Jump to content

Endelig er 5,7 Mercruisern havarert, neste sesong blir det ny!

jensemann2

Recommended Posts

Bare tull og begynne og overhale en motor som har gått med saltvann kjøling som er over 10år. Har skrudd på mange av de motorene selv de med ferskvannkjøling som det har gått hull på varmeveksleren er ferdige etter et par år.

Hvis du har lyst på en billig løsning har jeg en 5L chevy 305 motor/shortblock med innsug og 2port gasser du kan få for 2500,- Starta den i våres og gikk som den skulle. Er en mercruiser fra ca. 1993 som har hat ferskvannkjøling.  

Vi har byttet endel slike longblokker. Min erfaring rundt dette er at det stort sett er grei jobb å flytte alt over også føles det bra når blokk og topper er nye. Vi overhaler aldri slike motorer nå siden ny longblokk er gunstigere, men det har selvsagt også sammenheng med hvor mange timers arbeid det er. Jeg har opplevd at vi skiftet en V8 longblokk her for noen år tilbake, hvor det viste seg å være kraftig gjennomslag i den "nye" motorern, muligens fordi den har blitt lagret lenge siden produksjon. Dette er det flere verksteder som har opplevd. Jeg tenker derfor at besparelsen ved å kjøpe en slik motor fra utlandet skal være av betydning mtp at det fort kan bli mye vanskeligere å få gjennom en garanti dersom det skulle være noe krøll med den nye blokka. Vi fikk ny blokk, men ikke dekket kostnadene rundt feilsøking, opptak og alt arbeidet ved å skifte blokk en gang til.

Det kan fort være noe tull med nye sånne motorer. Produksjonen skjer i dag i Mexico og de har ikke det beste ryktet. Det er derfor et stort marked for overhaling av disse motorene i USA. Kjøper du en ny topp bør du plane den før montering, den er som regel ikke særlig plan. Blokkene kan være skjevt maskinert så det er tynt gods flere steder. Billige deler overalt. Dessuten er brukte blokker å foretrekke da man får ut spenningene. Tidligere ble det også laget blokker i høynikkel stål og disse lages ikke mer. Billig er billig, det funker nok bra i de fleste tilfeller men det trenger ikke å være bedre med nytt enn brukt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...