Kimsdal Startet 30.Juli.2016 Del på Facebook Startet 30.Juli.2016 har var ute å kjørte i dag og la merke til att forbruk ligger på 0,8 L/nm på 4500 rpm og når eg gir full spiker 5500 rpm så går forbruket ned til 0,6 L/nm motoren er helt ny gått 12 timer. kan dette være å stole på? virker jo helt rart att forbruket skal være mindre vell full gass 4500 rpm =20 knop 5500 rpm = 25 knop Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Jeg tror du bommer litt på enhetene der. Smartcraft-instrumentet viser nm/l, ikke l/nm. Altså nautiske mil pr. liter. Tallet går da naturlig nok ned jo mer gass du gir. Men det må være en tung båt du har motoren på? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kimsdal Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 ahh. det forklarer jo en del. ja båten er vell ca 2 tonn uten motor 24 fot Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 (redigert) 2 tonn uten motor ja... min er 550 kg uten motor. Har 2015 Mercury F115. Jeg kommer aldri opp i 1 l/nm eller under 1 nm/l på min på full gass. Ligger rundt 0,6-0,7 l/nm, altså rundt 1,6-1,4 nm/l vanligvis. Antar du har CT-utgaven (command thrust girhus). Men du skulle vel helst hatt en F150 da Redigert 30.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kimsdal Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 er CT girhus ja. 150 hadde vært greit nok det. var nok pengene som avgjorde motorvalg. kan jo prøve meg med en annen propell å se om eg får ned forbruket litt Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Ja 3,0 liter sylindervolum mot 2,1 hadde nok utgjort en viss forskjell, og motoren hadde jobbet noe lettere. Hvilken propell står på da? Hvis du får 5500 rpm på max så er du jo innenfor der du skal være da. I dette fartsområdet er det kanskje ikke så mye å hente på propellbytte. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kimsdal Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 husker ikke hvilken propell eg gikk for men var den som var anbefalt for denne type båt. båten er en tabo 22 som er påbygd 2 fot så var usikker på om den ville tåle 150 hk. får vel leve med den motoren eg har. 0,8 pr nm er nå ikke krise det heller Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 (redigert) Ja du er vel på 1,3 liter/nm hvis forbruket er ca 28 liter/t i 22 knop (0,8 nm/liter) Det er vel forsåvidt greit nok på en så tung båt. Er det en slik som denne? https://baatplassen.no/i/topic/34168-tabo-22-noen-som-kjenner-denne/ Redigert 30.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kimsdal Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 ja bare att den er 2 fot lenger og bygget om til lukket styrhus Sitér dette innlegget Link to post
Kimsdal Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 sånn så den ut når gamle motoren stod på. gikk da kun 16 knop for full maskin Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 (redigert) Hehe.. ja den motoren fikk slite litt da. Antar det er et planende skrog. Hvis du får 25 GPS knop med F115 så er det jo forsåvidt imponerende nok. Trenger ikke noen innenbords dieselmotor da. Redigert 30.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kimsdal Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 fordelen med påhenger på denne er jo att eg har ca 1000 liter lagringsrom under dekk Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 (redigert) Vet ikke på sparket hvilken stigning du må ha (kan jo regnes ut eller se på den som står på nå), men Mercury Spitfire CT 4-blads alupropell kan kanskje være tingen for deg. Og den er relativt rimelig. Ravns garage kan sikkert også skaffe. Her i 14 x 12" og 14 x 14" dimensjoner: http://www.boatpropellerwarehouse.com/product/47049/spitfire-ct-14-x-12-mercury-rh-propeller-48-8m0084491 http://www.boatpropellerwarehouse.com/product/47050/spitfire-ct-14-x-14-mercury-rh-propeller-48-8m0084493 Her litt om Spitfire CT (og X7 som jeg har men den er ikke for CT da) https://ribolovnajadranu.hr/~ribolovn/wordpress/wp-content/uploads/2015/04/151209-Press-Release-Mercury-Spitfire-X7-and-Spitfire-CT.pdf Redigert 30.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kimsdal Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 du mener eg burde hatt 4 blads propell? usikker på hvilke eg har nå men den er ihvertfall 3 blads. sjekket på kvitringen fra forhandler der står det bare 1 stk propell kr 1880 får sjekke med de på mandag var de som valgte propell til meg. var vist en "mercury propell velger kalkulator" de brukte dette må eg innrømme att eg er helt grønn på. er første gang eg har større påhenger en 5hk har bare hatt seilbåter før dette Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 (redigert) På en slik tung båt med relativt lavt fartsområde gir nok 4-blads bedre skyv og marsjfart (mere effektiv, mindre slipp i vannet). 4-blads propeller er blitt mere populære de siste årene, og leveres som standard bl.a. på de nyeste større Evinrude E-tec motorer. For de flestes vedkommende er det uansett ikke toppfarten som er mest interessant. Men god marsjfart på litt lavere turtall, samt god akselerasjon og grep i sving. Forhandlerne tar nok vanligvis den propellen de er vant til, og har på lager. Er vel som regel en Black Max alupropell, som er grei nok på en vanlig båt/motor kombinasjon. Men du har jo noe ekstra vekt å dra på. Jeg skal ikke tilbake på 3-blads igjen. Er så fornøyd med 4-blad. Får nesten 45 knop på max, og veldig godt grep og marsjfart. Denne passer også F115 CT men 17" stigning er jo for mye uansett. Er vel kun 12" og 14" som nevnt lengre opp som finnes og kan være aktuell for din CT motor (med 2,38:1 utveksling) http://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28781/spitfire-14-x-17-mercury-rh-propeller-48-8m0084494 NB! det første tallet er diameteren og det andre er stigningen (i tommer). Ifølge propellkalkulator er det 14" stigning som kan passe for din med ca 25 knop toppfart. Med 12" stigning vil du kanskje nå 6000 rpm så det har jo liten hensikt med mindre du planlegger å last tungt. Men som alltid med propeller blir teori og praksis noen ganger forskjellig. Vanskelig å si uten å teste i praksis. Redigert 30.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.