Jump to content

Evinrude 150 Icon øker farten uten at heg rører gassen

Dagfinnr

Recommended Posts

Har en Evinrude 150 Ikon utenbordsmotor på en Nordkapp Noblesse 625 daycruiser.

Når jeg går i litt sjø merker jeg at båten akselrerer og øker farten uten at jeg rører gassen. Dvs jeg gir litt gass, deretter slipper jeg gassen når jeg har ønsket marsfart, men båten fortsetter å akselrere likevel.

Noen som vet hva dette skyldes?

Veldig irriterende, spesielt i litt sjø da jeg ikke ønsker å holde hånden på gssen og justere denne hele tiden.

Om det skjer når du ligger i halvplan, så er det nok normalt. Grunnen er at motoren jobber tungt når båten ligger i halvplan og motoren prøver å øke turtallet, dette skjer da sakte. Du kan sjå på det som at du kjører en bil i 5.gear opp en bratt bakke og du holder gasspedalen halvvegs inne og bilen så vidt å akslerere videre. Kjører du på flat vei og holder gassen like langt inne, så merker du at bilen akslerer fortere før den når turtallet.

Når du ligger i halvplan, så kjører du meget uøkonomisk og det er ikkje anbefalt å ligge i halvplan. Enten bør du ligge i fult plan, eller så bør du slakke ned til skrogfart.

avogtil er det været som bestemmer farta, slik at man må ligge i fart som ikke nødvendigvis er den mest økonomiske.   powertrim / trimflaps hjelper som regel båten til å få ned baugen slik at den går bedre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...