Dagfinnr Startet 31.Juli.2016 Del på Facebook Startet 31.Juli.2016 Har en Evinrude 150 Ikon utenbordsmotor på en Nordkapp Noblesse 625 daycruiser. Når jeg går i litt sjø merker jeg at båten akselrerer og øker farten uten at jeg rører gassen. Dvs jeg gir litt gass, deretter slipper jeg gassen når jeg har ønsket marsfart, men båten fortsetter å akselrere likevel. Noen som vet hva dette skyldes? Veldig irriterende, spesielt i litt sjø da jeg ikke ønsker å holde hånden på gssen og justere denne hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Gjelder dette når du ligger i halvplan? Sitér dette innlegget Link to post
Dagfinnr Svart 31.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Hm, ja kanskje Sitér dette innlegget Link to post
Onsing Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Kan det være slag når båten hopper på bølgene som gjør det? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Om det skjer når du ligger i halvplan, så er det nok normalt. Grunnen er at motoren jobber tungt når båten ligger i halvplan og motoren prøver å øke turtallet, dette skjer da sakte. Du kan sjå på det som at du kjører en bil i 5.gear opp en bratt bakke og du holder gasspedalen halvvegs inne og bilen så vidt å akslerere videre. Kjører du på flat vei og holder gassen like langt inne, så merker du at bilen akslerer fortere før den når turtallet. Når du ligger i halvplan, så kjører du meget uøkonomisk og det er ikkje anbefalt å ligge i halvplan. Enten bør du ligge i fult plan, eller så bør du slakke ned til skrogfart. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 det er ikkje anbefalt å ligge i halvplan. Enten bør du ligge i fult plan, eller så bør du slakke ned til skrogfart. Ikkje anbefalt av hvem da? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Ikkje anbefalt av hvem da? Motstandere av hekksjø og miljøvernforeningen Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 avogtil er det været som bestemmer farta, slik at man må ligge i fart som ikke nødvendigvis er den mest økonomiske. powertrim / trimflaps hjelper som regel båten til å få ned baugen slik at den går bedre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dagsven Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 (redigert) Min 760 Noblesse gjør det samme i halvplan. Eller det er svært liten planingsterskel på disse båtene. Jeg tipper du opplever dette i mye sjø da bølgene gjør at båten planer og vil da øke farten. Det er helt vanlig at du må jobbe med gass i mye bølger. Men når farten øker skal også turtall øke sakte Redigert 31.Juli.2016 av Dagsven (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dagfinnr Svart 3.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2016 Gassen virker også veldig "løs". Er det mulig å stramme denn så det blir litt mer motstand i hendelen? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 litt googling/lesing i owners manual skader ikke. Står veldig mye bra på nettet. http://www.operatorsguides.brp.com/operatorsguidesattachments/ownersmanuals_ej/attach/accessories/764954_en.pdf se på side 17, klar tale Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.