Jump to content

Fikse rekke i messing, kjemisk metall/sveise? (Arendal)

Biam1

Recommended Posts

Den ene baugrekka på Min Marex 770 har røket i sveisen på det ene festet. Trolig er rekka av forniklet messing (slik mange båtprodusenter brukte frem til slutten av 80-tallet)Er det noe poeng i å forsøke å fikse sveisen med kjemisk metall? Eller må jeg få noen til å sølvlodde/ sveise dette tro..? Noen med erfaring og evt. anbefaling av firma i Arendal som kan fikse? (har skrudd av rekken)

Jeg ville forhørt meg med lokale rørleggere, messing har vært brukt mye i rør tidligere, så du kan være heldig å finne en voksen fyr som kan fikse det. Så må du sikkert fornikle det på nytt. Eventuelt så får man kjøpt fornikling på boks, Biltema har i alle fall, og så er det sikkert andre som har bedre produkter enn Biltema.

Dette må loddes/sveises. Lim, kjemisk metall o.l. er bare å glemme.

Som nevnt over er nok løsningen å få tak i en god gammel fagmann til dette ja. Rørlegger eller sveiser med allsidig erfaring.

Et verksted som reparerer propeller bør kunne fikse det. De er vant med å sveise/lodde messing. Ligger ikke Winrace i Arendal forresten?

Bra. "Rørleggern min" kikket på bildene, og var redd for at det var en dyr reparasjon. Han antok at det er brukt syrefaste skruer til å feste rekken, og at det har blitt tæring i rekken. Resultatet er i såfall at det er lite sink igjen i det som engang var messing, og at det bare er kobber igjen. Flott om det viser seg å være feil.

Alternativet med lodding kan bli kostbart, om du ikke skal gjøre det selv. Han tippet 1-2 pinner til kr 500 pr stykk for å lodde. pluss evt betaling for jobben. Da er du på god vei til ny pullpit.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

• 4 år senere...

Har det samme problemet og det kan se ut som samme rekke som jeg har, min står på en windy 22dc fra 79.

TIG sveise denne kan man bare glemme, siden det er messing.

Jeg sølvloddet dette og det ble veldig bra. Måtte t.o.m bygge opp sveisen litt siden noen andre har prøvd seg med tig.

loddepinnene er ganske dyre, har 2 typer på jobben. En som er lett flytende og en som er tregflytene. Koster 8000kr esken.

Disse må man bruke et gass sveiseapparat for å klare å smelte de.

problemet nå er at kronen enden på den ene foten er borte.

Er litt usikker på om det går an å fornikle denne rekka uten at den faller fra hverandre i syrenadet.

Noen som har forniklet noe tilsvarende som kan si mer om utfallet.

Redigert av mrtiger (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...