Jump to content

Internett problemer i båt sommer 2016

Elise

Recommended Posts

Tidligere har 450Mhz (eneste leverandør; ICE) funket bedre tilfjells enn de vanlige mobilfrekvensene. Data over de høyere frekvensene har stort sett sviktet. Etterhvert har dekningen blitt bedre, men det avhenger selvsagt av hvor man er. 

På grunn av elendig "contention rate" for ICE i påskeferiene er raskere alternativer viktig. Man må i det minste kunne konsultere yr.no og ikke bare stole på utsikten mot vest. Epost er også greit å ha.  Jeg prøvde et tilfeldig kontantsimkort (fra Telia) nå i høst. variablet, men kanskje 5Mb opp og ned kan ventes. Den store prøven tilfjells vil vise om nettleverandørene sørger for å sikre tilstrekkelig kapasitet i høysesongene (Medmindre fjellfolket ser på Netflix hele dagen), isåfall er man tilbake på "ICE nivå" uansett leverandør.

p.

• 1 måned senere...

Har fått ny router; Huawei E5186s-22a. Pakken leveres kun med strømforsyning 230 v ac til 12 v dc.

Noen som har prøvd å koble denne routeren direkte til båtens 12 volt anlegg? Lurer på om den tåler spenningsvariasjonen fra 12 v til 14,5 v dc.

Har sendt forespørsel til Telia som har levert den. Men de kunne ikke svare konkret på problemet.

Har fått ny router; Huawei E5186s-22a. Pakken leveres kun med strømforsyning 230 v ac til 12 v dc.

Noen som har prøvd å koble denne routeren direkte til båtens 12 volt anlegg? Lurer på om den tåler spenningsvariasjonen fra 12 v til 14,5 v dc.

Har sendt forespørsel til Telia som har levert den. Men de kunne ikke svare konkret på problemet.

Jeg har samme router, og hadde tenkt å koble den rett på 12v i båten. Legger inn en 3A sikring og av/på-bryter, så sier jeg meg ferdig.

Er du nervøs for om routeren ikke skal takle svingninger i volten så kan du kjøpe en billig-billig stepdown/regulator på EBay og koble inn den i kjeden. F.eks. denne: https://www.ebay.com/itm/311627034464

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg har kjøpt meg en Huawei ruter fra Telia/Chess til jul som jeg tenker å bruke med ulike mobile bredbånd abonnement uten binding.

Har planer om å klippe ledningen og koble rett på 12v anlegget i båten.

Er det risikosport uten en slik "kinadings"?

Svaret er vel: "Vet ikke."

Jeg vet ikke hvor mye forskjell i volt de tåler, og hvor godt de takler eventuelle spiker/dropp i det annet utstyr skrur seg av/på og fører til ujevn strøm.

Jeg endte med å akkurat nå kjøpe meg den regulatoren jeg linket til ovenfor. Greit å være på de sikre siden, og uansett skal jeg klare å finne noe annet utstyr som kan kobles via regulatoren hvis ikke bredbåndrouteren kobles dit.

Gode tips. Takker takker! :yesnod:

Et tips til: Hvis du ikke vil klippe i den medfølgende strømkabelen så kan du alltids bruke en annen ledning så lenge den runde pluggen passer og du sørger for å få pluss/minus riktig når du kobler. Jeg har funnet en strømledning fra en 15 år gammel Linksys-router som passer, så jeg skal bruke den.

Jeg har aldri bekymret meg for at ikke 12V utstyr ikke skulle kunne kobles direkte til båtens 12volt. Her går alt slikt utstyr, være seg TV, router, radio, kamera eller hva det nå måtte være rett på 12volt via egne sikrere og brytere. Så nå har jeg en haug batterieliminatorer for 230VAC til 12VDC liggende i skrotesken uten 12V ledning. Og noe problem med dette har jeg ikke hatt. Men skyll ikke på meg om du får problemer. Hos meg har jeg aldri sett spenning under 12V eller over 15V.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Noen som har prøvd å koble denne routeren direkte til båtens 12 volt anlegg? Lurer på om den tåler spenningsvariasjonen fra 12 v til 14,5 v dc.

Til kresent utstyr har jeg denne fungerer helt topp.

http://www.ebay.co.uk/itm/Car-Power-Supply-Voltage-Regulator-8-40V-to-12V-6A-72W-DC-Voltage-Stabilizer-DC-/262722669562?

hash=item3d2b7dcbfa:g:0z4AAOSwcLxYLXCq

http://www.ebay.co.uk/itm/Multifunction-Car-SUV-Automatic-Voltage-Regulator-8-40V-to-12V-6A-72W-Waterproof/162285435615?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D38661%26meid%3D2cd003b7c8504f66acae372ee7688828%26pid%3D100005%26rk%3D4%26rkt%3D6%26sd%3D252639846637

bilde

Jeg har aldri bekymret meg for at ikke 12V utstyr ikke skulle kunne kobles direkte til båtens 12volt. Her går alt slikt utstyr, være seg TV, router, radio, kamera eller hva det nå måtte være rett på 12volt via egne sikrere og brytere. Og noe problem med dette har jeg ikke hatt. Men skyll ikke på meg om du får problemer. Hos meg har jeg aldri sett spenning under 12V eller over 15V.

Ikke jeg heller før jeg byttet TV og PC
har en Finnlux TV som kutter på  CA. 13, V
Den nye PC`n kutter på 12,8 V  
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...