortrindeligt på min iPad, mens der stadig intet signal er via NET1 routeren :-( Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
oberst1 Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 Er det noen som har forsøkt med SIM-kort fra Telia eller Telenor i ICE-routeren? Hei Lars. Nysgjerrigheten tok overhånd i dag. Tok ut SIM-kort fra ICE og satte i Telenor-SIM. Logget meg på routeren og opprettet ny profil. APN brukte jeg telenor.mbb og satte den som default. Vipps! Fungerer! På forhånd hadde jeg deaktivert PIN på SIM... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 (redigert) Andresen-gen, Henrik ? Jeg lurer på hvor mange det er som sliter med ICE som egentlig bare har brukt opp kvoten. Ikke rart det går dårlig da..? Vårt ICEnet har fungert glimrende i hele sommer. Fikk 50GB ekstra etter en klage. Jeg har montert ekstern antenne. Problemet er når unger sitter på hver sin Pad og ser på HD filmer, DET spiser, det ! Et resetting av routeren må til en gang i blandt etter lengre forflytning, da. Men det er vane blitt. Redigert 11.August.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 He-he, vi er nok arvelig belastet. Både vi og nabobåten har brukt ICE i sommer og er særdeles misfornøyd. Betaler for mye og ustabilt. Henger etter liten stund, rebootes, ok liten stund... Skjer jo aldri når jeg delte via iPhone, full pakke uansett! Blir Telia dataabonnement neste år kjenner jeg. Naboen går over til Glomex Webboat, men jeg får prøve den minirouteren til Telia? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 (redigert) Hei. Da vi kom til Stavern i formiddag hadde vi stabil forbindelse med ICE fra Hvasser, hvor fort, sjekket jeg ikke. Ved ankomst Stavern hadde vi gratis WiFi med rundt 12Mbps, ICE på 2 - 3Mbps og Telia på 80Mbps(!). Nå ligger gratis WiWi (med få båter i havnen) på rundt 1,5Mbps. Telia ligger på 50Mbps og ICE på 46Mbps(!), med 800MHz. Jeg har ikke koblet til eksterne antenner til hverken ICE A1 routeren eller Telia minirouteren. På 2,4GHz der overføringen til oss med ICE og lokalt gratis WiFi foreggår, er det 30 - 40 aktive nettverk. Vår forbindelse med Telia på kanal 116 på 5GHz har vi alene for øyeblikket. Redigert 11.August.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ronald Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 Ytterligere et spørsmål om å bruke ICE-modemet med annen operatør. Jeg hører til de som har forsøkt uten å få det til. Dere som har lykkes med dette - er det kun APN-oppsettet dere har endret på? Og hvis ja, gjorde dere slik: Opprette en ny APN-profil med nytt navn (eks. Telenor), og under denne angi operatørens APN-adresse i feltet APN? Og deretter sette denne profilen som default? Dette er i alle fall hva jeg har gjort. Hos meg får jeg opp 4-5 blå 4G-lamper på modemet, altså god kontakt med mobilnettet. Men "Connect"-lampen lyser ikke (og modemets dashboard viser også "disconnected"). Så langt jeg har sett i denne tråden, så ser det ut som det er kobling mot 3.se sitt nett som har fungert. Det får meg til å tro at modemet er bundet til ICE i Norge, og ikke tillater roaming mot andre nett her til lands. Men straks man er utenfor landets grenser så "slipper" denne bindingen taket, og man får lov til å roame med hvem som helst - bare de ikke er norske. I så fall gir det en viss mening, da oppfører jo modemet seg i så fall akkurat som en mobil med bindingstid. Synspunkter på denne teorien? Eller var det noen her inne som hadde fått den til å fungere med Telenor her i Norge også? Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 15.August.2016 Del på Facebook Svart 15.August.2016 @Ronald - din brug af APN connection profile er korrekt Din teori vedr lokation Norge vs Sverige er heller ikke helt ved siden af. Jeg har nu en non ICE Hauwai router med TDC/Fullrate, til denne har jeg forsægsvis købt kontantkort til 3 og det virker, blot jeg ændrer APN profile fra TDC til 3 Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
oberst1 Svart 15.August.2016 Del på Facebook Svart 15.August.2016 Ytterligere et spørsmål om å bruke ICE-modemet med annen operatør. Jeg hører til de som har forsøkt uten å få det til. Dere som har lykkes med dette - er det kun APN-oppsettet dere har endret på? Og hvis ja, gjorde dere slik: Opprette en ny APN-profil med nytt navn (eks. Telenor), og under denne angi operatørens APN-adresse i feltet APN? Og deretter sette denne profilen som default? Dette er i alle fall hva jeg har gjort. Hos meg får jeg opp 4-5 blå 4G-lamper på modemet, altså god kontakt med mobilnettet. Men "Connect"-lampen lyser ikke (og modemets dashboard viser også "disconnected"). Så langt jeg har sett i denne tråden, så ser det ut som det er kobling mot 3.se sitt nett som har fungert. Det får meg til å tro at modemet er bundet til ICE i Norge, og ikke tillater roaming mot andre nett her til lands. Men straks man er utenfor landets grenser så "slipper" denne bindingen taket, og man får lov til å roame med hvem som helst - bare de ikke er norske. I så fall gir det en viss mening, da oppfører jo modemet seg i så fall akkurat som en mobil med bindingstid. Synspunkter på denne teorien? Eller var det noen her inne som hadde fått den til å fungere med Telenor her i Norge også? Som jeg beskrev i #64. Deaktiver PIN på forhånd på SIM. Jeg bruker telenor.mbb og satte som default. Virker for meg både her og Sverige. Et helt vanlig Telenor abonnement med et SIM jeg hadde liggende fra en sånn USB-stick. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 På 2,4GHz der overføringen til oss med ICE og lokalt gratis WiFi foreggår, er det 30 - 40 aktive nettverk. Vår forbindelse med Telia på kanal 116 på 5GHz har vi alene for øyeblikket. Etter noen fine dager på Jomfruland, ligger vi nå i Valle. Og nå har Huawei minirouteren fra Telia slått seg vrang. Med 5GHz valgt, slår den WiFi forbindelsen av og på hele tiden, rundt 10sek på og 10sek av. Først trodde jeg hele routeren var defekt, men etter forslag fra Telia om resetting slik at default ble 2,4GHz, kom jeg på nett igjen. Inntil det, var det greit å ha ICE som backup for å kunne chatte med Telia. Når vi kommer hjem, blir det å sende routeren til Telia slik at den kan fikses eller at jeg får en ny enhet. Er det noen andre som har hatt tekniske problemer med denne routeren, den nyeste Huawei mini 4G+ enheten? Lars H. pt. Valle Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
kjeros Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 Er det noen andre som har hatt tekniske problemer med denne routeren, den nyeste Huawei mini 4G+ enheten? Ikke et svar direkte på ditt spørsmål, men jeg har modellen MF910 fra ZTE. Routeren brukes året rundt og har gått som ei kule i snart 2 år. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Lars H. Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 Så lenge har ikke jeg hatt min minirouter, men den sto på døgnet rundt i 70 - 80 døgn før den nå feiler. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ronald Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 (redigert) Tilbake til dette med å bruke den nye ICE-routeren med SIM-kort fra andre enn ICE. Jeg har nå testet dette i det vide og det brede med SIM fra både Phonero (bruker Telenors nett) og NextGenTel (bruker netcom). Jeg får det rett og slett ikke til å fungere. Om en drøy uke prøver jeg med kort fra Telenor, da bør oppsettet være eksakt som det oberst1 har fått til å fungere (ref. innlegg #64 og #70). Men jeg er mer og mer overbevist om at det ligger en form for binding på disse ICE-boksene som gjør at de ikke tillater roaming med andre nett her i landet. Og så har boksen til Oberst1 (og kanskje noen andre?) gått under radaren for å få aktivert denne bindingen. En evt. binding av noe slag stemmer jo for øvrig også bra med svaret fra Ice som noen her tidligere refererte. Men jeg skal vente litt til (les: til test med Telenor-sim) med å konkludere bombastisk... Redigert 23.August.2016 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 (redigert) Normalt sett, hvis boksen er med binding så ligger det operatørsperre i boksen. Min telenor minirouter var sperret men bindingstiden var over så låsekode fikk jeg ved å gå hit: https://www.telenor.no/privat/minesider/open/abonnement/mobil/operatorlas/angiImei.cms angi imei nummeret for din router og få koden. Når jeg satt inn SIM fra 3.se i min telenor router virket ingen ting før jeg besøkte webadmin siden i boksen, der ble jeg bedt om å oppgi operatørlåsekode for å låse den opp. La inn ny APN profil med data.tre.se og vips en happy familie i 3 uker langs svenskekysten og Danmark -XLNT. Redigert 23.August.2016 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.