jensemann2 Startet 30.Juli.2016 Del på Facebook Startet 30.Juli.2016 Tok livet av 5,7 Mercruisern i dag. Mistet oljetrykket totalt og kaklet meg på tomgang hjem til det var totalt stopp. Hva gjør jeg nå? Vil ha ny longblock, men hvor er det mest gunstig å bestille? Ebay eller Norge? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Med dagens kurser og med tanke på garanti, så er det absolutt best å kjøpe i Norge Sitér dette innlegget Link to post
Oledoledoffen2 Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 (redigert) Redigert 30.Juli.2016 av Oledoledoffen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Man tar ikke livet av en GM V8'er, den trenger bare en service ! Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Det er sjelden billig å kjøpe billig så kjøp her hjemme. Komplett så sparer du deg forferdelig mykje bry. Eg kjenner deg overhodet ikkje men virker ikkje til å være noe over snittet kvalifisert motormekaniker så se på Minges f.eks. Annonserer på finn.no Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Har skrudd så mye på driten at nå er det ny som gjelder. Mandagsmotor, pluss at den har gått sjøvannskjølt i 17 år og blokka er sannsynligvis godt rustet inni. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Blokka kan du gjøre rein for rust med systemrens. Det kan virke som om det er ytre komponenter som er problemet her og da trenger du mer enn en longblock. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 minges.no leverer komplett longblock, da er det bare å flytte over. Vurderte selv ny longblock i fjor, men fant det rimeligst å overhale den som stod i. Men hadde vurdert ferskvannskjøling når du bygger ny motor. Slipper du å tenke på at den nye blir spist opp. Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
000 Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 (redigert) Nei flytte over gammel dritt, hvorfor det? bare surr. Trenger ikkje flytte over annet enn braketter og kjøp for all del resten nytt. Ferskvannkjøling? tja kansje det. Finnes sikkert grunner til å ha det men at den sku bli spist opp er ikkje en av de. Redigert 31.Juli.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oledole4 Svart 1.August.2016 Del på Facebook Svart 1.August.2016 Enig med trådstarter. Av og til er ting så ferdig kjørt at det er bare skrap. Selvsagt kan man legge ned hundrevis av arbeidstimer på en full renovering - men det man sitter igjen med av den gamle motoren er jo stort sett bare blokka. Ikke verdt hverken arbeidet eller kostnaden. Av og til må man bare skrote det gamle, og kjøpe nytt. Full støtte til jensemann2. Sitér dette innlegget Link to post
Bjoove Svart 1.August.2016 Del på Facebook Svart 1.August.2016 Nytt er nytt :) http://www.cumminseurope.com/contact-us/norway/ Dyrt, men det fungerer 5.9L Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 1.August.2016 Del på Facebook Svart 1.August.2016 Enig med trådstarter, selv om det sikkert går fint å kaste bort 50 000 kroner på å få en sesong eller 2 til ut av den gamle klumpen så er det deilig å kunne begynne med blanke ark og kjøpe noe helt nytt og kun konsentrere seg om å få montert motoren skikkelig og deretter ha et bekymringsfritt båtliv i mange år med en ny motor man stoler på. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 1.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2016 Varmeveksleren er 3 år gammel, manifolder er 2 år gamle. Så det skulle jo fungere Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.August.2016 Del på Facebook Svart 1.August.2016 Holder det ikke med en 4,3 V6 i denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 1.August.2016 Del på Facebook Svart 1.August.2016 En kamerat kjøpte 2 slike. Bra pris og går som bare Det. Ingen dårlig pris heller. http://m.blocket.se/vastmanland/Servicemotor_passande_volvo_mercruiser_315_hk_58696799.htm?ca=11&w=3 Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
jensemann2 Svart 2.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2016 Hadde holdt i massevis med 4,3 men da kan jeg ikke bruke kjøling og manifoldene fra den gamle. Kjøper jeg ny longblock trenger jeg vel ikke annet enn en ny forgasser og nye raisere? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 2.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2016 Tenker litt på å montere oljekjøler på den nye motoren. Er det en enkel operasjon? Bare å koble seg på slangen til "remote oil filter"? Og hvor i kjølevannskretsen kobler jeg meg på? Ferskvanns eller sjøvannnsiden? Og er det nødvendig? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 (redigert) Jeg var i samme sitvasjon som deg i fjor bare at jeg hadde en 4,3ll jeg skulle erstatte.Hadde litt lyst på en ny V8 men pga 1 år gamle manifolder/ raisere og drev med for lav utveksling valgte jeg å gå for en V6. Vurderte diverse e-bay motorer men med frakt og moms hadde jeg bare spart noen få tusen kroner på dette prosjektet.Vagte å kjøpe fra en kjent norsk forhandler av US motorer. Redigert 2.August.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Oljekjøler er absolutt å anbefale. Monteres på sjøvannsslangen på babord side. Enkel og billig oppgradering, burde vært standard. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 3.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2016 Kobler jeg den i serie med servooljekjøleren ds? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 (redigert) Innkobling av oljekretsen: GM'ene er design/målmessig ganske like om det er bensin eller diesel. På min 6,2L er det to 1/2" blindplugger lokalisert i området mellom ex.manifold og oljefilter. Her skal/kan man koble inn oljekjøler. Den gangen jeg mariniserte min motor, var det ikke anbefalt å 'legge ut filteret' grunnet redusert gjennomstrømming. Om dette er det samme for bensinmotorene skal jeg ikke ha noen formening om. Oljetemperaturen for min motor skal under drift ligge mellom 82- og 127 grader C i hht. shop manual. Hulda ligger på 80 grader, altså i nederste del av skalaen. Det er ikke rare kjøleren som skal til for å gi tilstrekkelig kjøling. Hulda har en 'gigantkjøler', helt unødvendig, kunne greid meg med en 'liten dings'. Jeg kunne sikkert koblet motoroljekjøleren på 'grønt vann', men i mitt tilfelle ville vannlogistikken blitt veldig komplisert. Hos meg kommer sjøvannet fra sjøvann sirkulasjonspumpe, motoroljekjøler, girkjøler og gjennom motorkjøler (kjøle grønt vann) og til eksos. Vanngjennomstrømmingen er så fresk at det er ingen særlig temperaturøking på sjøvannet. Og giret blir ikke varmere enn rundt 40 grader. Redigert 3.August.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 5.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2016 Får flere anbefalinger om å heller renovere den gamle motoren, men det må bli dyrere enn å kjøpe ny? Kontroll/sliping av veiv, planing av begge topper, teste begge topper for sprekker... Allerede er jeg vel opp i 20.000 på et motorverksted? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Mer enn det, vil jeg tro. Jeg ble anbefalt ikke å slipe veiva. Hvis den var slitt, bedre å kjøpe ny, grunnet overflatebehandlingen i lagerleiene. Du kan jo høre med Sarpsborg Motorverksted. De har overhalt drøssevis av disse motorene, kjenner dem ut og inn til minste detalj. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Hvilken årsmodell er motoren din? Hvor mange hk? Hvor i landet bor du? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 5.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2016 1996 2-ports forgasser. Ikke vortech, men jeg har plast registerdeksel. Serienr OF783589. Bor i Trondheim. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.