Jump to content

forbruk mercury 115 efi


Kimsdal

Recommended Posts

har var ute å kjørte i dag og la merke til att forbruk ligger på 0,8 L/nm på 4500 rpm  og når eg gir full spiker 5500 rpm så går forbruket ned til 0,6 L/nm

 

motoren er helt ny gått 12 timer. 

 

kan dette være å stole på? virker jo helt rart att forbruket skal være mindre vell full gass

 

4500 rpm =20 knop

5500 rpm = 25 knop

Link to post

Jeg tror du bommer litt på enhetene der. 

Smartcraft-instrumentet viser nm/l, ikke l/nm.

 

Altså nautiske mil pr. liter. Tallet går da naturlig nok ned jo mer gass du gir.

Men det må være en tung båt du har motoren på?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

2 tonn uten motor ja... min er 550 kg uten motor. Har 2015 Mercury F115.

Jeg kommer aldri opp i 1 l/nm eller under 1 nm/l på min på full gass.

Ligger rundt 0,6-0,7 l/nm, altså rundt 1,6-1,4 nm/l vanligvis.

 

Antar du har CT-utgaven (command thrust girhus).

Men du skulle vel helst hatt en F150 da  :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja 3,0 liter sylindervolum mot 2,1 hadde nok utgjort en viss forskjell, og motoren hadde jobbet noe lettere.

 

Hvilken propell står på da?

Hvis du får 5500 rpm på max så er du jo innenfor der du skal være da.

I dette fartsområdet er det kanskje ikke så mye å hente på propellbytte.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja du er vel på 1,3 liter/nm hvis forbruket er ca 28 liter/t i 22 knop (0,8 nm/liter)

Det er vel forsåvidt greit nok på en så tung båt.

 

Er det en slik som denne?

 

https://baatplassen.no/i/topic/34168-tabo-22-noen-som-kjenner-denne/

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hehe.. ja den motoren fikk slite litt da. 

Antar det er et planende skrog.

Hvis du får 25 GPS knop med F115 så er det jo forsåvidt imponerende nok.

Trenger ikke noen innenbords dieselmotor da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vet ikke på sparket hvilken stigning du må ha (kan jo regnes ut eller se på den som står på nå), men Mercury Spitfire CT 4-blads alupropell kan kanskje være tingen for deg.

Og den er relativt rimelig. Ravns garage kan sikkert også skaffe.

Her i 14 x 12" og 14 x 14" dimensjoner:

 

http://www.boatpropellerwarehouse.com/product/47049/spitfire-ct-14-x-12-mercury-rh-propeller-48-8m0084491

 

http://www.boatpropellerwarehouse.com/product/47050/spitfire-ct-14-x-14-mercury-rh-propeller-48-8m0084493

 

Her litt om Spitfire CT (og X7 som jeg har men den er ikke for CT da)

 

https://ribolovnajadranu.hr/~ribolovn/wordpress/wp-content/uploads/2015/04/151209-Press-Release-Mercury-Spitfire-X7-and-Spitfire-CT.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

du mener eg burde hatt 4 blads propell? usikker på hvilke eg har nå men den er ihvertfall 3 blads. sjekket på kvitringen fra forhandler der står det bare 1 stk propell kr 1880

 

får sjekke med de på mandag var de som valgte propell til meg. var vist en "mercury propell velger kalkulator" de brukte

 

 

dette må eg innrømme att eg er helt grønn på. er første gang eg har større påhenger en 5hk

 

har bare hatt seilbåter før dette

Link to post

På en slik tung båt med relativt lavt fartsområde gir nok 4-blads bedre skyv og marsjfart (mere effektiv, mindre slipp i vannet).

4-blads propeller er blitt mere populære  de siste årene, og leveres som standard bl.a. på de nyeste større Evinrude E-tec motorer.

For de flestes vedkommende er det uansett ikke toppfarten som er mest interessant.

Men god marsjfart på litt lavere turtall, samt god akselerasjon og grep i sving.

 

Forhandlerne tar nok vanligvis den propellen de er vant til, og har på lager.

Er vel som regel en Black Max alupropell, som er grei nok på en vanlig båt/motor kombinasjon.

Men du har jo noe ekstra vekt å dra på.

 

Jeg skal ikke tilbake på 3-blads igjen. Er så fornøyd med 4-blad.

Får nesten 45 knop på max, og veldig godt grep og marsjfart.

 

Denne passer også F115 CT men 17" stigning er jo for mye uansett.

Er vel kun 12" og 14" som nevnt lengre opp som finnes og kan være aktuell for din CT motor (med 2,38:1 utveksling)

 

http://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28781/spitfire-14-x-17-mercury-rh-propeller-48-8m0084494

 

NB! det første tallet er diameteren og det andre er stigningen (i tommer).

 

Ifølge propellkalkulator er det 14" stigning som kan passe for din med ca 25 knop toppfart.

Med 12" stigning vil du kanskje nå 6000 rpm så det har jo liten hensikt med mindre du planlegger å last tungt.

Men som alltid med propeller blir teori og praksis noen ganger forskjellig. Vanskelig å si uten å teste i praksis.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...