Jump to content

17 fot alubåt med Mercury F20, bytte fra 3 til 4 blads propell?


NoobMatrosen

Recommended Posts

Max motorstyrke på denne båten er spesifisert til 50hk, men det ville jeg tatt med en klype salt, fordi den oppdaterte Smartliner 170 oppgis med max 40 hk. Her tipper jeg Smartliner har fått tilbakemelding om at 50 ble for brutalt for båtkonstruksjonen. Samtidig så veier ofte en 50 hk det samme som 40. Å unngå maxturtall til stadighet betyr jo bedre motorhelse...

 

Men 50 hk er foreløpig drømming for en del år framover. Da må det foreligge en hel del bankmøter med Sparebanken Mor, altså kona.

Link to post

Hei,

Syns den farten du har er relativt bra som den er. Det er kun en 20-hester. Hva er forresten max motor du kan ha på båten? Det du bør tenke på er den situasjonen du bruker mest, alene i båt eller med 4 personer i? Det bør gåes ned i pitch dersom du skal laste båten full mesteparten av tiden, for turtallet blir for lavt som det er. Men dersom du er alene i båten passer det bra som det er. En fire-blads propell vil få problem med å oppnå nok turtall med full båt. Med dagens propell så skal du være fornøyd dersom du kommer lett i plan og kan holde opp mot 20 knop med full båt. 

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post

En pent brukt 30/40 hk koster jo ikke skjorta idag, og vil løse alle fartsmessige og propellmessige problemer.

Svært mange slike fritidsmotorer er brukt få timer, og ofte byttet i større motorer for de fartshungrige.

Og din gamle F20 som sikkert ikke er utslitt er jo lett å selge.

 

Vet ikke hvilken årgang F20 du har, men dagens modell har 351 kubikk.

30-40 hesterne i klassen under 100 kg har fra 490-866 kubikk som er fra stor til enorm forskjell i skyvekraft.

 

Yamaha F40 er f.eks. samme motor som F30, men de veier ca det samme som Honda 40 og nye Tohatsu 40 som er nedjusterte 50-hestere med mere kubikk enn Yamahaen.

Siden toppfart ikke er så viktig er jo 40 hk (evt. 30 hk) nok uansett.

Mulig Yamaha F30/40 også finnes uten powertrim/tilt og dermed lavere vekt/pris.

Men det meste på bruktmarkedet av 40 hk er kanskje med powertrim/tilt, og det er jo kjekt å ha.

 

Honda BF40 og nye Tohatsu 40 er begge under 100 kg mens de andre merkenes 40 hk er over.

Honda BF30 er kun 70 kg uten powertrim/tilt. Mercury F30 er 78 kg med gas assist, altså uten powertrim/tilt.

Den nye Suzuki DF30 veier bare 63 kg men har innsprøytning med lean burn, så det blir rimelig bensinforbruk.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg har sjekket ditt anbefalte turtallsområde (om du har den nye typen fra 2013 eller nyere). Den ligger på anbefalt 5400-6100rpm på maks gass. Altså ligger du perfekt i turtall til å ha både tung bør og deg alene, ettersom begge tilfeller er innenfor anbefalt turtallsområde.

 

Solas lager ikke 4 bl til denne nye typen...

 

Men du skal allerede ha en BlackMax om du har kjøpt en Mercury. Det er en fordel med å kjøpe denne som Mercury ift å kjøpe den i Tohatsu utgave.

 

Om jeg forstår rett har du ikke valget til å kjøpe Amita 4bl ettersom du har for ny motor der de ikke har noen kit som passer.

 

Du kan evt kjøpe en BlackMax i 8" og få 5800 rpm med full båt (eller 7" og få 6000rpm). Da blir den mye lettere å få i plan i forhold til nå. Vil oppleves som en "helt annen båt". Du vil sannsynligvis få tilsvarende max hastighet som nå, muligens noe bedre.

Link to post

Mener jeg har funnet riktig 4-blader på Telmo.no, som er Solas-importør og grossist. De har litt rot på nettsida si, men om du slumper til med riktig pitch-valg så dukker riktig info opp. Nærmere bestemt Mercury/tohatsu 2007---> med 14-tenners aksling. Jeg var av med min propell i fjor og telte 14 tenner...

 

Om dere mener jeg har Blackmax... hva kan man egentlig forvente? Er det normalt at det er variasjoner på opptil 5mm, når jeg måler sentrum aksel til tupp propellblad.

Link to post

De som skal skyve seilbåt med små motorer har mye å hente på mange blader, og liten stigning. En slags krabbegir. Man bytter bort fart med skyv. En stor diameters propell med liten stigning er optimalt for å skyve en tung båt med liten motor!

 

..eller 3 blader med stort bladareal slik som yamaha gjør det med sine High Thrust propeller 

 

http://yamahaoutboards.com/sites/default/files/images/05_PAINT-DUAL-ALUM.jpg

(det er den midtre propellen som er High Thrust)

 

Slike propeller sitter godt fast i vannet og virker utrolig bra i bakk.

Har noen slike Yamaha F9.9 High Thrust som jeg bruker på en arbeidsbåt og de flytter elegant på 10 tonn i fæl vind... 

 

Men slike propeller egner seg ikke over 15knop, da finnes det bedre  :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Nå har jeg ikke blodhast med båt og motor ennå, siden snøen ligger ennå. Men artig å forske litt uansett.

 

Om jeg har forstått det rett så vil en 4-blads 9 1/4 x 9 tilsvare 3-blads 9 1/4 x 10, mtp belastning på motoren. Dvs motoren vil forhåpentligvis operere innen samme register turtallsmessig (5400-6100rpm), alt etter lasting i båt. Toppfarten vil gå bittelitt ned, pga et ekstra blad som skaper motstand...la oss si toppfarten ender på 21 knop på alenetur. Men fra 3000-5000rpm vil jeg sannsynligvis få vesentlig økt fart.

 

Er dette en korrekt sammenfatning?

Link to post

Vesentlig økt fart er vel en sannhet som kan være gjenstand for diskusjon. 

Dvs. det må prøves ut i praksis.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mener jeg har funnet riktig 4-blader på Telmo.no, som er Solas-importør og grossist. De har litt rot på nettsida si, men om du slumper til med riktig pitch-valg så dukker riktig info opp. Nærmere bestemt Mercury/tohatsu 2007---> med 14-tenners aksling. Jeg var av med min propell i fjor og telte 14 tenner...

 

Om dere mener jeg har Blackmax... hva kan man egentlig forvente? Er det normalt at det er variasjoner på opptil 5mm, når jeg måler sentrum aksel til tupp propellblad.

Jeg kjenner ikke hva Telmo lager av propeller.

 

Men om du går inn på solas.com. Jeg antar at det er disse som lager den solas propellen du ser etter. Og på deres propellvelger så vil du finne at de påstår - svina - at de ikke lager 4bl propell til ny 20hk Merc.

 

Om Telmo har laget en propell som passer så er det flott!

 

Synd at det er mulig å få slik motstridende info.

Link to post

Synes og minnes at hjemmesiden til Solas ikke er den mest moderne og den mest oppdaterte.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Som tidligere nevnt så er det vel egentlig bare en måte å finne ut på, og det er prøv og feil, evt om det blir prøv og suksess. Er vel det som blir enden på visa sikkert.

 

Synes det er rart at det blir sagt at om man går ned i 8 i pitch på en 3-blader så vil det gjøre susen... da vil jeg vel måtte følge med nøye på tachometeret når jeg er alene for å unngå limiteren. Har mere trua på 4blad da, for den har vel mindre slipp enn 3´eren. Så 8 i pitch på 4 blad vil bety en propell som er slightly lettere for motoren enn dagens treblader, men som biter seg mer fast i vannet i mellomregisteret.

 

Eller mener dere jeg er langt ute på jordbæråkeren nå...?

Link to post

Det ender nok med større motor, det gjør ofte det har jeg erfart  :smiley:

 

På de 3 båtene under 20 fot jeg har hatt, har det alltid endt med større motor.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...