Guest Thostr Startet 30.Juli.2016 Del på Facebook Startet 30.Juli.2016 (redigert) Vurderer kjøp av en seilbåt, 1983-modell Gib'Sea. Selger opplyser at det i 2012 ble påvist osmose på undervannsskroget, men at dette ble vurdert å ikke være alvorlig nok til at utbedringer var nødvendig. Det har vært holdt øye med hvert år siden og skal ikke utviklet seg slik at denne vurderingen er endret. Undervannsskroget har vært behandlet med VC17 siden. Se bilde, tatt midtskips styrbord side: Noen som har kommentarer eller tanker om dette som de vil dele med meg? Bør jeg få gjort en profesjonell vurdering av hele undervannsskroget mht fuktighet og evt. delaminering? Redigert 30.Juli.2016 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 (redigert) noe av ujevnhetene ser jo bare ut som slett jobb før påføring av vc17? jeg vil anta det er greit så lenge det ikke dukker opp nye blemmer og du er komfortabel med ujevnhetene. usikker på hva pointet med vc17 oppå det der er, men det er jo lett å jobbe med, noe som rimer godt med grunnarbeidet ... du får jo vurdere dette oppimot prisen... vurdering er alt gjort sier du? da kan du vel få dokumentasjon på det av selger? er vurderinga fra 2012 kan det kanskje være på sin plass med en ny. Redigert 30.Juli.2016 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Åhhh kjenner på meg at dette kan bli en lang tråd som gir mange søvnløse netter.... Kan ikke se noe blærer jeg... Bare ujevnheter fra slett bunnstoffjobb... Ingen båt har noen gang gått ned pga osmose. Og du kommer neppe til å seile saktere heller. Rabatt er bra. Jeg vil si det slik at det er alt det andre ved mangelfullt vedlikehold av en seilbåt som dreper den, ikke osmose... Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Enig med første taler. Dette ser mer ut som gammelt bunnstoff som er flakket av, og så er det lagt VC 17m oppå. Det i seg selv er feil prosedyre, siden VC17m krever priming med VC-tar 2, som igjen krever rent skrog. Etter min mening må alt av av ned til gelcoat uansett. Derfra vurderes omfang av osmose og eventuelle tiltak. Så bygges primer og bunnstoff opp igjen etter angitt prosedyre ut fra hvilket produkt du ønsker. Denne jobben bør gjenspeile prisen og utgjøre et tosiffret antall båtpenger. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 På bildet kan jeg forsåvidt se enkelte steder hvor ujevnhetene er runde groper. Kan jo være der det har vært noen osmosebobbler som har blitt skrapet av og malt over... Hva slags båt/ størrelse er det snakk om? Tilstand ellers på motor og seil? Hvilken pris er det selger har lagt seg på? -er det en noen og 20-fot båt med utenbordsmotor til 30tusen så er det knapt snakk om avslag. Er det en 40foter med mye verdi i båten ellers, at det er en flere hundretusen kr båt.. Så må det vurderes og overveies.. -for da kan du oppleve at det er vanskelig å selge den senere. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 -fant aktuell båt på finn. 180 tusen. Og det er opplyst osmose. Det er jaggu ikke ofte. Derfor får man kanskje inntrykk av at det oppstår skjeldnere enn det i realiteten gjør. Man snakker bare ikke om slikt :) 31 fot med yanmar fra 2007. (Bra) Fremstår som temmelig godt spekket båt. Egentlig alt du trenger der gitt. Har du planer om å ha båten på sjøen hele året? Hvor mange blemmer er det pr m2? Er det under hele skroget? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 31 fot med yanmar fra 2007. (Bra) Fremstår som temmelig godt spekket båt. Egentlig alt du trenger der gitt. Er det under hele skroget? 15 år gammle seil og kun stor og genoa var litt tynn seilgarderobe men ellers ja. Vanvittig jobb å skrape ned til gelcoat da... Osmose og diskutable seil men nyere godmotor, cockpittelt osv. Tidlig 80 taller.. Prute til 140-50, gå på med krum nakke til høsten og ta bunnen? Vanskelig å vurdere men jeg ville tenkt at den bunnen må tas uansett. Og det koster mange timer og en del tusenlapper i div kjemikalier osv. Og det er på gang seilutgifter på 30-50 000,- innen noen få år. Så om prisen var/er/blir riktig så ville jeg kjøpt. Er prisen riktig? Den er ikke bare en båt med nyere Yanmar og mye utstyr. Den er også en gammal seilbåt med gamle seil og osmose... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 (redigert) Takk for svar. Ja det er en GibSea 31, altså 31 fot. Noen som har hørt om denne modellen før? sannelig ikke mye info å finne på 'the intertubes' om denne. Er enkeltlaminat skrog (bra), og mye utstyr og selvsagt brillefin drivlinje (bortsett fra at det ikke er foldepropell). Et minus med båten er at kjølboltene er glasset inne og ikke kan inspiseres (er stålkjøl på båten også). Ut fra hvordan jeg forstår selger så er det kun dette området, og at resten ser glatt ut. Har sett noen bilder som tyder litt på at det er en del groping rundt ror også, men dette skal være 'alt'. Det skal ikke ha utviklet seg heller siden 2012. Så dere mener det egentlig ikke ser ut som osmose, evt. at det er rester etter osmose eller bunnstoff? Enig i at det er lite blærer å se, mer groper. Jeg får uansett veldig lyst til å få inspisert undervannsskroget når det så slikt ut i 2012, f.eks lete etter delaminering (som jo er langt mer alvorlig). Har ønsker om å ha båten på vannet året rundt, men om jeg skulle velge denne båten så er det vel lurt å ta den opp første vinteren og gjøre utbedringer. Redigert 30.Juli.2016 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Ser ut som osmoseblærene er åpnet/slipt bort og deretter påført ett eller annet. Blærene er i så fall de dypeste hullene som det vel er 3-4 av i øvre halvdel av bildet. De større flakene som er borte er nok bare gammelt bunnstoff eller primer som har falt av og finnes vel på alle eldre båter. Osmoseblærer oppstår mellom gelcoat og laminat og kjennetegnes ved at når de åpnes/fjernes er man rett inne på laminatet da det er gelcoaten som danner skallet på blæra. Blærene buler også ut og er normalt lett å se, og lukter eddik når de punkteres. Så er gelcoaten like hel under blærene er det ikke osmoseblærer, men bunnstoff, primer eller lignende som er påført i ettertid og bobler opp. Nå det er sagt hadde jeg ikke vært så redd den typen osmose som viser her. Det stikker svært sjeldent dypere enn noen 10 dels mm like under gelcoat. Hadde du slipt bort all gelcoat, helt ned til laminatet ville du neppe sett der hvor det var blærer, og der det ikke var. Det er heller ikke noe tegn på dårlig støp eller slurv da det er flere kvalitetsmerker som sliter litt med akkurat dette, som etter mitt syn ikke betyr noe som helst annet enn utseende. For å si det slik : Det er nok mange båter uten osmose som knekker i to lenge før den seilbåten. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 (redigert) Enig med første taler. Dette ser mer ut som gammelt bunnstoff som er flakket av, og så er det lagt VC 17m oppå. Det i seg selv er feil prosedyre, siden VC17m krever priming med VC-tar 2, som igjen krever rent skrog. Etter min mening må alt av av ned til gelcoat uansett. Derfra vurderes omfang av osmose og eventuelle tiltak. Så bygges primer og bunnstoff opp igjen etter angitt prosedyre ut fra hvilket produkt du ønsker. Denne jobben bør gjenspeile prisen og utgjøre et tosiffret antall båtpenger. Hvis du mener at jeg er første taler, så prøvde jeg å si at dette så ut som begge deler. Det du ser til venstre i bildet ser ut som osmoseblærer som er punktert og har fått noen strøk primer over. Selv om det kan se ut som "noe" er feil under VC 17-lagene, er det ikke sikkert det trenger å tas ned, så lenge bunnstoffet sitter på nå. Men hele pointet med VC 17 blir litt borte ... Edit: Stusser også litt på formuleringen "behandlet med VC 17", er det noe selger har sagt? Bare for å være på den sikre siden; VC 17 er ikke en form for behandling mot osmose. Jotun har visst en primer som kalles "antipest", men det er heller ikke noen "kur" så vidt jeg vet, på annen måte enn at den holder vannet ute (så godt den kan). Redigert 30.Juli.2016 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Vanvittig jobb å skrape ned til gelcoat da... Kalkblåse. Vurderte å få det gjort på min gamle (27 ft), mener å huske prisoverslaget var 10 000. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Det er heller ikke noe tegn på dårlig støp eller slurv da det er flere kvalitetsmerker som sliter litt med akkurat dette, som etter mitt syn ikke betyr noe som helst annet enn utseende. For å si det slik : Det er nok mange båter uten osmose som knekker i to lenge før den seilbåten. Har ihvertfall aldri hørt om akutt osmose... og om ikke båten knekker i to, så er det andre ting man kan bekymre seg mere for, f.eks. delaminering pga. grunnstøting og lignende. Men å kline VC 17 oppå usparkla osmosehøl og gammalt bunnstoff ... tror jeg ville vurdert å ta den jobben etterhvert uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.