thov Startet 1.Mars.2010 Del på Facebook Startet 1.Mars.2010 Jeg sliter med dieselvarmeren min - en Eberspächer D5W. Den er installert i et vannbåret varmeanlegg i min Bavaria 39C med motoren via varmeveksler og 230 V via varmtvannsbereder som andre varmekilder. Varmen tas ut via 7 stk. Silencio konvektorer i et parallellkoblet system. Anlegget har fungert svært godt siden jeg installerte det i 2006, inntil i fjor. Da begynte Eberspächeren å stoppe midt under drift. Jeg har testet og feilsøkt lenge og vel, hatt den på service hos Isotherm i Sverige (der den selvfølgelig gikk uten problemer i 2 døgn) og har nå snart "møtt veggen" ang. dette problemet Slik oppfører den seg nå på lørdag sist helg: Den starter villig på første forsøk. Jeg tok ut generert varme via alle konvektorene og temperaturen på vannet kom ikke over 56 grader (målt i ekspansjonstanken montert før varmeren). Så gikk den normalt i vel 3 timer da den bråstoppet. Vifta for forbrenningslufta stoppet på under 5 sekunder, dieselpunpa gikk i 20 - 30 sekunder og sirkulasjonspumpa gikk et par minutter. Varmeren gjorde ikke noe forsøk på å starte igjen selv. Jeg ventet noen minutter og forsøkte å slå den på igjen. Første forsøk - sirkulasjonspumpa gikk i 10 sekunder, så stopp. Andre forsøk - Forbrenningsluftvifta gikk i få sekunder, pumpa i 10 sekunder, så stopp. Tredje forsøk - vifta gikk i noen sekunder, stille i noen sekunder, normal oppstart og forbrenning kjapt i gang. Varmeren gikk da i ca. 40 minutter før jeg slo den av. Dagen etter testet jeg igjen. Den startet pent og gikk i 20 minutter før den bråstoppet som dagen før. Dieselpumpa gikk i 20-30 sek og vannpumpa i et par minutter. Vannet var ikke kommet opp i mer enn 45 grader. Jeg har som sagt holdt på i flere måneder med denne feilen nå og jeg begynner å bli skikkelig frustrert. Kan noen tipse meg om hva jeg kan gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Kan høres ut som at du har en luftplugg sittende et sted i systemet og når denne når fram til Eberen så stopper denne. Prøv å la bare sirkulasjonspumpa gå en god stund før du setter opp termostaten. Åpne eventuelle kraner slik at sirkulasjonen når alle slanger / rør. Prøv å drenere systemet også dersom ikke pumpa fjerner problemet. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
mateco Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Heisann! Jeg tror problemet ditt kan være ustabil/lav strømtilførsel. Eberen kutter hvis spenninga blir for lav. Forsøk å måle spenningen på brennerens strømtilførsel med et multimeter når du tester. Hvis lav spenning: Sjekk alle koblingspunkt for evt. irr og dårlig kontakt. Start motor og la dynamo lade på batteriet som forsyner brenneren. Hvis problemet forsvinner så er battereiene dine antagelig dårlige. Lykke til ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
thov Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Det er ikke luft i vannsystemet. Jeg kan kjøre pumpa manuelt og all luft blir automatisk luftet ut i ekspansjonstanken som er montert høyest opp i kretsen.Pumpa mates direkte fra bunnen av denne tanken og der er det ikke luft. Tror ikke jeg har luft i dieselkretsen heller. Når varmeren starter opp etter en stopp ryker det skikkelig av ekshausten. Tydelig tegn på at det ble for mye diesel etter bråstoppen. Sitér dette innlegget Link to post
thov Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 (redigert) Strømtilførselen er god. 6 kvadrat ledning fram til varmeren. Målt spenning under glødingen ligger over 12 V og i drift rundt 12,7 V. Under testen denne helga kjørte jeg med 230 V laderen på også. Toppladede batterier og 14,3 V på lader. Redigert 1.Mars.2010 av thov (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 (redigert) Det er ikke luft i vannsystemet. Trodde ikke jeg heller på vårt system som oppførte seg slik du har beskrevet, men det var en plugg som ble sittende i systemet på en tverrgående slange. Drenerte systemet på laveste punkt mens jeg samtidig fylte etter i ekspansjonstanken og ut kom pluggen som ikke skulle være der. Siden har vi ikke hadd noe problemer med Ebern. Gikk til innkjøp av en kraftigere sirkulasjonspumpe etter dette. Redigert 1.Mars.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
mateco Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Tror ikke jeg har luft i dieselkretsen heller. Når varmeren starter opp etter en stopp ryker det skikkelig av ekshausten. Tydelig tegn på at det ble for mye diesel etter bråstoppen. Kan det være vann/urenheter i deselen din? Tette drivstoff filter ? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
thov Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Jeg er temmelig sikker på at det ikke er luft i systemet. Jeg måtte drenere det litt etter jeg hadde varmeren ute for service. Jeg har montert en egen tappekran på et lavt punkt på systemet for dette i tillegg til den "automatiske" utluftingen i ekspansjonstanken. Jeg kan i tillegg stenge av selve varmedelen av anlegget med kraner. På sommeren kjøres varmeren kun for å lage varmtvann og da kjører jeg uten de paralellkoblede konvektorene (og alle metrene med slange som er montert). Systemet er da lett å lufte. Jeg har vært inne på at sirkulasjonspumpa ikke er god nok og har vurdert å bytte denne, men jeg testet den i benk i vinter og den pumpa som den skulle. En annen ting jeg har vurdert er den totale mengden av vann i systemet. Det er kun 14 liter totalt og det kan jo være litt liten buffer mot overoppheting av varmeren. Men som jeg har beskrevet stopper varmeren mange ganger før temperaturen har kommet opp i 50 grader, så jeg tror ikke helt at det er her det ligger. Sitér dette innlegget Link to post
thov Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 (redigert) Dieseltanken blir sjekket hver vinter (slamsugd) og jeg har aldri funnet noe der. Eget filter er monter før dieselpumpa og jeg har også byttet dette som en test. Diesel kommer fram til varmeren - har testet ved å ta av slangen og ser at det drypper diesel i takt med tikkingen fra pumpa. Redigert 1.Mars.2010 av thov (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 ......En annen ting jeg har vurdert er den totale mengden av vann i systemet. Det er kun 14 liter totalt og det kan jo være litt liten buffer mot overoppheting av varmeren. Men som jeg har beskrevet stopper varmeren mange ganger før temperaturen har kommet opp i 50 grader, så jeg tror ikke helt at det er her det ligger. Og systemvannet er selvfølgelig frostsikret ? Du skriver at du måler temperaturen i ekspansjonstanken! Hva med konvektorene? Får du lunk i alle som er åpnet for? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
thov Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 (redigert) Ja, frostvæske som holder 35 minus. Og, ja - varmen kommer fram til alle konvektorne. Så lenge den helv..... Eberspächeren gjør jobben sin fungerer anlegget utmerket. Jeg får varme i båten så fort systemvannet blir lunkent. Når jeg kjører alle konvektorene (vifta på hver enkelt kan styres) har anlegget kapasitet til å ta unna alle 5 kW Eperspächeren kan produsere. Som sagt kan jeg også kjøre dette med varme fra motoren som er koblet inn i kretsen via en varmeveksler. Jeg kan også kjøre anlegget med varmtvannsberederen i "revers" - d.v.s. varme opp den via 230 V og ta ut denne varmen i varmeanlegget for fordeling (som en alternativ 230 V patron). Kapasiteten da er temmelig dårlig da jeg kun har 750 W kolbe i berederen, men det fungerer og gir en liten lunk. Redigert 1.Mars.2010 av thov (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
thov Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Jeg har ett problem til med varmeren som jeg har jobbet endel med - ekshausten. Ekshaustslangen som fulgte med er ca. 2,2 meter lang (standard type, isolert 22 mm rustfri slange i svart rør). Den begynte å lekke og ekshausten kom ut i rommet der varmeren er installert. Jeg tok den ut og sjekket. Slangen består av minst to deler: en del som er perforert (omtrent som en dreneringsrør) og en "tett" del. Den hadde løsnet og "gått fra hverandre" i skjøten samt at en type tetningsmasse i begge ender som ligner på gips hadde løst seg opp i små klumper. Jeg tettet med ovnskitt som tåler 1000 grader, men i går oppdaget jeg at dette hadde skjedd et sted til på slangen. Ny slange må vel til, men jeg er ikke særlig imponert over denne patenten. Det virket også som varmeren var litt var på ekhaust i forbrenningslufta, men det er bare et inntrykk jeg har fått. Kan ikke tenke meg at det finnes en sensor for dette på varmeren? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Hmm, en lei "nøtt" du har her ! Utifra det du skriver så har du - God strømtilførsel - God sirkulasjon og varmeuttak på systemet - God drivstoff tilførsel - Isotherm har sjekka at det ikke er noe feil med selve brenneren Slik jeg resonnerer så står du igjen med, nettopp, forbrenningsluft og avgass! Hvis forbrenningsluften trekker til seg for mye eksos så vil jo brenneren til slutt "kveles"! Iallefall, lykke til videre!! Dette finner du nok ut av !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Jawik Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 (redigert) Er litt i tvil her. Du nevner at du testet sirkulasjonspumpa og at denne funket. Men det store spørsmålet er om denne er kraftig nok til jobben. Etter at vi byttet til en kraftigere simulerte vi luft inn i systemet og pumpa tok dette unna opp til ekspansjonstanken. Du ser det at symptomene du beskriver er helt likt våre. Vi sto i kontakt med leverandøren over noen dager. Lufting og drenering (og da mener jeg virkelig drenering med flere liter veske) var det som skulle til. Ble noen meter fram og tilbake med kanne. Sirkulasjonspumpa fikk lov til å gå i lang tid etterpå før vi startet opp med varmen. Selv små luftperler kan være nok til å utløse alarmen i brenneren. Sjekk også at du ikke har noen lekasjer i koblinger. Vi har ikke tilkoblet motoren enda, men varmtvannsberederen er inne i systemet. Har du foretatt noen endringer før problemet oppsto ? Ja. Litt av en nøtt å knekke Redigert 1.Mars.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
logget av Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Kanskje det er en relasjon mellom for varm avgass og at varmeren stopper? NB! Hvis du har den slangen jeg tenker på, så må den festes ordentlig, hvis ikke så får den kort levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Synes at dette eksossystemet virker noe spinkelt og kommer til å holde argusøynene på dette for lekasjer ønsker vi ikke. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Kaftein ØL Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Får du lest av noen feilkoder eller? Jeg vet at de fleste moderne dieselvarmere stopper automatisk dersom de registrerer at det er litt eksos i innsugslufta. Dette er en ekstra sikring, men da pleier det vanligvis å være behov for å slette feilkoden før man kan sette d en i gang igjen. Kan det være at du har mye sot i forbrenningskammeret? Forsøk også å bytte/rense silen som er på sugesiden av dieselpumpa. Du må skru av slangekoblingen i bakkant av diselpumpa så ser du en liten sil der. Den skal byttes annethvert år, men jeg har vært borti at den forårsaket driftsproblemer allerede etter et par måneder i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
thov Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 (redigert) Når jeg i sin tid designet dette anlegget og monterte det var luftproblemer et sentralt punkt og jeg la ned mye tankearbeid for å få til dette. Jeg installerte det slik at jeg også kan kjøre pumpa "manuelt" uten at varmeren går og det har jeg gjort - mye. Jeg lagde da ekspansjonstanken slik at alt vannet måtte innom denne kontinuerlig. Den ligger høyt og mater da inn luftfri væske til pumpa og videre til varmeren. Det er lett å høre når det kom en boble opp i tanken. Et godt hørbart "blupp". Først luftet jeg kretsen med "varmeprodusentene". Deretter koblet jeg inn konvektorene en etter en (egen kran på alle for tuning). Et godt "rap" fra hver og videre til neste. Det funka fint og som sagt de første tre årene fungerte anlegget så og si prikkritt. Det var litt vanskelig å få ut luftproppen etter at jeg hadde varmeren ute for service i høst, så jeg monterte krana på et lavt punkt i kretsen. Det er nå lett å få ut væske og luft og som sagt er jeg temmelig sikker på at det ikke gjemmer seg noe luft i systemet. Allikevel har jeg tanker om en kraftigere sirkulasjonspumpe. Jeg diskuterte dette med Isotherm i Sverige, men de mente dette var unødvendig. Så lenge standardpumpa fungerte var den tilstrekkelig god sa de. Ang. ekshausten: Jeg lurer litt på om jeg har montert denne slangen feil vei. Husker vagt at den hadde en merkelapp å seg om montering, men denne er vekk nå. Mulig da at den perforerte delen av slangen ikke skal monteres mot varmeren? Uansett er det ikke tillitsvekkende at slangen går fra hverandre i skjøtene og at teningsmassen løser seg opp. Håper at dette er endret nå, men jeg er skeptisk. Redigert 1.Mars.2010 av thov (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
thov Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Avlesing av feilkoder er en sak for seg. Som standard leverer de en romtermostat - av alle ting - til styring av anlegget. Ikke spesielt nyttig når varmeren skal brukes til å varme vann. Det er ikke mye å få kjøpt som tillegg heller. De fleste styringsenheten de kan tilby går på fjernkontroll og forhåndsprogrammering. Luftvarmerne har fått en bedre enhet nå nylig, men ikke noe bra til vannvarmerne. Det de kan tilby er en enhet de bruker på verkstedene ved service. Passer heller dårlig inn synes jeg, da den skal monteres inn på den store pluggen ved brenneren. Har ikke inverstert i denne. Når de hadde varmeren på service indikerte den feil med pumpa. Isotherm forklarte dette med at jeg hadde tre matinger til pumpa og pukket på at jeg skulle installere dioder for å skille disse fra hverandre (jeg hadde koblet dette via relèer). Det er da tre måter å starte sirkulasjonpumpa på: 1) Via varmeren 2) Når motoren går (mating når dynamoen genererer strøm - kan legges ut med bryter) 3) Manuelt (egen tilførsel via bryter) Jeg tenker på å bytte pumpa selv om den pumper som den skal. Isotherm sa også at forbrenningsluftvifta var litt treg å få i gang, men de hang seg ikke mer opp i det. De nevnte ikke noe om sot i forbrenningskammeret. Skulle tro at de sjekket dette. Ang. filteret på dieselpumpa: Dette sjekket jeg når jeg byttet filteret og det var rent og fint. Sitér dette innlegget Link to post
thov Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 (redigert) Ekshaustslangen er godt festet, men det blir jo litt håndtering under montering. Bl.a. må den bøyes litt for å få den til å passe. Interessant info det at moderne dieselvarmere er følsomme for ekshaust. Er jeg heldig så har vi kanskje feilen der! Jeg nevnte dette i en mail til Isotherm. Den stoppet etter 20 min. første gang etter servicen. Da hadde jeg nevnte lekkasje i ekshaustslangen. Isotherm besvarte aldri den mailen. Jeg får skaffe fram en ny ekshaustslange og være forsiktig under monteringen. Så får vi se. Redigert 1.Mars.2010 av thov (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Det m eksosen har vært omtalt her seinest i høst... var en nesten ny seilbåt (hvis jeg ikke surrer) som den gikk i oppløsning på.... han fikk ny og jeg kan ikke erindre at den har vært omtalt her med problem etterpå... Da jeg kjøpte den første D4 hos Diesel og Elektroservice i Alvøen fikk jeg en nøye forklaring på farene ved nettopp denne eksosslangen. var kun de uisolerte endene som kunne bøyes... resten kunne legges i en stor bue og festes godt.. de hadde hatt noen reklamasjoner på disse men båteierne måtte i ettertid innrømme at det var både bøyet og montert uten klammer...noe som medførte mye vibrasjon under gange... bare noe jeg kom på da jeg leste innlegget ditt..... Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Hei Du sier : Isotherm sa også at forbrenningsluftvifta var litt treg å få i gang, men de hang seg ikke mer opp i det. De nevnte ikke noe om sot i forbrenningskammeret. Skulle tro at de sjekket dette. Dette var kanskje noe du skulle tatt opp med Isoterm. Går luft vifta for sent får du soting og dårlig forbrenning og som du sier mye røyk ved oppstart. Hvordan er det med røyk når brenneren går? Går ut fra at du har sjekket at eksosrør og innsugningrør er fri for sot og fremmedlegemer. Småpala Sitér dette innlegget Link to post
thov Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Varmeren ryker ikke under normal gange. Når den er stoppet normalt ryker den lite ved oppstart og går rent etter ett minutt. Det er når den stopper unormalt at det ryker, både rett etter at den har stoppet og ved neste gangs oppstart. Jeg har jo lyttet mye på varmeren i det siste og har registrert en viss turtallsendring på forbrenningsluftvifta innimellom. Dette kan jo komme av spenningsvariasjon også, men variasjonen oppstår selv med konstant tilført spenning. Det kan nevnes at batteribanken min er på over 700 Ah, den er i god trim og med laderen innkoblet varierer ikke spenningen noe særlig. Jeg har god kontroll på strømforbruk og spenning via en Batman monitor. Ang. ekshaustslagen og montering: Ut fra varmeren måtte jeg bøye den uisolerte delen nesten i en U med diameter 15 cm. Ellers ligger den med småbøyer oppetter skroget med en bøy som svanehals med diameter 60 cm. før den er festet til skroggjennomføringen med en liten bøy. Jeg har i tillegg festet den med 2 gode klammer til pålimte treklosser mot skroget og surret på litt ovnspakningstråd på de delene den er nær skroget og "huset" jeg har bygd rundt varmeren for støyisolasjon. Ekshaustslangen er ikke akurat skinnende ren - den har jo 5 års bruk på nakken, men den er tilsynelatende godt åpen. Jeg har montert en liten lydfelle på forbrenningsluftslangen. Det er kun en liten kasse kledd med Biltemas støydemping. Den har god gjennomstrømming. Den reduserer støyen ganske brukbart. Har også kjørt varmeren flere ganger uten denne slangen påkoblet uten at det har gitt meg noe å følge opp. Sitér dette innlegget Link to post
thov Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2010 Gikk til innkjøp av en kraftigere sirkulasjonspumpe etter dette. Hva slags pumpe endte du opp med? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 2.Mars.2010 Del på Facebook Svart 2.Mars.2010 Må sjekke dette. Kommer tilbake senere idag. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.