Jump to content

17 fot alubåt med Mercury F20, bytte fra 3 til 4 blads propell?


NoobMatrosen

Recommended Posts

Mercury F20, 17 fot alubåt m/tank samlet vekt 290 kg. Originalpropell 9,25 x 10.

 

Avlesing turteller med 2 voksne karer og 2 barn som veier ca 250 kg: 5400rpm (trim første hull)

Avlesing turteller med kun meg ombord + fiskeutstyr, ca 120 kg: 6140rpm (trim tredje hull)

 

Vet vi snakker en smule undermotorisering her, men pengeboka ville det nå en gang slik.

Har en mistanke om at en 4-blads propell kunne gi fin prestasjon over hele fjøla, altså både med lett og tyngre last.

Med to voksne solide mannfolk og 2 unger så måtte det liksom full spiker til for å få båten i plan. og det tok litt tid også. Med så tung last skulle det helst vært 30hk på hekken. Men lett last (meg selg + utstyr) så når båten 22 knop, som er absolutt godkjent og gir en bra marsjfart på 20 knop

 

Vurderer å handle en Solas Amita 4: 9,25 x9.

Burde ikke denne kunne gi bra prestasjon med større last og bortimot lik toppfart med lett last?

Link to post

Ja det vil jeg tro kan være smart å prøve.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har bare erfaring med 90-115 hk og skal ikke ha 3-blads igjen  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

For mitt bruk med relativt høy fart (ligger som regel mellom 30 og 40 knop når forholdene tilsier det) så er det viktig med en propell med godt grep som kan trimmes ut uten at propellen mister grepet, samt i sving.

Og marsjfart rundt 25-35 knop blir bedre/mere effektiv pga. 4 blad og akselerasjon blir også bedre med 4 blad.

Om jeg evt. skulle miste 1 knop toppfart så spiller det mindre rolle.

Har også liggende en 4-blads alu som jeg ikke har fått prøvd på min nye motor ennå. Skal teste for å se forskjell på stål og alu, bare for å vite det.

 

Så det er nok kanskje verd å prøve, selv på en mindre motor  :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har ikke hatt 3-blads på nåværende motor, og hadde ikke 3-blads alupropell på min forrige motor på samme båt (kun 3 blad stål og 4 blad alu).

Men det vil nok variere med propellprodusent og hvor man ligger i turtallsområdet fra før av.

Generelt er jo 4-blads litt tyngre å drive men ikke nødvendigvis ialle tilfeller, siden man ofte kan heise motor litt opp på akterspeilet når man øker antall blad.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Så avansert blir det nok ikke med meg. Funker vel egentlig ikke så bra å sku heise motor mer opp tror jeg, mtp anlegg for å skru fast setteskruene på motoren og boltene som sikrer den. Man leser jo om 4-bladere på nettet, at det er mere "drag" med et ekstra blad, altså motstand. Det jeg er usikker på er om jeg skal gå en eller to tommer ned i pitch. Med 3-bladeren med 10" i pitch når motoren maks turtall som er oppgitt. Jeg vurderer som sagt 9" pitch på 4-bladeren, men at det kanskje hadde vært lurt med 8" mtp hvor tungdreven propellen kan bli. Samtidig er det dumt om 8" gjør at turtallet når maks og vel så det. Får høre hva forhandler sier i morra...

Link to post

4-blads har som regel mindre diameter enn tilsvarende 3-blader, for at ikke motstanden i vannet skal øke mye.. 

Men på så små motorer er det kanskje ikke regelen.

Forhandlere flest vet nok ikke generelt så mye om slikt, siden det er så mange variabler. Så ofte er det bare en måte å finne det ut på. 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ikke lett å finne andre propeller. Lite tilgjengelig i Norge på så små motorer. Har funnet importør av Solas, som har 4-blader som passer propellakselen. Denne finnes kun med samme diameter. Ville du gått ned to tommer i pitch mtp at diameteren forblir det samme som originalpropellen?

Link to post

Propeller finner man jo overalt, i disse internett-tider. Finn.no, ebay osv.

Men under 10P er det jo ganske begrenset utvalg 4-blads naturlig nok, så mulig at Solas er eneste produsent.

Minste Mercury Spitfire 4-blad er 9,3 x 9,5" men den er til 25/30 hk og ikke til 20 hk.

Tror jeg hadde gått ned 1" pitch, men blir jo litt gjetting da.

Det er jo 10% ned. Samme som å gå fra 20P til 18P på større motorer, og det er jo et relativt stort sprang.

Spørs hvor ofte du har med 3-4 personer på tur.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 7 måneder senere...

Prøver igjen med ny tråd...

Kommentar fra moderator: Vennligst ikke start ny tråd om samme emne, har slått dem sammen
Har Mercury F20, med standard 3 blads propell. Ønsker brukbar toppfart, men også at motoren klarer å dra opp hele familien på foreløpig 4 opp i plan og nå iallfall 6000 omdreininger (topp ca 6200). Båten er en stor Smartliner 170, 2 meter bred og 17 fot. Egenvekt båt ca 210 kg. Samlet vekt båt, drivstoff og motor ca 280 kg. Vekt på familie snakker vi 200-250kg ettersom barna blir større etterhvert.

Har bestemt at jeg skal få tak i 4 blads propell i håp om mer skyv i mellomregisteret. Original 3 blads propell er 9 1/4 x 10. Rpm er målt til ca 5500 med familie ombord ved full åpning. Omkrets på 4 blad er samme, men spørsmålet er hvilken pitch som er smart. Bør jeg gå ned til 8, eller vil det duge å gå bare ned til 9? Båt er målt tett opp til 23 knop med 100 kg mann ombord med 3-bladeren. Forventer ikke like stor fart, men bør bikke 20 knop med god margin.

Any suggestions?
Link to post

Ut fra at du med 100kg mann ombord får 22+ knop, og du forventer at med hele familien skal da ha over 20 knop så er jeg usikker på om ikke det bete rådet er å ty til religion. En sterk tro ser ut til å være nødvendig.

 

Å få båten til å plane og gp godt ville være mitt mål. Og en4 bl propell eller mao ytterligere motstand i vannet er sjelden løsningen Det er så lite krafter å ta av at jeg er usikker på om ikke en BlackMax på 9" det vil gi deg en bedre båtopplevelse med mindre slit for motor og godt skyv i hele registeret. En 9" vil øke max rpm med 200rpm eller en 8" som bil gi 400 rpm mer.

 

Du bør sjekke trim pinne om motoren har rett vinkel og balanse i skroget for å sikre deg at du får ut alt av fart i den grad det kan bidra.

 

Jeg tviler på at du vil bikke 20 knop med god margin.

Link to post

Jeg utelot en liten essensiell info, og det er at med familien så er ikke toppfarten nøye i det hele tatt. Vært kun fint om båten kom opp i plan med mindre turtall, så motor går lettere og det går mindre drivstoff. Med familie og firblader ser jeg for meg 3/4 åpning på det meste, om båten da er i plan. Sånn det er nå med 9 1/4 x 10 treblader, så må jeg nærme meg full åpning, og da blir som sagt toppturtallet ca 5500 rpm. Det må jo bety at motoren strever litt med den pitchen med oppimot 200 kg personlast. Blir vel ikke no mer skyv med å gå ned til 9 i pitch, blir det vel? Da blir det vel litt mindre fart og enda mer styr for å få familien i plan...

 

Da jeg skrev jeg ønsket godt og vel 20 knop med full åpning så mente jeg da kun med meg selv. Det som er litt tricky er at det ikke er noen forhandler som har en slik propell liggende, iallfall ikke i nærheten tror jeg. De har på lager hos grossisten til Solas, men skulle jeg gå for feil pitch (f.eks 9) så spørs det om jeg får bytta inn mot en med mindre pitch.

 

Har en liten følelse på at jeg burde gå for 9 1/4 x 8 firblader, siden dere sier motoren fort kan streve litt med en firblader. Spørsmålet er om turtallet blir for høyt når jeg er alene i båten og limiteren slår inn...

Link to post

Det som er greia er at turtall er fint for å bruke motorens krefter for å få båten i plan med "full båt". Litt forenklet så vil du med lavere pitch sette båten i 1 gir. Det gir lavere hastighet men høyere moment. Slik at du kan skyve større last. Det er bra. Fordi du får båten i plan med familien.

Ulempen er at du bånner turtallet når du er alene eller har lettere båt. Slik er det - du får ikke båtmotor med "flere gir".

 

Det er tyngre å dra rundt en 4bl enn en 3bl - med samme stigning. Det er ulempen. Slik at du med 20hk sannsynligvis ikke får noe mer skyv med en 4bl fordi en % av skyvet går til å drive propellen, ikke til å skyve båten.

 

Så godt som alle 4bl har lavere maks hastighet enn 3 bl. Uansett 20hk eller 200hk av denne grunn.

 

Dersom du i dag klarer å få båten i plan med familien og samtidig er innenfor tanbefalt maks urtallsområdet når du er alene og gir full gass har du "riktig" propell. Dersom du har "for liten" motor til å klare begge deler må du satse på lavere stigning for å få båten i plan med familien og at du er over anbefalt turtallsromdåe når du gir full gass  når du er alene. Dessverre.

Eller du kjøper større motor for å få til "både og"

 

Dersom du har den originale mercury 3bl har du en god propell til denne motoren og båten.

Link to post

Det er tyngre å dra rundt en 4bl enn en 3bl - med samme stigning. Det er ulempen. Slik at du med 20hk sannsynligvis ikke får noe mer skyv med en 4bl fordi en % av skyvet går til å drive propellen, ikke til å skyve båten

Med samme stigning skjønner jeg det blir hardt. Men om jeg går ned til 8 i pitch med en 4-blad, vil det ikke da bli et hakk nærmere å få i pose og sekk?

 

Å miste et knop i toppfart er ikke no big deal

Link to post

Hva er egentlig max motorstyrke på denne båten da?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jo flere blad en propell har jo lavere virkningsgrad kan en oppnå. Idielt sett skulle propellene hat bare et blad. Men en propell med kun et blad er vanskelig å få ballansert så av den grunn benyttes ikke slike. I praksis oppnås således størst virkningsgrad med to blader. Grunnen til at en ofte benytter mer en to blader er for å minske vibrasjoner samt kunne overføre mer kraft til vannet på en mindre diameter. Derfor er det ingenting å hente med å øke antall blader på propellen tvert om ville du nokk fått bedre resultat med å gå på en to blader om det hadde vært plass for en slik på motoren di da du ville måtte øke diameteren noe.

Link to post

Jeg kjører konsekvent på 4-blads men det har jo litt med fartsområdet og høyden på akterspeilet motoren er montert i.

3-blads funker rett og slett ikke bra nok for meg, og når det da finnes gode alternativer i både alu og stål så er jo saken grei.

 

Men når vi går fra 18 fot med 115 hk og 40-45 knop ned til 17 fot med 20 hk og 15-20 knop så blir nok bildet litt anderledes.

Eneste måte å finne svaret er å prøve, siden det er flere variabler og svak motor. 

Eller slå seg til ro med en standard 3 blads.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Med samme stigning skjønner jeg det blir hardt. Men om jeg går ned til 8 i pitch med en 4-blad, vil det ikke da bli et hakk nærmere å få i pose og sekk?

 

Å miste et knop i toppfart er ikke no big deal

Det er fysikken som gjør det vanskelig gå få i pose og sekk - men det vil kunne gi mye mer skyv. Men da må du ned i stigning. Og får samme farten med mer vekt i båten som  uten vekt i båten.

De som skal skyve seilbåt med små motorer har mye å hente på mange blader, og liten stigning. En slags krabbegir. Man bytter bort fart med skyv. En stor diameters propell med liten stigning er optimalt for å skyve en tung båt med liten motor!

Link to post

Nå begynner vi å snakke, alfaalfa. Var dette jeg ville frem til med denne tråden. Du nevner vesentlig mer skyv, noe som hadde vært digg med mer last, fra 180 til 250 kg. Jeg ser fra åpningsinnlegget at hastigheten jeg har målt er 22 knop. Mener å huske at det kanskje var 21,7 med GPS-klokke. Som sagt, toppfarten kan jeg jekke ned på, eller så er det jo bare å sette på originalpropellen om jeg går mye alene på fisketur og vil ha maks fart.

 

For å komme med et veldig konkret spørsmål: utifra det dere leser på tråden, hvilken pitch vil dere foreslå på firbladeren jeg tenker å kjøpe.

 

Har selv en hunch på stigning 8 utifra det dere skriver, men er samtidig litt spent på om turtallet når oppi taket da...

Nesten så jeg har vurdert kjøpe til en treblader også, da jeg tror en solas-propell hadde gjort det hakket vassere og trolig har gått igjennom en annen kvalitetskontroll. Tror ikke at jeg har BlackMax-propell. Det tipper jeg nok kanskje starter på 40 hk. Mercury-motorer opptil 30 hk er jo egentlig Tohatsuer. Så dette er trolig en billigere Tohatsupropell.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...