Jump to content

Tabo 22, noen som kjenner denne?


Leidulf

Recommended Posts

:flag: Kjøpte meg ny (gammel) båt i sommer, det er en Tabo 22 fra 1974, motoren er en -87 Iveco 132hk (trur eg), har søkt gjennom nettet etter info om denne båttypen, men finner :nonod: ingenting, er det noen her inne som kjenner til båten? :fishing:

 

ariel.jpg

Please help me..... :cryin:

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Link to post
Share on other sites

ariel.jpg

Spennende investering Leidulf. Denne båten tror jeg du kan få mye glede av. En liten sak. Jeg har studert vannlinjen på bildet endel. For meg virker det som - ut fra bildet - at vannlinjen er høyere bak og foran i forhold til hvor den ytre steglinjen møter vannet. Jeg ville ha vurdert å få en jevn vannlinje rundt hele båten, ca 5 cm rundt hele båten. Dermed hindrer du et utseende hvor båten "henger" i vannet. Men det er min mening. Sikkert mange andre som har helt andre oppfatninger.

Link to post
Share on other sites

Hei, vannlinjen er en av mange ting som skal fikses i vinter, også den blå stripen oppe på skroget, som du ser er den ikkje i speilbildet :crazy:

Annonsene har eg sett, vil vite meir, byggested, periode, modeller, alt mulig faktisk............

Redigert av Leidulf (see edit history)

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jobbet for mange år siden med en kar som tegnet litt båter, han hadde tegnet (i alle fall deltatt) en båt som ble produsert (halvfabrikat) av noen i slekten hans i Bekkjarvik, nord for Bergen. Tabo 22 minner meg om denne båten uten at jeg med sikkerhet skal si at det er denne.

Han jeg jobbet med hadde etternavn Tangen, Tabo=TangenBoats ????

 

Mulig dette er et blindspor, men kan være forsøktet verd å undersøke nærmere :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei, og takk for oppmerksomheten, har trålet nettet etter infoen som er kommet opp ovenfor, :seeya: i tillegg til annonser på nett, finner ingenting, kansje grunnen er at båten er fra lang tid gør internett ble "allemannseie", er fortsatt intresert i alt om desse båtene, kan gjerne lage eit register over alle som finnes også. :fishing:

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

hei

har samme type båt. Kjøpte den ferdig støypt m\overbygg mont. på 80 tallet. Innreda den skjølv. Har eget toaletrom på styrbord side i lugar. Var ibruk fram til ca 99. Hadde Merc Benz 617 5 syl i den og Volvo 270 drev. Funket dårlig m\Bowman veksler, tålte ikkje temp. på eksosflensene. Kålsvart motorrom etter kort tids bruk. Hjalp ikkje og korte inn flensene og sveise på støtter. Skal totalrenovere den (når eg får tid???).Har kjøpt inn ein Peugeot 2,1L m\turbo-ca. 110hk (skal marinisera den)og Merccruser drev. Sparer ca. 140kg. i forhold til tidl. innstal.

Etter det som eg har fått opplyst tidl. så vart Tabo støypt som selvbyggerprosjekter i Fyllingsdalen i Bergen. Det var 2 personer som stod for dette. Tangen og Bolstad,

derfor Tabo. Formen vart seinare overtatt av ein av sønnene, og flytta til Stord? Austevoll? . Meiner at eg snakte med han ein gong på 80\90 talet. Han ville laga nytt og meir moderne overbygg, skroget var så bra at det skulle ikkje endrast.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...