teitstol Startet 30.Juli.2016 Del på Facebook Startet 30.Juli.2016 Har ei Skilsø 23 snekke med en 2007 mod Lombardini LDW 2004m 49hk. Hatt den i ca 1år, aldri hatt noe problem med den. Men hadde meg en tur for noen dager siden, var dårlig vær og mye bølger. Plutselig begynner den å "lugge", for så å stoppe etter 2min. Får start igjen, men klarer bare å kjøre på sakte fart inn til havnen (Stopper noen ganger på vei inn). Tenkte at det måtte være dieselfilteret, så tok å bytta det samme dag, da kom den seg litt. Gjekk heilt fint på tomgang og halv fart. Men "lugger" veldig over 6 knop. Sjekka så tanken, har tappekran i bunnen. Det var litt rusk, eller diesel dyr? Har kjørt litt i bølger og tappet tanken samtidig for å få ut mesteparten av rusket, så skal være grei nå håper eg. Har og bytta dieselfilteret en gang til etter eg tappa av tanken. Men forsatt "lugger" den over 6 knop.. Har og tatt litt Bio Protect 2 på tanken. Noen som vet hva som er galt? Evt andre årsaker til at den "Lugger" Sitér dette innlegget Link to post
teitstol Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Har og vasket det glasset som står ved tanken, var litt skit i det. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Det er en veldig driftsikker motor, har en ganske lik. Vil tro at griseriet i dieselen har passert filteret og kanskje til dieselpumpene. Litt genial denne motoren, har en dieselpumpe til hver dyse /sylinder, du kan se på bildet ditt den som står under dysa. Litt usikker på hvordan komme videre med problemet men mulig noen andre kommer innpå med forslag, evt google drivstoffsystemet Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Og finfilteret, når ble det skiftet? Har sugerøret fra tank til filterene full åpning? Sitér dette innlegget Link to post
teitstol Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Finfilter? Har hare filteret på motoren og den glass koppen ved dieseltanken. Er full åpning på rørene ja ? Kommer hvit røyk av eksosen når den begynner å "lugge" om det betyr noe.. Sitér dette innlegget Link to post
teitstol Svart 31.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Kan eg demontere dieselpumpene/dysene for å sjekke om fe er tett uten at det må justeres når eg setter det tilbake? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Både dieselpumpene og dyser er etter finfilter som du allerede har byttet to ganger. At noe skitt kommer forbi det filteret virker nesten utrolig, men kan vel muligens skje. Du sier du bare har et glass ved tanken og ikke filter der. Det betyr jo at skitt kan ha satt seg i materpumpa som er før filteret. Samme pumpe som du brukte når du luftet systemet går jeg ut fra. Hvilke type pumpe du har der vet jeg ikke , men ofte er det sil i disse og da kan den ha tettet seg. Ville jo sjekket den før du gyver løs på noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Ser du har en lufteskrue på toppen av filter. Du kan jo gjøre en enkel test , men da blir det litt søl. Start motor og la den gå på tomgang. Åpne lufteskruen forsiktig og ørlite inntil det kommer litt diesel ut mens motoren går. Steng den igjen før motor stopper. Rus motoren så opp på det turtall som den begynner å lugge på og la den stå på det turtallet mens du igjen åpner forsiktig på lufteskruen. Kommer det fremdeles diesel ut kan du regne med at matepumpa gir nok. Kommer det mindre eller ingenting ut, tyder det på at materpumpa ikke gir nok eller det har tettet seg til et sted før filteret. Det skal jo være konstant overtrykk i filteret så lenge motoren går. Er det ikke det så får ikke høytrykkpumpene noe å jobbe med. Bør jo ligge trygt fortøyd om du gjør dette for det er jo mulig den stopper helt om du får luft inn. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Hvor stor er tanken? Har du mulighet til å ta den ut av båten for en skikkelig rengjøring? Litt arbeid, ja, men om det ikke er for mye arbeid, så er det verdt det. Hva med å tappe ut all diesel på kanner, la driten synke til bunns, rengjøre tanken, og fyll på det som er ren diesel. Husk at om du har skrudd på skruer/ bolter som har kobberpakning/ kobberskive, så må kobberpakninga byttes ( eller glødes) for å holde tett. Sitér dette innlegget Link to post
teitstol Svart 2.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2016 Tok en 5l dunk med diesel og tok en slange fra materpumpa opp i dunken. Da funket den heilt fint! :) ingen lugging på maks fart. Når eg koblet tilbake til diesel tanken funket alt helt fint.. Merkelig Kjørte en times tid, går heilt fint. Skal ta meg en lengre tur i helga for å være heilt sikker på at alt er ok. Noen som har en logisk forklaring på korfor den plutselig skal begynne å virke? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Luft. Sitér dette innlegget Link to post
Karayato Svart 8.September.2020 Del på Facebook Svart 8.September.2020 teitstol skrev On 31.7.2016 at 1.24: Finfilter? Har hare filteret på motoren og den glass koppen ved dieseltanken. Er full åpning på rørene ja ? Kommer hvit røyk av eksosen når den begynner å "lugge" om det betyr noe.. Vann. Enten i diesel eller dårlig toppakning. Har hat 2 x 18 hk Lombardini i katamaran i 16 år uten feil. Monterte biltema "inline" dieselfilter mellom tank og pumpe etter problemer med dårlig diesel. Aldri problemer. bl.a. 7 år i middelhavet. Har en hel pose med disse filtrene (https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/filter/drivstoffilter/drivstoffilter-universal-2000017982) Når noen turtallsendring oppstår, stopp motor. Skift filter. Kjør videre. Ingen lufting nødvendig. Nok diesel i systemet for selvlufting Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.