Jump to content

95 vs. 98


Piruto

Recommended Posts

Hei.

Jeg kjører vanligvis 95blyfri på B-20`n min.

Dette etter at jeg hadde konferert med en mekaniker hos VP som skulle

ha 18 kroner minuttet for å fortelle meg at det var bare å stille tenningen fra 12 til

4 grader fortenning for å få det til å fungere. Motoren gikk som ei klokke.

Kona derimot hadde fylt opp reservekanna med 98blyfri...

Så etter å ha gått bensintom, måtte jo dette på tanken....

Motoren fikk en rar skranglelyd, den kunne jeg leve med i noen minutter til vi var klar av leia. men da det bankende, pustende og pesende monsteret der nede i rommet skulle stoppes derimot......

Jeg tror jaggu motoren gikk med ettertenning i 5 minutter før jeg tok mot til meg å nappet av coilkabelen!! :eek:

 

Roger

Link to post
Share on other sites

Dette er sikkert et lite "minefelt" akkurat som med gear som skal stå i fri eller ei under seiling.

 

En B-20 er ikke en B-20. I marinisert utgave er den levert i forskjellige versjoner med ulike kompresjonsforhold. Noen av dem kunne til og med gå på parafin.

 

Kompresjonen ble i hovedsak justert med toppakningen. Den tynneste av dem var er på 0,8 mm og gir en kompresjon på 9,5, i motsetning til AQ 130 D som hadde en pakning på 2,5 mm. Høyden på topplokket var lik på alle disse motorene; 86,7 mm. I dag leverer mange forhandlere en pakning til alle motorene på 1,2 mm. Kompresjonen er derfor fortsatt høy.

 

Topplokket til B-20AQ 115130, er i støpejern, så også ventilsetene. Dette indikerer bruk av blybensin. Mange kjører på blyfri, og dette går bra, mest, sannsynligvis, fordi det totale antall gangtimer er beskjedent i forhold til om motoren stod i en bil. Derfor blir slitasjen på ventilsetene liten. Er motoren gammel og slitt, vil slik slitasje eskalere, og motorhavariet kommer fortere hvis en ikke har bly i bensinen. Med andre ord, velg selv :-).

 

Personlig ville jeg anbefalt å bruke blytilsetning av og til, f.eks. hver tredje tank.

 

Motoren er i utgangspunktet en høyoktanmotor. Det vil si at den går best på 98 oktan bansin. At den skal justeres så meget som 8 grader, hvis den skal gå på 95 synes jeg hørtes mye ut. I verkstedhåndboka til Volvo 144, er det mange ulike opplysninger om fortenning, alt ettersom hvilken motorutgave, og årsmodell man har. Det finnes derfor ikke noen klare svar her, fordi det er meget få originale B-20 marinemotorer igjen. De fleste som går i båt i dag, er sammensatt  i hytt og vær, av litt brukt, litt nytt, litt overhalt. Det å vite nøyaktig hvilken motor, hvilken kompresjon og hvilke ventiler etc, er nesten umulig, så sant en ikke har demontert motoren og satt den sammen selv.

 

Tenning på Volvo er som en gammel boble, en justerer på øret. Man kan fylle den bensinen en vil, og justere tenningen slik at motoren går pent, uten å henge, og uten tenningsbank.

 

Husk at en marine B-20 ikke skal ha vakuum fra fordeler. Sjekk også at vakuum uttaket på forgasserene er blindet. Dette vil som kjent ha stor innvikrning på tenningen.

 

Såkalt riktig vil være: 98 oktan blybensin, tenning justert etter hvilken utgave en har.

 

Good luck.

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...