Jump to content

Eberspächer D5WS - ny runde med problemer

thov

Recommended Posts

Så var jeg i gang igjen da... :nonod: . Ny runde med feilende dieselvarmer. 

Det gjelder det vannbårne varmeanlegget i seilbåten min og dieselbrenneren (Eberspächer D5WS) som leverer varmt vann til anlegget.

Ikke mye behov for varme i båten i disse dager, men varmt vann til dusj og oppvask er høyt verdsatt av fruen om bord :thumbsup: .

Selve fungerer fint når jeg kjører motoren (via en varmeveksler), men dieselvarmeren skulle gjøre det unødvendig å starte motoren når jeg ligger ute i skjæra. Anlegget er nå 11 år gammelt og Eber'en har vært kilden til grå hår før:

https://baatplassen.no/i/topic/65157-ebersp%C3%A4cher-d5w-stopper-under-drift/

Etter mye grubling og feilsøking viste problemet seg å ligge i styringselektronikken til Eber'en. Det satt langt inne hos verkstedet å finne ut av dette. Skulle tro at det gikk an å teste elektronikken separat, men det gikk visstnok ikke.

Varmeren har gått mye og feilfritt fra juni 2010 til i fjor høst. Symptomene var da som forrige gang:

Den bråstoppet - forbrenningsluftvifta stoppet med en liten ulyd, dieselpumpa pumpet videre noen sekunder og det røk!

Det hendte at den bråstartet igjen, men som oftest stoppet den helt, ventet et par minutter før den kjørte en ny startsekvens, røk et par minutter og fortsatte ofte som ingen ting skulle ha hendt :worry:

Jeg orket ikke flere runder med verksted (og påfølgende fete regninger), så jeg skaffet meg servicekit og gikk til selv.

Etter rensing og testing av alle komponentene monterte jeg varmeren igjen og den fungerte fint - en måned eller to.

Nå har den helt lagt av og vil ikke starte forbrenningsluftvifta i det hele tatt.

Jeg er nå antagelig på samme sted som for 6 år siden:

* Selve anlegget fungerer (ikke luft, ikke strømproblem, sirkulasjon i orden)

* Ikke strømproblem (god spenning og nok strøm)

* Alle komponenter i varmeren er testet og gjennomgått

Forbrenningsluftvifta fungerer (testet med 8 V som den skal ha)

Varmeveksler og forbrenningskammer er rent og fint

Glødeplugg OK og ren og fin

Flammesensor testet OK

De to temperaturfølerne OK

Dieselpumpa OK, diesel og filter sjekket og byttet OK

Ekhaustanlegget OK

Det eneste jeg ikke får testet selv og som etter min mening er problemet er styringselektronikken !

Det går sikkert greit å få tak i en ny slik, men det skal vel ikke være slik at jeg må bytte denne hvert 6. år? !

Elektronikk er jo ikke akkurat en slitedel heller og de skal jaggu ha betalt mye for den også (rundt 3.000,- tror jeg).

Skulle gjerne ha innspill fra noen med hands-on kompetanse på denne varmeren om dette problemet :confused:

Jeg har en eldre D5W (ikke D5WS) som har hatt litt av samme symptomene som du beskriver, (her og i den andre gamle tråden), i sommer fant jeg endelig ut feilen, en bøy/knekk på en vannslange som gikk inn på varmtvannsberederen, så her var det liten gjennomstrømning, har vel ført til at sirkulasjonspumpa har jobbet tyngre, og at varmeren fortere har blitt varm og skrudd seg av. Varmeren har fungert noen ganger, andre ikke, anlegget har ikke alltid blitt jevnt varmt, mens andre ganger har det blitt varmt. Har et oppsett med radiatorer og en varmtvannsbereder hvor vannsløyfen går gjennom. Rettet ut knekken og etter det har den fungert smertefritt.

Ser jo at du skriver at sirkulasjonen er i orden, ingen knekk på slanger noen plass?

Sirkulasjonen er i orden, det er helt klart.

Anlegget er konstruert med kraner som gjør at jeg kan stenge fordelingen rundt i båten. Da er følgende komponenter inne i kretsen:

* Ekspansjonstank

* Sirkulasjonspumpa

* Dieselvarmeren

* Varmeveksleren (varme fra motoren)

* Varmtvannsberederen

Jeg har montert alt selv og kjenner anlegget ut og inn, ingen knekk på slangene. Jeg har også termometere på både sirkulasjonsvannet og bereder og kan følge godt med på hva som skjer.

Så lenge Eber'en fungerer, er alt fint.

Er det slik at eberen sjeldent kjører på full effekt og automatisk regulerer seg ned på lavere effekt? Da vet jeg at dysen i brennkammeret brenner/soter/blir ødelagt og nytt brennkammer må til. (men om det fører til feilen(e) du beskriver er jeg usikker på.)

Har du en mulighet for å lese feilkoder?

Hei Sailor83

Den kjører stort sett på full effekt. Da er vannet i berederen varmt nok (50 - 60 grader) til et par dusjer.

Varmeren går ned på lav fart når sirkulasjonsvannet når ca. 72 grader. Feilsituasjonene har sjeldent kommet når den har gått på redusert effekt.

Jeg har som sagt også overhalt brenneren, sørget for at alt er rent og fint og gitteret rundt glødepluggen er nytt.

Dessverre ikke mulighet for avlesning av feilkoder.

Når det er sagt leste de av feilkoder på verkstedet sist jeg hadde problem med den. Det hjalp ikke mye, mer desinformasjon enn noe matnyttig :-(

Hei I.M.S.

Hvordan tester man den da?

Kontrollenheten på mitt apparat har nummer: 22 5201 04 00 11.

Jeg fikk tak i en brukt en som hadde stått i en Volvo V40. Den var ganske bra innvendig og antagelig ikke gått mye, men styreenheten var basert på Can/Bus så jeg fikk ikke noe liv i den. Kontrollenheten på den har nummer 22 5204 00 50 03. Den har bare 5 ledninger ut til hovedpluggen mot 8 i min.

Planlegger en tur på skroten for å se om jeg finner noe jeg kan bruke der.

Noen som vet hvilke biler jeg kan sjekke for å finne en med riktig styreenhet?

Styrenhet med delenr. 22 5201 04 00 11 tilhører en D5 WS/SC og kan testes av en "oppegående" Eberspächer forhandler på dertil egnet testutstyr. Dersom du leter etter en brukt varmer med tilsvarende styrenhet, må du se etter produkt nummer 252217 (WS) eller 252219 (W-SC) som står på produktskiltet på varmeren. Disse er ofte "ettermontert" i biler av mange fabrikat.

Redigert av I.M.S. (see edit history)

Toyota dieselbiler fra 2004 og nyere bruker Eber d5w varmere, vet også at styreenheten på disse varmerene kan ryke hvis det har vært lekasje av frostvæske i varmeren, da renner/trekker det inn til styreenheten og den blir def.  symtomene kan være mye røyk fra eksosen.Tror ikke de er basert på can/Bus i Toyota. så det kan jo være værdt ta en kikk på de. 

Redigert av Windy 32 (see edit history)

Styrenhet med delenr. 22 5201 04 00 11 tilhører en D5 WS/SC og kan testes av en "oppegående" Eberspächer forhandler på dertil egnet testutstyr. Dersom du leter etter en brukt varmer med tilsvarende styrenhet, må du se etter produkt nummer 252217 (WS) eller 252219 (W-SC) som står på produktskiltet på varmeren. Disse er ofte "ettermontert" i biler av mange fabrikat.

Tillet meg å smyga inn eit spørsmål når kompetansen er påkopla her:

Eg har ein D5W-SC ( 252219 produsert I 2006 )  som eg har overhalt ( demontert og reingjort brennkammer, skifta glødeplugg og boss, samt aktuelle o-ringar ved glødeboss og sensorar. Denne har aldri hatt feil på styreenheten, men hadde ein del bomstartar før demontering. Den er testa I etterkant og fungerer heilt topp.

- Kva er fornuftig salgsverdi på ein slik?

Redigert av Havlengt (see edit history)

Hei I.M.S.

Takk for info :smiley: . Da var det å finne en oppegående forhandler da..... Svenskene jeg kjøpte varmeren av kunne visstnok teste den nå, så det blir vel til at jeg sender den dit.

Jeg har vært aktiv på "bruktmarkedet" denne uka og rotet i gamle varmere :sweat: . Sitter nå med 4 forskjellige styringsenheter:

* 22 5201 04 00 00    Original på mitt apparat

* 22 5204 00 50 00    Fra en Volvo V40 - can/bus variant

* 22 5201 01 40 01    Fra en Ford varebil (på denne er den grønne ledningen som styrer vannpumpa kuttet av en eller annen grunn, ellers tilsynelatende brukbar) 

* En styringsenhet fra en varmer merket: 25 2124  (denne er mest lovende sett fra min side, har alle ledningene og 8-pins plugg)

Skal en tur i båten i dag for å teste 22 5201-enhetene.

Har en følelse av at det går mot innkjøp ev en ny styreenhet :sad:

Et par spørsmål: Hva er det som ryker på en slik enhet og går det an å reparere de eller er det bare å kjøpe ny og krysse fingrene for at den nye holder noen år?

Mitt inntrykk av disse enhetene er at det mangler noe på robusthet og prisen på disse er hinsides.... Greit å betale for ting som er bra, men en varighet på 5 år for en slik enhet er ikke akkurat "value for Money".

Og, hvorfor ryker de? Er det noe i anlegget mitt jeg burde endre på tro?

Husker fra min forrige båt der jeg hadde en temperaturkorrigerende Ladac laderegulator som dro til med over 15 volt ladespenning når vannet var kaldt om våren. 

Det var ikke all elektronikk som tålte 15 volt husker jeg og noe tok kvelden. I dag er det mer vanlig å tåle spenninger fra 10 - 24 volt.

Kan det være noe slikt med styringselektronikken for Eberspächer tro? Gammelt produkt dette her...

Den kan nok brukes hvis den er i orden ellers. Vannpumpa har er styrt av 3 relèer (fra Eber'en, fra motor og manuell).

Hva er det som ryker på en slik enhet og går det an å reparere den?

Og, hvorfor ryker de? Er det noe i anlegget mitt jeg burde endre på tro?

Hvorfor lager de så mange varianter av denne styringen tro? Greit å ikke benytte seg av styringen av vannpumpa (den grønne ledningen), men de bør vel ikke kutte ledningen for det  :confused:

Redigert av thov (see edit history)

Z - varmere er beregnet brukt sammen med motoren i bil når denne går slik at motoren sirkulerer vannet. Er montert fra bilprodusent i ganske mange biltyper og starter sammen med motoren når temp er lavere enn ca 3-5 grader C. Det er derfor ingen utgang fra elektronikk for drift av vannpumpe og de fleste er "låst" mot bilens elektronikk. Men f. eks. D5W-Z med produktnr 25 2216 kan kjøres med "vanlig" bryter, men vannpumpe må styres separat.

• 2 uker senere...

Nå har jeg fått testet styringselektronikken og den var som jeg trodde - gåen :sad:

Rapporten jeg fikk viste OK på alt unntatt "glow plug" som viste NOK.

Sikkert riktig, men det var ikke der feilen startet. Varmeren startet jo og gikk ganske lenge når forbrenningsluftvifta bråstoppet. Ikke akkurat bruk for glødepluggen når den er i god full drift.

Den startet jo som regel igjen og jeg så på strømforbruket at den dro strøm til glødingen.

Så har vel ting utviklet seg videre og nå gjør den jo ikke forsøk på start i det hele tatt. Sikkert p.g.a. feilsjekking i startfasen.

I.M.S. :

Det finnes jo mange forskjellige styringsenheter til denne varmeren.

Har du en oversikt over hvilke modeller jeg kan bruke?

Må prøve å få tak i noe brukt synes jeg. Har ikke mye lyst til å svi av kr. 4.000 til på denne boksen (det er visstnok prisen for en ny styringsenhet).

Da var det en "eldre" utgave med basis i D5W S Universal (25 2031) hvor standard styrenhet har delenr.        22 5201 04 00 05. Styrenheter fra varmere med keramisk glødestift og glødesil kan ikke brukes. Det finnes muligens noen andre styrenheter som kan brukes, men det kreves en del "etterforsking" for å finne ut av.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...