asmang Startet 1.August.2016 Del på Facebook Startet 1.August.2016 Hei Har en Raymarine Autopilot driver (denne). Etter sist tur over Nordsjøen tok den kvelden, dvs. at jeg hører den starter, men ingenting skjer. Har lest litt rundt på forumet og sett at det kunne vært problemer med elektriske koplinger. Jeg har derfor satt strøm direkte på driveren, og på meg virker det som at tannhjul eller annet inni "greia" har gått rett vest som man sier her jeg bor;-) Har to spørsmål til dere: Har noen erfaring med å åpne disse driverene i fikse det som er inni? Jeg er egentlig fornøyd med autopiloten ST5000Pluss og lurer på å bare skifte driveren, eller bør man kjøpe helt ny autopilot? Tenker at jeg sparer en del på å bare kjøpe ny driver, den vil jo passe rett inn der den gamle sto Eller er nye piloter så mye bedre at jeg burde investere i alt nytt? Føler vel at driveren er dyr nok, og så vidt jeg kan forstå vil prisen dobles om jeg bytter alt, og sikkert også arbeidet... For ordens skyld: Autopiloten står i en Bavaria AC38 fra 2003. Piloten er like gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Drivenheten er kun en liten del av autopiloten. Kjøper du en ny ser den til forveksling lik ut som den du har. Og en slik aktuator er jo såre enkel. To ledninger inn + og -. Hvis du er fornøyd med resten av systemet ville jeg nok vurdert å skifte/reparere den gamle. Spesielt hvis du har satt opp resten av båten med Seatalk-kompatible instrumenter. Nytt system er et bedre produkt, men koster nesten det dobbelte av bare aktuatoren. Til gjengjeld får du SeatalkNG, som er en mye raskere/enklere protokoll Hvis du skal koble den sammen med andre instrumenter ombord, feks GPS. I vår båt satt det en gammel Autohelm 5000. Den teknologien var det ikke interessant å bruke så mye som en krone/kalori å fikse. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Lars H. Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 I og med at drivenheten tydeligvis er problemet og enten må skiftes eller du velger helt ny autopilot, er det vel ingen grunn til ikke å forsøke å åpne enheten dersom du ikke har 10 tommeltotter? Kaskje det er en enkel feil du kan fikse selv? Jeg har selv en Autohelm autopilot, en ST4000W for mekanisk rattstyring som jeg installerte i 1993, altså for 23 år siden. For ca. 10 år siden streiket drivmotoren (hele børsteholderen var gått i filler), men jeg fikk kjøpt ny motor for under 300 kroner. Siden det, har autopiloten fungert 100% som den skal. Jeg har koblet den mot kartplotteren med NMEA 0183 slik at jeg kan kjøre etter ruter på plotteren, og det fungerer. Nyere autopiloter holder kanskje støere kurs, men det fungerer OK for meg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Og en slik aktuator er jo såre enkel. To ledninger inn + og -. Det er vel strengt tatt 4 ledninger, pluss og minus til motor og samme til clutch. Såvidt jeg skjønner er det også en rem (high tensile belt) som overfører kraften fra motoren til en "tannstang" eller lignende innretning. Det kan jo være så enkelt at det er denne remmen som har røket. Sitér dette innlegget Link to post
asmang Svart 2.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2016 Takker for motivasjon. Da har jeg program for de nærmeste dagene og plukke den fra hverandre og se hva som er galt inni den. For ordenskyld kan jeg jo si litt om elektronikken: Raymarine vind, logg og Autopilot Simrad NSE plotter med radar Digital Yacht AIS Seatalk og SimNet er koplet sammen med en overgang Trådløs kontroll til Autopiloten Alt fungerer godt nok tenkte jeg. Bruker ruter fra plotter på samme måte som Lars og synes det er glimrende. Har egentlig ikke tenkt så mye på om autopiloten burde styrt bedre. Stort sett styrer den bedre enn andre som kommer ombord;-) Sitér dette innlegget Link to post
asmang Svart 3.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2016 Hei igjen Da er driverenheten kommet hjem og plukket fra hverandre. Utsagnet til Lars om 10 tommeltotter får jo enhver mann til "å sette alle kluter til". Fant egentlig fort ut at clutch var problemet. Den bevegde seg ikke når jeg satt strøm på den. Fikk den til å bevege seg igjen og smurte den godt, og nå går den som den skal i testbenken hjemme. Neste post på programmet er å montere den tilbake i båten. EN STOR takk til Lars som fikk meg I gang og nå har jeg spart 16.000 på et par timers arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Hei Asmang. Det virker som jeg har samme problemet som deg. Hører motoren går, men armen beveger seg ikke. Jeg har nå tatt ut drivenheten og prøver å åpne den, men det er lettere sagt enn gjort. Jeg har tatt av dekselet, og fire skruer samt de to sekskantstengene, men får likevel ikke åpnet mer. Er hele greia limt sammen eller? Har ikke turt å bruke så store krefter på dette. Var det noen spesielle triks for å komme selve drivverket? Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Coast Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Da ordnet det seg uten mer skruing. Dårlig kontakt på clutchkablene var hele problemet. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.