Jump to content

Mercruiser 2.8 d-tronic vil ikke starte.


Paradisbokta

Recommended Posts

Nettopp kjøpt båt med 2.8 d-tronic i. Ved sjøsetting startet akkurat så lett som selger hadde forklart, tok såvidt i nøkkeln. Kjørte rundt en times tid for å sjekke at alt var i orden før jeg la den til brygga. Motor gikk på tomgang 10-15 min mens jeg fortøyde båten. Alt hadde virket ok, temp var bra, ingen ulyder eller fjusk og respons fra motor var super. Dagen etter når vi skulle på tur, ville ikke motor starte. Starter drar rundt som bare det, men ingen liv i motor. Får trolig ikke diesel. Tanken er halvfull, og alle filtre ble byttet før vi overtok båten. Noen som har vørt borti dette, og kan komme med tips ? Har målt en del av sensorene, eg finner ingen opplagt feil. Er det noen gjenngerfeil på disse, noen spesielle svakheter ?

Link to post

Takk for mange tips. Ja har sjekket at dødmansknapp er på run, har riklet på denne mens jeg har forsøkt startet. Kan det være noe bak selve gir/gass hendelen kanskje ? Skal prøve det med dieselslangen. Har også løsnet røret oppå dysene for å sjekke om det kommer diesel når starter går. Det gjør det, men om trykket er høyt nok vet jeg ikke. Sikkert ikke, siden den ikke starter.

Link to post

Kommer diesel opp til dyser, mest på de to bakerste. Nr 1 synes jeg d kommer lite til. Når jeg pumper på matepumpe nede på blokka, så virker det som den pumper bra på første dytt, på neste virker det som at den er fri før dirsel på en måte. Kan membran i pumpen være defekt, slik at trykket ikke blir godt nok ?

Link to post

Kommer det diesel så skal den starte. Sånn er det med en dieselmotor :)

Det kan hende at den mekaniske matepumpen står på løft akkurat der motoren stoppet. Hvis du kinner litt en gang eller to og så prøver igjen å pumpe så bør det gå. Går det ikke så er det kanskje tilstoppet et sted eller matepumpen kan være ødelagt. De innsprøytningspumpene der suger til seg selv og til en viss grad.

Men som sagt så starter en dieselmotor så lenge den får diesel og det er kompresjon.

Link to post

Det er ikke helt korrekt. Tidspunktet innsprøytningen skjer er helt essensielt. Hjelper ikke med all verdens dieselmengde og kompresjon hvis dieselen kommer på feil tidspunkt. Det kom litt snø i tannreima til dieselpumpen på en VW caravelle jeg lånte en gang på fjelltur, da ble det viking hjem. Reima hadde hoppet over en tann. Vanlig feil.

Link to post
Paradisbokta :  Når jeg pumper på matepumpe nede på blokka, så virker det som den pumper bra på første dytt, på neste virker det som at den er fri før dirsel på en måte.

 

Det er egentlig et godt tegn på at den fungerer hvis dette skjedde med alle lufteskruer stengt. Når du trykker på hendelen trykkes membran inn og den suger til seg fra tanken. Når du slipper hendelen, er det en returfjær som presser membran tilbake og skyver drivstoffet mot filter og høytrykkpumpe. Så lenge motor ikke går, og du pumper, blir det trykk i filteret og membran med returfjæra blir derfor stående pga mottrykket. Det er bare hendelen som kommer i retur, ikke membran med sin egen returfjær og dermed får man den følelsen du beskriver.

Det er heller omvendt. Hvis pumpa er like tung å trykke inn hele tiden ville jeg blitt litt urolig for materpumpa eller at det lekker ut et sted. 

Link to post

Takker igjen. Har funnet en feil...tror jeg. Når jeg ohmer på punkt for fuel quantity sensor, så får jeg ingen utslag på multimeteret. Skal være 11,3 +\- 0,3. Denne kontakten er også for fuel quantity actiator, når denne ohmes, får jeg det resultat manualen sier, 1 ohm +\- 0,3. Denne delen på pumpa kan vist ikke byttes, da er det overhalling eller ny pumpe. Ny koster over 50000kr. Noen som har tips til steder man kan kjøpe deler brukt , evt noen som overhalles ?

 

En annen ting. Hvilke muligheter har jeg til å få selger til å dekke hele eller deler av beløpet ?

Link to post

Takker igjen. Har funnet en feil...tror jeg. Når jeg ohmer på punkt for fuel quantity sensor, så får jeg ingen utslag på multimeteret. Skal være 11,3 +\- 0,3. Denne kontakten er også for fuel quantity actiator, når denne ohmes, får jeg det resultat manualen sier, 1 ohm +\- 0,3. Denne delen på pumpa kan vist ikke byttes, da er det overhalling eller ny pumpe. Ny koster over 50000kr. Noen som har tips til steder man kan kjøpe deler brukt , evt noen som overhalles ?

En annen ting. Hvilke muligheter har jeg til å få selger til å dekke hele eller deler av beløpet ?

Hva er fuel quantity actiator?
Link to post

Actuator ja. Det er litt vanskelig å se hele sammenhengen her da jeg ikke kjenner systemet fullstendig men før du demonterer noe bør du konfrontere et Bosch diesel verksted el.l. med feilen. Alle elektriske feil vil gi en feilkode som kan leses ut med en feilkodeleser og iblandt også på displayet eller vha en malfunction indicator lamp.

Link to post

Sikringene i den grå boksen har jeg sjekket, måler batterispenning på begge sider av sikring. Da er det vell i orden med den ?

Får ringe et boshverksted å høre.

Noen som vet hvor man får kontrollert ecm(motorstyreenhet).

Vet ikke, vurdere å prøve å heve kjøpet. Motor burde vell fungere i mere enn 1 time når man kjøper båt ?!?

Link to post

Sikringene i den grå boksen har jeg sjekket, måler batterispenning på begge sider av sikring. Da er det vell i orden med den ?

Får ringe et boshverksted å høre.

Noen som vet hvor man får kontrollert ecm(motorstyreenhet).

Vet ikke, vurdere å prøve å heve kjøpet. Motor burde vell fungere i mere enn 1 time når man kjøper båt ?!?

Link to post

Har samme motor selv, har hatt ein del problemer i sel siden eg kjøpte båten som eit prosjekt etter at den hadde vert under vann. Har oppdaget nokre ganger at at det hjalp å dra av pluggen på ecuen og sette den på igjen, fant til slutt feilen det var ein + ledning inn på pluggen som som hadde ein stygg knekk etter at ledning vart kappet og skjøtet på nytt har det fungert fint. Sjå selfølgelig over kontaktene på pluggen ar de ser fine ut og ikkje er eiret, ville begynt med og gått over kontakten og målt at du faktisk har spenning der det skal vere, fant også ein leder som skulle ha + på pluggen der det ikkje var livstegn den kom fra eit punk 15-20 cm inne i kabelstokken der det var 4-5 ledninger som var loddet sammen husk at tenning må stå på når du skal sjekke om det er spenning på desse punkta på pluggen til ecu.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...