Jump to content

Rask daycruiser, diesel! Research fasen


Timmeeh

Recommended Posts

Men uansett om det var 160 hk så burde den greie godt over 30 knop. Sikkert 35.

Flere finn-annonser oppgir 34-35 knop iallefall.

 

Slik som her http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=23451492

 

Både KAD32 og D3 er på 2,4 liter, men D3 har en sylinder ekstra og common rail, og litt lavere vekt.

 

Artikkel om D3 generasjon 2 og hva som er nytt http://www.klikk.no/motor/baat/article505502.ece

 

Askeladden C6 på 1600 kg greier 38 knop med D3-170

 

Pussig sak. 

 

Den jeg nevnte i innlegget lengre opp ble solgt for 199.000 i vår og ligger nå til salgs for 299.000  :saint:

Samme timetall i begge annonser, 192 timer.

 

kr 199.000 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=71758678

 

kr 299.000 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79460418

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Merkelig. Bruker jo å bli billigere jo nærmere høsten man kommer. Men likefullt irriterende at folk kjøper billig og selger dyrt. Lite en kan gjøre med!

 

Passer meg perfekt en slik miami 670. Hvis jeg begynner å regne timer per sesong båten blir brukt, så kan det hende bensin ikke er så dumt. Bortsett fra at det regnes som sprengstoff... Dukker vel opp en flott en til slutt, med rette dieselmotoren og.

Link to post

Men faktum er vel at en dieselbåt vanligvis blir brukt flere timer enn en tilsvarende bensinbåt.

Det er jo en følge av lavere forbruk, større rekkevidde, lavere kostnad for å fylle tanken, mindre rekkeviddeangst  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Enig i det d der T-rex. Bensinfolket kan si hva de vil, men det er ikke til å komme fra at det er en psykologisk faktor at hver tur koster x antall båtlapper i bensin. Har man dieselmotor er kostnaden ved bruk en tredjedel, og da er utgiften så lav at man rett og slett bruker båten uten å tenke på penger. Resultatet er at båten blir mer brukt.

Link to post

Dere sier noe der. Ligger en brems i bakhodet! Påhenger er kanskje billigere servicemessig, men båtene jeg tenker på har drev og da er det jo samme greia... Nei! Det er nok best å gå for diesel, som først antatt.

 

Har sett den ja, ble skremt av fargen. Liker rød, men må være hvitt overbygg feks.. Ellers blir det for mye. det kan jo lakkes? :-)

 

10 knop ekstra er nok for å parkere et par karer det, blir jo aldri 100% voksen heller ?

Link to post

Uansett greit med en motor som muliggjør 35-38 knop marsjfart  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Med relativt flatt hav er 40 knop ganske behagelig da, selv i en 18-foter  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er det! Toppet på 48,## min 18 foter her om dagen, vingler litt da. Men 35-40 er den rolig :-) gøy å kunne gi på når det trengs ??

 

Er jo en del baylinere som er mer båt, men da mer vekt og mindre fart. Om de er pene er opp til hver enkelt, synes kanskje det finnes penere båter... Men virker veldig praktisk. Disse 4 sifrete sakene.

Link to post

Klarer bortimot 45 på min, men da skal det helst være rolig på sjøen ellers blir båten helt umulig. Har bare 115 hk.

 

Sea Ray er stort sett penere enn Bayliner da.

 

Her et billig Dynamic-prosjekt

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79889238

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tror nesten den Yanmar 315 hk blir i største laget for en Dynamic 7600.

Både fysiske mål (lengde) samt effekt  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Yanmaren passer nok i alle fartsglade båter over 25 fot med normal plass i mottorrom.

Passer kanskje i Dynamic også siden VP 6-syl diesel får plass, men antar det blir relativt trangt i såfall.

VP har jo dessuten 0,6 liter mindre sylindervolum.

Men når Dynamic lett gjør over 40 knop med 200 hk så trenger man kanskje ikke over 300 hk  :saint: Men hadde kanskje vært moro.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...