Timmeeh Startet 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2016 Interessen for båt tar seg jo alltid opp på sommeren, og jeg begynner jakten på den perfekte båt for vårt bruk. Har sikkert vært hundre slike tråder før, men mange tråder er 10 år gamle og mye har skjedd, ivertfall på den tekniske siden! Helst vil jeg ha diesel, da det ikke er bensinfylling overalt og jeg kan ikke fordra kanner. Med mindre noen kommer med et regnestykke/motargument som får opp øynene mine. Har sett på cobra 28, avanti 28, nimo f30 offshore, master miami 670... Jeg er ute etter marsjfart på 30kn minst, og bør kunne bikke 40 på topp :-) noen fler jeg bør legge til på søkelisten på finn? Overnatting for 2+1, samt kokemulighet og et toalett må en ha. Har og sett på scand dynamic 7600, men sjelden med mer enn kad32 som ikke river skinnet av pølsa? Virker som de som farter mest er utstyrt med bensiner... Får jo kjøpt mye bensin for prisforskjellen, og lyd av v8 kanskje...? Fotsyken har virkelig tatt meg denne gangen. Nå fra en smuggler 18 som ikke er særlig familievennlig. Men det roer seg kanskje til vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 (redigert) I prisklassen 400-500.000 finnes det jo mye lekkert. Denne bør jo være midt i blinken http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78706933 Og denne http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79223410 Her får du greit med plass og doble D3 dieselmotorer. Marsjfart på drøyt 30 knop går nok greit. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78744401 Denne er jo nydelig, og 49 knop http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79577627 Litt lavere prisklasse men nydelig båt: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=74164414 Denne var jo interessant: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78148172 Cobra 28 blir jo i en annen lavere (og smalere) klasse da, Peninsular GM V8 diesel (prismessig også naturligvis) http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77160758 Denne hadde jeg kanskje styrt unna (pga motoren) http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76070106 Samme gjelder denne http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77404417 Hvis lottoen går inn hadde jeg sett på denne http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78489552 Redigert 30.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 (redigert) Denne bør jo være prutbar: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75901438 Flott Cobra 28 med spesiell motor http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=74572401 Pen sak http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78901406 Båt i nord http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=32248991 Redigert 30.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Timmeeh Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Her var mange flotte båter ja! Takk for tips. Glemte kanskje å skrive det viktigste, prisklassen... Tenkte ikke å gå over 300' Mercruiser motoren som står i den cobraen, styr unna? Jeg har dårlige erfaringer med mercury, så har heller ikke helt troen. Hva med drevene? Bravo ###, er det noen som er bedre enn andre? Bør det være med en X i navnet? Kom over en wellcraft med 2 v8ere i, http://www.finn.no/77459025 Det kan jo ikke bli stort råere enn dette da. Og tilsvarende med diesel blir jo dobbel pris. Siden jeg jobber på sjøen rekker jeg jo ikke bruke båten så mye heller, men tør man legge på langtur med slike motorer? og anslå forbruk på noe slikt...? Det blir kanskje ikke dyrere i lengden, siden det ikke blir veldig mange timer i året? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Har du en kompis med tankbåt som kan følge etter deg og etterfylle bensin er jo båten super. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Kom over en wellcraft med 2 v8ere i, http://www.finn.no/77459025 Denne er jo godt dokumentert og kjent her på forumet fra før: https://baatplassen.no/i/topic/76833-prosjekt-wellcraft-nova-ii/?st=0 Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Står respekt til oppbygger av denne ja. Ble utrolig fin. Men hvordan er forbruket da, og er det holdbart? Ser en del scand dynamic 7600 har Volvo penta 5.7, er det samme greia? Om de ligger på 1-1.5 på mila er jo ikke det avskrekkende for en helt annen lyd/opplevelse. Med bare en av dem selvfølgelig. http://www.finn.no/76545963 men, glad i diesel. Så for meg ser det ut som jeg må finne meg en cobra på sikt, med en kad 43 (var nylig en til salgs under 200). Detroit diesel, som denne har, hva er det for noe? Ligger en yanmar 6lp (?) på finn til 150', den hadde nok vært fin. Så å få tak i en hagebåt med havarert motor er og et alternativ. Liker prosjekter :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 en kompis hadde en 7600 med KAD32 , mente han sa den toppet på 36-37, og han kunne marsje på rundt 30. Men ser at de tallene kanskje var litt optimistiske når man ser hva andre eiere oppgir på finn... Detroit diesel , slik de fleste kjenner betytningen er 2takts kompressormatede diesler , fins i en rekke konfigurasjoner mtp syl volum, antall sylindre og effektuttak. En gang i tiden det som ga mest hk pr kg , men den tiden er nok forlengst passert. Relativt høylytte da de må ha åpne eksosanlegg. Tror ikke det ville vært førstevalget mitt i en sånn båt iallefall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Andboats Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 (redigert) Går fint å marsje i 30 knop med Scand 7600. 36.5 knop på maks her! Redigert 30.Juli.2016 av Andboats (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 (redigert) Mercruiser motoren som står i den cobraen, styr unna? Jeg har dårlige erfaringer med mercury, så har heller ikke helt troen. Hva med drevene? Bravo ###, er det noen som er bedre enn andre? Bør det være med en X i navnet? Mercury/Mercruiser generelt er bra nok, det er ikke det. Men akkurat denne 7,3 liters V8 dieselmotoren kan være lurt å styre unna ifølge. Et tungt beist med noe frynsete rykte. Men den som hadde gått knapt 400 timer fra 2001 kan jo godt vare en stund da. Men Mercruiser 4,2 literen med samme/bedre ytelse er lettere og greiere å ha med å gjøre, særlig de nyere årgangene etter 2004.. Drev bør helst ha X i navnet ja. Finnes en del godbiter til rundt 350k så kan nok lønne seg å gå litt opp fra 300k. Eller rett og slett bare prute litt Nyere motor og mere kurant båtmerke evt. nyere båt er noen av fordelene, slik som f.eks. disse jeg nevnte http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=74164414 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78148172 Redigert 30.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Timmeeh Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Takk for svar. Er ikke så dum båt en scand da kanskje. Passer fint på henger og, det er et stort pluss. Noen er jo levert med D3 190 hk, men har hørt forskjellig om denne. Joda, det er mye flott når en kommer så høyt opp i pris. Men er ikke så kresen på selve båten, skal alltids klare å pusse/ordne det fint og slik jeg vil ha det på sikt. Viktigere med en ordentlig motorpakke som er fulgt opp. Men for rette kandidat kanskje man strekker seg litt? Detroit hørtes slitsomt ut ja. Men en firesylindret diesel kan vel ikke være harmonisk det heller? Kad32 jeg tenker på. Seksere er jo i utgangspunktet mer balansert, men svære greier da... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 (redigert) D3 etter 2010 er vel problemløse, men her står det litt om bl.a. D3-190 første generasjon: https://baatplassen.no/i/topic/82639-volvo-penta-d3-190-erfaringer/ 4-syl diesel er siste utvei Men det funker jo da... iallefall de nyere 4-syl med common rail. Men 5 eller 6 sylindre er tingen lydmessig D3 er et bra kompromiss for relativt lette båter, den har jo lav vekt og 5 sylindre. Redigert 30.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Timmeeh Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 D3 etter 2010 er vel problemløse, men her står det litt om bl.a. D3-190 første generasjon: https://baatplassen.no/i/topic/82639-volvo-penta-d3-190-erfaringer/ 4-syl diesel er siste utvei Men det funker jo da... iallefall de nyere 4-syl med common rail. Men 5 eller 6 sylindre er tingen lydmessig D3 er et bra kompromiss for relativt lette båter, den har jo lav vekt og 5 sylindre. Kunne ikke vært mer enig. Skal lese meg opp på den, så vet jeg hva jeg skal se etter :-) kjører dieselfemmer i bilen, og det er noe annet enn en 4syl ja...! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Dieselfemmer i bilen her også, og dieselsekser i båten. Begge fra italienske VM (som lager motorer til Mercruiser, Jeep osv.) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Andboats Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Diesel firer er kanskje ikke verdens beste lyd. KAD 32 har en høy kompressor lyd når den er innkoblet, noen liker ikke dette. Jeg personlig synes denne lyden trekker opp hele firer dieselen. Mvh Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 (redigert) Måtte bare Redigert 30.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Timmeeh Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Hehe! Joda, suselyd er kult det. Men på lengre turer er det kanskje til bry hvis det blir fpr høyt? I bilen, og spesielt fra eksosen digger jeg nedspolingen av turboen. Men sekserdiesel er innafor, så hvis 4.2'n til mercruiser er bra er det et flott alternativ. Sliter enda med et havari på min 135 mercury, men kan jo ikke gi opp alt som starter på M heller. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 (redigert) Suselyden bli nok mye borte når motoren kommer ned i et lydisolert motorrom. Men litt må man høre Mercury har og har hatt flere leverandører av basismotorer foruten de som de produserer selv. Så man kan nok ikke skjære alle over samme kam sånn uten videre. Redigert 30.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Andboats Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Kompressor er da en litt kortvarig opplevelse Men det er noe ekstra med Volvo motorene, synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Sant nok. Må lese meg opp da jeg er på tynn is. Har sett cummins sammen med mercruiser i betegnelser så er nok mye rart. Og mye bra selvfølgelig :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 (redigert) Cummins hadde et samarbeide med Mercruiser i noen år, men motorene i de størrelsene vi snakker om her forble stort sett uendret både før, under og etter den perioden. Siden de ikke var produsert av Cummins men VM Motori i Italia, og etterhvert noen av VAG. Bortsett fra 1,7 (Isuzu/Opel) og 7,3 som var noe Navistar International Harvester Ford Mexico Brasil greier Redigert 30.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tronid-i Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Denne chipper du lett opp til over 300hk. Jeg greier meg meget godt med de 250 som er. Kjøpte lik i vår, fantastisk båt! Har overnattet med 2 voksne og 4 barn i båten, alle sov som en stein. Dratt barn på tube, badet fra badeplattformen og deretter sendt de ned i salongen til tining. Liker du gromlyd sitter den som ett skudd her. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79267516 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Tror den er litt over aktuell prisklasse Han skrev vel rundt 300k. Pen båt men ganske smal, og temmelig trangt motorrom sammenlignet med et nr. større båter. Ja 2005 modell 250 hk 4,2 kan vel chippes opp ca 100 hk for de fartsglade. Er teknisk identisk med 320 hk utgaven om den er nyere enn et visst motornr. Skulle gjerne hatt den motorårgangen i min Windy 27 men får evt klare meg med de 290 hk som er max på min -98 modell, om jeg tar sjansen da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Timmeeh Svart 31.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Var litt dyr ja. Hvis jeg skal opp i så mye, så er det kun en båt som er aktuell. Den flotteste båten jeg vet om. Ble linker en i starten her. Hydrolift t30! Men det er det bruksområdet jeg er ute etter. Dagsturer med en toåring, kanskje en og annen overnatting. :) er jo bare i siklefasen enda. Her er et annet alternativ: http://www.finn.no/78067146 Kjøper mye bensin og interiørdetaljer (sliten båt) for prisdifferansen her... Så kan man jo dieselkonvertere på sikt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 (redigert) Ja du kan kjøpe (og kommer til å trenge) mye eksplosjonsfarlig væske til den båten Fin klassisk båt, men ikke helt plassmessig i klasse med de før nevnte da. Det er en grunn til at man får eldre bensinbåter veldig rimelig nå om dagen. For noen er det et kupp, for andre mere uaktuelt. Evt. som båt nr. 2. Men en VP D3-220 eller en 265-270 hk V6 diesel fra Mercury/VAG eller Hyundai hadde gjort båten til en langdistansekrysser Til Scand Dynamic 7600-ekspertene: Kan det stemme at denne bare greier 30 knop med D3-190? Riktignok er det en D3-160 ut i fra bildet av motor men antagelig omprogrammert til 190 hk. Kanskje han glemte å bytte til større propeller. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79460418 Redigert 31.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.